در حال بارگذاری ...
  • یادداشت توماج دانش بهزادی درباره نمایش «قند خون»

    معلق بین ذات شیرین و تلخی جامعه

    ایران تئاتر_توماج دانش بهزادی:نمایش «قند خون» مهمترین ویژگی خودش را از دغدغه نویسنده‌اش کسب می‌کند. لیلی عاج با از خودگذشتگی و مسولیت انسانی هنری به مهمترین و اساسی‌ترین مسئله کشور می‌پردازد.

     توماج دانش بهزادی در یادداشتی درباره نمایش «قند خون» به کارگردانی لیلا عاج یادداشتی نوشته است:

    نمایش «قند خون» مهمترین ویژگی خودش را از دغدغه نویسنده‌اش کسب می‌کند. لیلی عاج با از خودگذشتگی و مسولیت انسانی هنری به مهمترین و اساسی‌ترین مسئله کشور می‌پردازد. وقتی که فرهنگ رسمی چه در تلویزیون چه در سالن‌های سینما و صحنه‌های نمایشی و تریبون‌های گوناگون فرهنگی اجتماعی و سیاسی چشم خود را بر روی کارگران و مشکلاتشان بسته و نام و نان هنرمندان پرداختن به موضوعاتی است که نه خاصیتی دارد و نه به امور مردم مرتبط است؛ متن «قند خون» راه و رسم دیگری انتخاب می‌کند. در کنار این متن شریف و دقیق باید اموال اجرایی با تعهد و مسئولیت کار را به انجام رسانند که به خوبی از عهده آن بر آمده‌اند. بازیگران خوب این نمایش الهام شعبانی، ارسطو خوش‌رزم و پریا وزیری با شناخت و تعهد به این امر مهم، تلاش خود را وقف این ایده و دغده مهم اجتماعی و انسانی کرده‌اند. الهام شعبانی الان در مرز پختگی نبض و جان این نمایش را در دست دارد همان وظیفه‌ای که «پروانه» قند خون دارد. این خانه که یخچالش خالیست آبادی خودش را از زن خانه یعنی الهام - پروانه دارد. اوست که با همه مشکلات همچون ذات زنانه خود زندگی را جاری می‌کند. این ویژگی ر ا الهام به خوبی در صحنه نمایان می‌کند. نقش سخت و دشوار «کوهستان» را ارسطو با تلاش و سرسختی پیش می‌برد. و باید به او دستمریزاد گفت چون کوهستان از خود ارسطو فاصله دارد و او با تلاش سعی کرده این فاصله طبقاتی بین نقش و خود ارسطو را کم کند. شاید بازیگری دیگر کوهستان را کارگری از پا درآمده نشان می‌داد اما ارسطو به خوبی از افتادن در دام احساساتی‌گرایی فرار کرده و وجوه گوناگون این کارگر ویران شده را به نمایش می‌گذراد. و پریا وزیری نیز با ظرافت لحظات سخت عاطفی « شیرین» را که کامش تلخ است را اجرا می‌کند. او بین ذات شیرین و تلخی جامعه در برزخ است و پریا این شیرینی تلخ را به خوبی اجرا کرده. هر چند امکانات سالن و مسائل و مشکلات همیشگی مالی که گویی در تئاتر مملکت به ظاهر مدعی فرهنگی ما ذات تئاتر شده زخم‌هایش را در اجرا نشان می‌دهد. امیدوارم این تئاتر در سطحی کلان‌تر دیده شود و چُرت خواب رفتگان سیاسی و اجتماعی و فرهنگی را پاره کند.




    مطالب مرتبط

    توماج دانش بهزادی درگفت وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

پس از حبس با حضور نوجوانان کانون اصلاح تربیت برای جشنواره تئاتر فجر آماده می شود
    توماج دانش بهزادی درگفت وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

    "پس از حبس "با حضور نوجوانان کانون اصلاح تربیت برای جشنواره تئاتر فجر آماده می شود

    ایران تئاتر: توماج دانش بهزادی در سال های اخیر با درخشش در نقش هایی مثل نادای حکومت نظامی به کارگردانی تینو صالحی و بیکمان در نمایش بیرون پشت نوشته ی ولفگانگ بورشرتو به کارگردانی ایمان اسکندری نامش را به عنوان یک بازیگر طراز اول تثبیت کرد.

    |

    نگاهی به نمایش «قند خون»

روبرویی با تکه‌ای از واقعیت
    نگاهی به نمایش «قند خون»

    روبرویی با تکه‌ای از واقعیت

    ایران تئاتر،کیوان اسماعیلی: نمایش «قند خون» که نوشته و کارگردانی لیلی عاج است، شعار نمی دهد، فریبت نمی دهد، تنها با تکه‌ای از واقعیت روزگار مردمانی روبرویت می‌کند که همین‌جا و در همین سرزمین و در کنارمان زندگی می‌کنند.

    |

    نظرات کاربران