در حال بارگذاری ...
سید محمد حسینی پس از تماشای «هفت عصر هفتم پاییز»:

نوک پیکان کم‌کاری در حوزه دفاع مقدس متوجه ما مسئولان است

سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی که در کنار مدیران فرهنگی و هنرمندانی شب گذشته به تماشای نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» نشست، دراین باره گفت: در موضوع تولیدات اندک دفاع مقدسی، نوک پیکان متوجه مسئولان است و آنها باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام دهند.

به گزارش ایران تئاتر «هفت عصر هفتم پاییز» جمعی از مدیران فرهنگی و هنرمندان با حضور در سالن چهارسوی مجموعه تئاتر شهر به تماشای این نمایش به نویسندگی و کارگردانی ایوب آقاخانی نشستند.
سید محمد حسینی وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی، محمد دشتگلی رئیس بسیج هنرمندان تهران، مسگرانی مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد استان سیستان، حسین فرحبخش، عامر مسافر آستانه، مهدی خاتمی و الهام پاوه نژاد شب گذشته تماشاگر جدیدترین اثر گروه تئاتری پوشه بودند.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی: تولیدات دفاع مقدسی به لحاظ کمی و کیفی کافی نیستند
سید محمد حسینی درباره این نمایش گفت: دفاع مقدس از افتخارات تاریخ معاصر ملت ایران است و قطعا وقتی هنرمندان آن را در قالب هنری جذاب ارائه می‌دهند، حتما می‌تواند برای نسل جوان که آن زمان را درک نکرده‌اند، ما بسیار موثر و پر جاذبه باشد و در آنها انگیزه ایجاد کند که به دنبال مطالعه بیشتر در این حوزه و آگاهی از کم و کیف فداکاری رزمندگان و فرماندهان جنگ بروند.
وزیر اسبق فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه پیش از این به تماشای نمایش "تکه‌های سنگین سرب " با محوریت زندگی شهید چمران نشسته بود، تصریح کرد: پرداختن به زندگی رزمندگان و فرماندهان جنگ تحمیلی و اتفاقات آن ایام بسیار حائز اهمیت است و هر مقدار در تئاتر، تلویزیون و سینما کار شود، باز هم کم است و نمی‌توان حق این موضوع را به درستی و خوبی ادا کرد.
وی با بیان اینکه تولیدات دفاع مقدسی به لحاظ کمی و کیفی کافی نیستند، ادامه داد: هنرمندان و مسئولان در این زمینه باید فعالتر ایفای نقش کنند؛ البته تولید آثار دفاع مقدسی هزینه‌بر است و سرمایه‌گذاری قالب توجهی لازم دارد اما اگر خود هنرمندان در این مسیر حرکت کنند، حتما راه‌هایی باز و کسانی پیدا خواهند شد که از آنها حمایت کنند.
حسینی درباره آمار اندک تولیدات دفاع مقدسی، گفت: هنرمندان آمادگی تولید اثر در این حوزه‌ها را دارند؛ اما به نظر می‌آید در موضوع تولیدات اندک دفاع مقدسی، نوک پیکان متوجه ما مسئولان است و آنها باید سرمایه‌گذاری ویژه‌ای انجام دهند.
رئیس بسیج هنرمندان تهران: مسئولان کمترین توجه و حداقل بودجه را برای آثار دفاع مقدسی مصروف می‌دارند


همچنین محمد دشتگلی درباره نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» گفت: دفاع مقدس جزء خاطرات فراموش‌نشدنی همه ایرانیان، از نسل اول تا چهارمی است و آثاری نظیر «هفت عصر هفتم پاییز» که نگاه متفاوت‌تر به آن دوران دارند، می‌تواند برای نسل چهارم که جنگ را ندیده‌اند موثر و برای نسل اول که جنگ را لمس کرده‌اند، تلنگری باشد تا بیشتر متوجه این شوند که با عنصری به نام هنر و نمایش می‌توان مفاهیم و فرهنگ دفاع مقدس را بهتر به مخاطب منتقل کرد.
رئیس بسیج هنرمندان تهران افزود: از طریق ابزار هنر به‌ویژه تئاتر می‌توان لایه‌های ناشناخته از جنگ را به جامعه نشان داد؛ بدون زدن فریادهای آنچنانی یا فضاسازی‌های غریب.
وی تاکید کرد: البته از اظهارات و دغدغه‌های هنرمندان چنین برمی‌آید که این نگاه در مسئولان رده بالا و سیاست‌گذار وجود ندارد و کمترین توجه و حداقل بودجه را در این زمینه مصروف می‌دارند.


