در حال بارگذاری ...
  • نگاهی به نمایشنامه «راهمرد» به نویسندگی حامد هوشیاری

    درامی بر اساس الگوپذیری انقلاب اسلامی از واقعه عاشورا

    ایران تئاتر، علی عارفی کیا*: نمایشنامه «راهمرد» که به طراحی و نویسندگی حامد هوشیاری به نگارش در آمده است. در یک نگاه کلی، اثری نو در سبک، موضوع و محتوا است و در پی بیان این است که دین برای آسایش و آرامش مردمان است.

    در «راهمرد» به نویسندگی حامد هوشیاری بیان می‌شود که دین‌داران راستین بایستی در فکر و ذکر هم نوعان خود، محرومان و نیازمندان جامعه باشند. به تعبیر امام حسین (ع) دین‌دار واقعی در پی آن باید باشد که دردی را از اجتماع و جامعه دوا کند. در غیر این صورت در دین‌داری او باید شک کرد. این موضوع در ابتدای نمایش و در گفتگوی بین "دخترک آدامس‌فروش " و "هادی " با زبان هنرنمایش به‌خوبی بیان‌شده است.
    نمایشنامه "راهمرد "کوشیده است که الگو پذیر، انقلاب بزرگ ملت ایران از پانزده خرداد 42 و انقلاب بهمن 57 و نیز دفاع مقدس از قیام حسینی را با زبان هنر نمایشنامه نویسی ترسیم کند و همچنین رابطه عاطفی و معنوی و نیز منطقی آن را به خوانندگان نمایشنامه به طور غیر مستقیم بیان کند؛ و روایت این ارتباط مهم با زبان تعزیه به نظر می رسد کاری نو و ابتکاری است که می تواند، شیوه و مسیری نو را برای بیان مفاهیم ارزشی و دینی و انقلابی باز کند.
    از مفهوم و کلیات نمایشنامه راهمرد می توان چنین برداشت کرد که دین‌داری و بصیرت و شجاعت برخواسته از فهم و درک درست از تعالیم انبیا و اولیا است؛ که در نهضت انقلاب ملت ایران و همچنین رهبری بزرگ آن، این مسئله نمایان است. ظلم ستیزی و عدالت خواهی حضرت امام حسین (ع) که در انقلاب اسلامی و دفاع مقدس از سخنان امام خمینی تبلور پیدا کرده، در این نمایشنامه «راهمرد» از زبان «هادی» و «معین البکاء» و حتی «دختر آدامس‌فروش» بیان‌شده است. به طوری که می شود در مجموع گفت که دین‌داری و عشق به اولیا مترادف با عدالت خواهی و ظلم ستیزی همراه با دانش و فهم و مبارزه در راه عقیده و هدف تا آخرین نفر و نفس و وطن خواهی و دفاع از حقوق محرومان و مظلومان را به طور مطلوب و با زبان تعزیه بیان می کند.
    این رویکرد یعنی استفاده از هنر تعزیه و نقالی در ساختار نمایشنامه روایی با استفاده از عنصر بازی در بازی و بیان مفاهیم ارزشی و انقلابی در قالب نمایشنامه آئینی عاشورایی که تا اکنون طرح نگردیده است، ارزشمند و قابل توجه است.

    *دکتر علی عارفی‌کیا؛ استاد دانشگاه در رشته های اندیشه سیاسی امام خمینی، حقوق، معارف اسلامی، اندیشه اسلامی و انقلاب اسلامی

     




    مطالب مرتبط

    روح الله جعفری:

نمایش «راهمرد» نشان داد تعزیه قابلیت تبدیل شدن به تئاتر را دارد
    روح الله جعفری:

    نمایش «راهمرد» نشان داد تعزیه قابلیت تبدیل شدن به تئاتر را دارد

    روح الله جعفری گفت: دکتر روح الله جعفری استاد دانشگاه علوم و تحقیقات، گفت: این اثر نمایشی برآمده از بخشی از سوگواره‌های نمایشی ایران از جمله تعزیه است و حامد هوشیاری با نمایش «راهمرد» توانست نشان دهد که تعزیه به عنوان یک هنر قابلیت تبدیل شدن به تئاتر را دارد.

    |

    نظرات کاربران