در حال بارگذاری ...
  • نگاهی به نمایشنامه «راهمرد» به نویسندگی حامد هوشیاری

    درامی بر اساس الگوپذیری انقلاب اسلامی از واقعه عاشورا

    ایران تئاتر، علی عارفی کیا*: نمایشنامه «راهمرد» که به طراحی و نویسندگی حامد هوشیاری به نگارش در آمده است. در یک نگاه کلی، اثری نو در سبک، موضوع و محتوا است و در پی بیان این است که دین برای آسایش و آرامش مردمان است.

    در «راهمرد» به نویسندگی حامد هوشیاری بیان می‌شود که دین‌داران راستین بایستی در فکر و ذکر هم نوعان خود، محرومان و نیازمندان جامعه باشند. به تعبیر امام حسین (ع) دین‌دار واقعی در پی آن باید باشد که دردی را از اجتماع و جامعه دوا کند. در غیر این صورت در دین‌داری او باید شک کرد. این موضوع در ابتدای نمایش و در گفتگوی بین "دخترک آدامس‌فروش " و "هادی " با زبان هنرنمایش به‌خوبی بیان‌شده است.
    نمایشنامه "راهمرد "کوشیده است که الگو پذیر، انقلاب بزرگ ملت ایران از پانزده خرداد 42 و انقلاب بهمن 57 و نیز دفاع مقدس از قیام حسینی را با زبان هنر نمایشنامه نویسی ترسیم کند و همچنین رابطه عاطفی و معنوی و نیز منطقی آن را به خوانندگان نمایشنامه به طور غیر مستقیم بیان کند؛ و روایت این ارتباط مهم با زبان تعزیه به نظر می رسد کاری نو و ابتکاری است که می تواند، شیوه و مسیری نو را برای بیان مفاهیم ارزشی و دینی و انقلابی باز کند.
    از مفهوم و کلیات نمایشنامه راهمرد می توان چنین برداشت کرد که دین‌داری و بصیرت و شجاعت برخواسته از فهم و درک درست از تعالیم انبیا و اولیا است؛ که در نهضت انقلاب ملت ایران و همچنین رهبری بزرگ آن، این مسئله نمایان است. ظلم ستیزی و عدالت خواهی حضرت امام حسین (ع) که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از سخنان امام خمینی تبلور پیدا کرده، در این نمایشنامه «راهمرد» از زبان «هادی» و «معین البکاء» و حتی «دختر آدامس‌فروش» بیان‌شده است. به طوری که می شود در مجموع گفت که دین‌داری و عشق به اولیا مترادف با عدالت خواهی و ظلم ستیزی همراه با دانش و فهم و مبارزه در راه عقیده و هدف تا آخرین نفر و نفس و وطن خواهی و دفاع از حقوق محرومان و مظلومان را به طور مطلوب و با زبان تعزیه بیان می کند.
    این رویکرد یعنی استفاده از هنر تعزیه و نقالی در ساختار نمایشنامه روایی با استفاده از عنصر بازی در بازی و بیان مفاهیم ارزشی و انقلابی در قالب نمایشنامه آئینی عاشورایی که تا اکنون طرح نگردیده است، ارزشمند و قابل توجه است.

    *دکتر علی عارفی‌کیا؛ استاد دانشگاه در رشته های اندیشه سیاسی امام خمینی، حقوق، معارف اسلامی، اندیشه اسلامی و انقلاب اسلامی

     




    مطالب مرتبط

    روح الله جعفری:

نمایش «راهمرد» نشان داد تعزیه قابلیت تبدیل شدن به تئاتر را دارد
    روح الله جعفری:

    نمایش «راهمرد» نشان داد تعزیه قابلیت تبدیل شدن به تئاتر را دارد

    روح الله جعفری گفت: دکتر روح الله جعفری استاد دانشگاه علوم و تحقیقات، گفت: این اثر نمایشی برآمده از بخشی از سوگواره‌های نمایشی ایران از جمله تعزیه است و حامد هوشیاری با نمایش «راهمرد» توانست نشان دهد که تعزیه به عنوان یک هنر قابلیت تبدیل شدن به تئاتر را دارد.

    |

    گزارشی از فعالیت های تئاتر کشور در معرفی مقام و جایگاه امام خمینی(ره):

امام خمینی(ره) اسطوره ای در دسترس
    گزارشی از فعالیت های تئاتر کشور در معرفی مقام و جایگاه امام خمینی(ره):

    امام خمینی(ره) اسطوره ای در دسترس

    ایران تئاتر- علی رحیمی: امام خمینی(ره) به اذعان بسیاری از اندیشمندان و صاحب نظران مطرح جهان یکی از تاثیرگذارترین شخصیت های قرن بیستم و اسطوره عصر حاضر ایران محسوب می شود.

    |

    با حضور سیدعباس عظیمی در پنجمین شب اجرای نمایش

موسسه هنرمندان پیشکسوت از عوامل نمایش «راهمرد» تقدیر کرد
    با حضور سیدعباس عظیمی در پنجمین شب اجرای نمایش

    موسسه هنرمندان پیشکسوت از عوامل نمایش «راهمرد» تقدیر کرد

    سیدعباس عظیمی، مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت در پنجمین شب اجرای نمایش «راهمرد» از حامدهوشیاری نویسنده و کارگردان و علاءالدین قاسمی بازیگر این نمایش تقدیر کرد.

    |

    نظرات کاربران