در حال بارگذاری ...
در گفت وگوی ایران تئاتر با عبدالرضا اکبری مطرح شد

ادای دین به مهدی مصری در نمایش شال و انگشتر

ایران تئاتر:عبدالرضا اکبری بدون تردید جزو بزرگان بازیگری تئاتر ، سینما و تلویزیون است وسالها است که در سطح اول بازیگری فعالیت می کند. همکاری با فیلم سازانی نظیر رسول ملاقلی پور، بهروز افخمی و سیف الله داد نشان دهنده توانایی او در عرصه بازیگری است.

اکبری از اواخر دهه پنجاه و اوایل دهه شصت در تئاتر و همکاری با بزرگانی نظیر بهزاد فراهانی حضور موثری داشته است.عبدالرضا  اکبری مدتی قبل به همراه فرزندش پندار اکبری نمایش درخونگاه را روی صحنه اجرا کرده است و نشان می دهد این روزها تئاتر برایش یک دغدغه جدی شده است . اکبری در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید تئاتریش گفت : همیشه تئاتر برای من یک اولویت و دغدغه مهم و ارزشمندی بود است و هرازگاهی با توجه به شرایط علاقه دارم در نمایشی بازی و یا نمایشی را روی صحنه اجرا کنم. تعلق خاطرم هم به نمایش های سنتی ایرانی است که حاوی فرهنگ ناب ایرانی است ودر سال های گذشته هم که در تئاتر فعال بودم بیشتر در نمایش های آیینی و سنتی بازی می کردم و این نوع تئاتر علاقه شخصی خود من است و با نمایش روحوضی علاقه مند به بازی در تئاتر شدم و بارها هم در این جنس از نمایش ها نقش سیاه را نیز بازی کرده ام.به نظرم نمایش های سنتی همیشه در صورت داشتن ساختار و داستان جذاب مورد توجه مردم بوده و از آن استقبال می کنند. کماینکه چند ماه قبل هم نمایش بنگاه تئاترال هادی مرزبان که نوشته علی نصیریان است . در تالار سنگلج مورد استقبال گسترده مردم قرار گرفت. اگر از نگاه سطحی، ساده انگارانه و بدون شناخت در اجرای نمایش های اصیل ایرانی دوری کنیم. به طور حتم در طول سال می توانیم نمایش های متفاوتی را در این حوزه برای مردم اجرا کنیم.

َ

اکبری در در ادامه سخنانش تاکید کرد :در همین راستا نمایش نامه ای با عنوان شال و انگشتر نوشته ام که محورش در باره روایت ها ، نقالی ها و آیین های سنتی اصیل ایرانی است ودر جشنواره تئاتر ئینی سنتی هم اجرایش کردم و قرار است  نمایش شال و انگشتر را در آذرماه در تماشاخانه سنگلج به صحنه ببرم. در این نمایش ادای دینی به سیاهای نمایش های سنتی و مشخصا مهدی مصری انجام داده ام تا حق مطلب را در باره این بزرگان که از چشم مردم و به خصوص جوان ها دور شده اند نشان بدهم .مضمون اصلی داستان نمایش شال و انگشتر در باره  یک گروه  بنگاه شادمانی در دهه چهل است و برای اجرای نمایشی عازم شهرستانی می شوند . در میانه راه آنها درگیر مسائلی می شوند . در ساختار نمایش شال و انگشتر هم نمایش نامه اجرا شده توسط این گروه دیده می شود و هم نوع رابطه شان در بیرون صحنه.

 

این کارگردان در باره انتخاب بازیگران نمایش شال و انگشتر نیز تاکید کرد : در بحث انتخاب بازیگران اولویت اصلیم استفاده از بازیگرانی بود که در حوزه نمایش های سنتی دارای تجربیاتی هستند و داوود داداشی نقش مهدی مصری را بازی می کند .محمود راسخ فر نقش سلطان، کریم اکبری مبارکه نقش وزیر، پندار اکبری نقش فراش‌باشی، شهرام مسعودی نقش زن پوش، علیرضا ناصحی نقش لقمان، امیرحسین انصافی نقش پیش پرده خوان و عرفان اکبری هم در نقش شال کش در این نمایش حضور دارند.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

نظرات کاربران