در حال بارگذاری ...
  • گزارش ایران تئاتر از حضور هنرمندان در فضای مجازی

    بازیگر بدون تماشاگر یعنی هیچ

    استقبال از اجرای نمایش های تازه ایوب آقاخانی و حمیدرضا نعیمی، اجرای مجدد نمایش «کوکوی کبوتران حرم» توسط بازیگران زن کارکشته تئاتر، واکنش به اهمیت روز جهانی کودک در ایران و... ازجمله مباحث موردتوجه صفحات اجتماعی مجازی هنرمندان عرصه تئاتر است که در چند روز اخیر به آنها توجه بیشتری شده است.

    به گزارش ایران تئاتر، بخش فعالیت هنرمندان در شبکه‌های اجتماعی که با توجه به اهمیت شبکه‌های مجازی برای هنرمندان و مردم فعال‌شده، راهی است برای ارتباط مستمر و دوطرفه با مخاطبان ایران تئاتر. این بخش همواره سعی دارد تا فعالیت هنرمندان تئاتر  را در اینستاگرام زیر ذره‌بین قرار دهد و از میان تمامی پست‌هایی که در طول هفته منتشر می‌شوند، برجسته‌ترین آن‌ها را در اختیار مخاطبان قرار دهد. در ادامه به پست‌های برگزیده چند روز گذشته که به هنرمندانی همچون هنگامه قاضیانی، مهدی سلطانی، ایوب آقاخانی، حمیدرضا نعیمی، عاطفه رضوی، باران کوثری و... اختصاص دارد، خواهیم پرداخت.

     

     

    هیچ بچه‌ای درگذشته و آینده زندگی نمی‌کند 

    هنگامه قاضیانی بازیگر نمایش های «کالیگولا» و «در انتظار گودو» به مناسبت روز جهانی کودک عکسی از دوران کودکی‌اش منتشر کرد و نوشت: «عکس٧ سالگی هشتم اکتبر؛ «روز جهانی کودک بر همگان، خرد و کلان، مبارک... تا کودک نشوید، وارد ملکوت پدر آسمانی من نمی‌شوید...
    عیسی مسیح (ع) ویژگی‌های پنج‌گانۀ کودکان از نگاه روسو

    روسو می‌گوید: «ببینید بچه‌ها تا به دست ما بزرگ‌سال‌ها ضایع نشده‌اند، چه ویژگی‌های جالبی دارند!». سپس، پنج ویژگیِ کودکان را می‌شمارد و معتقد است: این‌که مسیح در سه انجیل از چهار انجیل می‌گفت «تا کودک نشوید، وارد ملکوت پدر آسمانی من نمی‌شوید» به خاطر همین پنج ویژگی است که بچه ‌دارند. اما این پنج ویژگی اصلاً در ما بزرگ‌سال‌ها نیست. این‌که بچه‌ها تا وقتی‌ احتیاج به چیزی نداشته باشند، سراغش نمی‌روند.
    یعنی تا گرسنه نشوند سراغ غذا نمی‌روند. و تا احتیاجش برطرف شد، از آن چیز دست می‌کشد. اما ما بزرگ‌سال‌ها درست عکسِ این هستیم. به چیزی احتیاج پیدا نکرده، به آن اقبال می‌کنیم. بعد هم که احتیاجمان برآورده شد، باز دست‌بردار نیستیم.

    بچه‌ها در اینجا و اکنون زندگی کردن هستند. هیچ بچه‌ای درگذشته و آینده زندگی نمی‌کند. در اینجا و اکنون زندگی می‌کند. اما ما بزرگ‌سال‌ها در اینجا و اکنون زندگی نمی‌کنیم. این‌که بچه‌ها تظاهر ندارند. بچه اگر الان خشم نشان می‌دهد، واقعاً خشمگین است. اما ما بزرگ‌سال‌ها گاهی دارد قند توی دلمان آب می‌شود، ولی به تظاهر، خشم نشان می‌دهیم.»


    کار هنر ساده کردن پدیده‌های پیچیده و بغرنج هستى ست

    عاطفه رضوی که این روزها در حال بازی در نمایش «کوکوی کبوتران حرم» است، درباره پوستر متفاوت این نمایش نوشت: «کار هنر ساده کردن پدیده‌های پیچیده و بغرنج هستى ست؛ هرچقدر فعل و اثر هنرى این مفاهیم را ساده‌تر، گویاتر و زیباتر به مخاطب عرضه کند به ذات هنر نزدیک‌تر است، اینکه یک هنرمند طراح با کمترین خط و نشانه و اشاره مفهوم موردنظر خود را منتقل کند بی‌شک واجد استعدادى کم‌نظیر است و ذهنى خلاق. و این همان کارى ست که امیر اسمى بامهارت تمام براى طراحى پوستر نمایش «کو کوى کبوتران حرم» کرد. دست‌مریزاد هنرمند.»

     

    پدرم همیشه می گفت...

    پوریا شکیبایی بازیگر نمایش «دریبل» با انتشار ویدیویی از این نمایش نوشت: «پدرم می‌گفت بازیگر بدون تماشاگر یعنى هیچ...»