فرحبخش: «هفت عصر هفتم پاییز» فضای جبهه و جنگ را برای مخاطب به وجود آورد
بر اساس این گزارش، حسین فرحبخش نیز نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» را اثری "نوستالژیک " و "بسیارتاثیرگذار " توصیف و تصریح کرد: به خوبی خاطره سقوط این هواپیما در کهریزک را به یاد دارم که در میان جنازه شهدا و جانبازانی که در هواپبما بودند، بمب کار گذاشته شده بود تا شیرینی شکستن حصر آبادان را و فضای امیدوارانه‌ای که در میان مردم ایجاد شده بود، بر مردم تلخ سازند.
این کارگردان و تهیه کننده سینما افزود: آنچه من در نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» دیدم، مرا به آن سالها برد؛ در واقع روایت مستندی در قالب یک درام بود که تکنیک و فرم و صحنه‌آرایی به‌روزی داشت.
وی بازی رحیم نوروزی و لیلا بلوکات در این نمایش را ستودنی دانست و ادامه داد: اگرچه سخت است که در تئاتر، فضای جبهه و جنگ را برای مخاطب به وجود آورد ولی این نمایش چنین خاصیتی را داشت که تماشاگر را در یک فضای جنگی قرار دهد.
پاوه‌نژاد: روی یک طناب ظریف و باریک حرکت می‌کند.


الهام پاوه‌نژاد بازیگر تئاتر و تلویزیون نیز چنین اظهار نظر کرد: در این فضایی که متاسفانه تئاتر روی یک طناب ظریف و باریک حرکت می‌کند، دیدن نمایشی که برای چنین موضوعاتی انرژی و وقت گذاشته است، چشمگیر است.
این بازیگر افزود: باعث خوشحالی است و حال آدم خوب می‌شود وقتی می‌بیند هنوز هم کسانی هستند که نگران از فراموش شدن برخی مفاهیم، در عرصه هنر فعالیت می‌کنند و تنها به فکر موضوعات گیشه‌پسند و به دنبال تماشاگر عام نیستند.
یادآور می‌شود نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» در دل داستانی عاشقانه نقبی به زاویه‌هایی از زندگی قهرمان ملی تاریخ جنگ ایران و عراق، شهیدمحمد جهان‌آرا می‌زند که رحیم نوروزی و لیلا بلوکات نقش‌آفرینان آن هستند و صدای محسن بهرامی بازی آنها را همراهی می‌کند.
دیگر عوامل این اثر نمایشی عبارتند از: ساناز قراملکی مجری طرح و برنامه ریز؛ امیرحسن دوانی طراح صحنه و نور؛ آنکیدو دارش طراح فضاهای صوتی؛ لادن سید کنعانی طراح لباس؛ ارسلان آقاخانی طراح گرافیک؛ الهام صالحی طراح چهره پردازی؛ کیوان معتمدی مشاور نورپردازی؛ وحید لک مشاور عالی پروژه؛ هلن بهرامی دستیار کارگردان؛ سجاد سلمانپور مدیر صحنه؛ مهرنوش بیگ زاده منشی صحنه و دستیار تولید؛ علی مست عل پس‌آرایی تصویری؛ عارف عباسی گرافیک زنده، یاسمن طاهری خسروشاهی تبلیغات مجازی؛ ساناز قراملکی عکاس؛ هانیه خاکپور مسئول روابط عمومی.
نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» که بلیت آن در سایت‌های ایران کنسرت به آدرس www.iranconcert.ir و ایران نمایش به آدرس www.irannamayesh.com به فروش می‌رسد، تولید موسسه "پوشه هنر پارس " است و هر شب (بجز شنبه) ساعت 45/19 در تالار چهارسو مجموعه تئاتر شهر به روی صحنه خواهد رفت.

 




مطالب مرتبط

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

برگزیدگان جشنواره نمایشنامه‌نویسی چهارراه معرفی شدند

در آیین اختتامیه سومین جشنواره سراسری نمایشنامه‌نویسی اقتباسی چهارراه فاطمه داودی مازندرانی و مرجان فخار نویسندگان نمایشنامه «گنج پنجم» از دو استان تهران و مرکزی در رتبه سوم، مهدی یزدانی نویسنده نمایشنامه «خسرو شیرین شاپور» از استان تهران در رتبه دوم قرار گرفتند و دیپلم ...

|

نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است
نشستی با کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»

واکنش به رویدادهای جامعه، مهم‌ترین وظیفه هنرمند است

کارگردان و بازیگران نمایش «نوزده نودونه»، با حضور در «ایران تئاتر»، از موضوع، شیوه اجرایی، فرم و ریخت این اثر اجرایی گفتند که این روزها در سالن چهارسو تئاتر شهر روی صحنه است.

|

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

«نوزده، نود و نه» در تالارچهارسو روی صحنه می‌رود

 نمایش «نوزده، نود و نه»، به کارگردانی ایوب آقاخانی و تولید مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، با موضوع ایثار و فداکاری کادر پزشکی و پرستاری در دوره همه‌گیری ویروس کرونا، در مجموعه تئاتر شهر اجرا می‌شود.

|

نظرات کاربران