     

    خاطره بازی به سبک هاشم خان

    مهدی سلطانی همان هاشم خان معروف سریال «شهرزاد»که این روزها هم‌زمان با بازی در فصل سوم این سریال در فیلم «سراسر شب» فرزاد موتمن به ایفای نقش می‌پردازد، عکسی قدیمی از خودش در هنگام تمرین نمایش «معرکه در معرکه» منتشر کرد و نوشت: «نوستالژى: سال ١٣٧٦. تمرین نمایش معرکه در معرکه به نویسندگى داود میرباقرى در نقش یک پهلوان دوره‌گرد که در تابستان ٧٦ به کارگردانى حسن میرباقرى در رشت و انزلى اجرا شد.»

     

    او با کسی جز خودش مسابقه نمی‌دهد

    حمیدرضا نعیمی که این روزها نمایش «شوایک، سرباز ساده‌دل» را بلافاصله پس از پایان اجرای موفق نمایش «شرق دور، شرق نزدیک» روی صحنه برده است، درباره هنرنمایی حامد کمیلی در نمایش اخیرش نوشت: «افسوس می‌خورم که چرا کار باهم را این‌قدر دیر شروع کردیم. او یک آرتیستِ به تمامِ معناست: ورزش می‌کند، آواز می‌خواند، پیانو می‌زند، سخت‌کوش، دقیق، منضبط، خلاق و باهوش است، اصرار زیادی برای تمرین و بیشتر تمرین کردن دارد، باکسی جز خودش مسابقه نمی‌دهد، یک رقیب جدی و سخت برای خودش به‌حساب می‌آید، و همین راز موفقیت و پیروزی اوست. راه رفتنش روی صحنه زیباست، بیان بدنی و بازی ژستوس را می‌شناسد، مهم‌ترین اصل بازیگری را رعایت می‌کند: دیدن، شنیدن، بو کردن، چشیدن و لمس کردن. (همان‌که بسیاری از بازیگران به‌سادگی از کنارش رد می‌شوند) تمرکز و حضورش قابل‌ستایش است. خود را با مدیومِ صحنه هماهنگ و منطبق می‌کند. حضورِ باشکوهش بر صحنه از خاطره‌ها هرگز پاک نمی‌شود. مطمئنم که باافتخار برای نمایش‌های بعدی از او دعوت می‌کنم. او یک آقای بازیگری است.»

     

    مفتخر به روی صحنه بودن

    ایوب آقاخانی کارگردان نمایش «هفت عصر هفتم پاییز» از حضور و استقبال هنرمندان سینما نسبت به این نمایش نوشت: «همایون اسعدیان که چند بارى-از جمله با طلا و مس- و مازیار میرى که با حوض نقاشى سینماى محترم ایران را زنده و بارور جلوه دادند، جمعه‌شب براى دیدن «هفت عصر هفتم پاییز» آمدند که حضورشان و حال خوبشان درباره‌ی نمایش، براى روزهاى پیش رو شارژمان کرد و مفتخر به روى صحنه بودن... بودن دوست عزیزم سام کبود وند توى این تصویر، صمیمیت عکس را ده‌چندان کرده...از همه آنها ممنونم و چشم‌به‌راه شما که هنوز نمایش را ندیدید.»

     

    قدمی فراتر برای یادآوری آدم‌های فراموش شده

    باران کوثری بازیگر نمایش «گفت‌وگوی برجای‌ماندگان» پس از تماشای نمایش «قند خون» نوشت: «بعضی وقت‌ها یک نمایش یا یک فیلم فقط یک نمایش و یک فیلم نیست. قدمی فراتر برای به یادآوردن آدم‌هایی است که شاید در روزمرگی فراموششان کرده‌ایم و حمایتمان ازشان دریغ شده: کام کارگران کارخانه قند تلخه. پیشنهاد می‌کنم نمایش «قند خون» را حتماً ببینید. همچنین جدا از قصه و اجرای گرم، از بازی‌ها به‌خصوص بازی الهام شعبانی در این نمایش نمی‌شود گذشت.»

     

    بغض کنیم برای امروز و دعا برای فردایشان 

    امیرمهدی ژوله بازیگر نمایش «رویای یک‌شب نیمه تابستان» به مناسبت روز جهانی کودک در اینستاگرامش نوشت: «ما که کودک بودیم در روز جهانی مان از صبح نمی‌دانم کی تا شب نمی‌دانم ساعت چند، تلویزیون برایمان کارتون پخش می‌کرد. همان مزخرفات دوست‌داشتنی هرروزه را حالا یک جا داشتیم یه سره. روز کودک روز طغیان بود روز ولنگاری، الواطی چیپس آزاد، پفک آزاد، خواب سر شب تعطیل. خوش می‌گذشت الکی. لای صبح پا شدن‌های مرگبار و مشق و معلم و خط‌کش و مدرسه یه تنفسی بود، یه دل‌خوشی.
    آن وقت ­ها این‌قدر بچه‌ها مریض نمی‌شدن. این‌قدر بچه‌ها گم نمی‌شدن. این‌قدر بچه‌ها فال نمی‌فروختن. این‌قدر بچه‌ها بمب نمی‌دیدن. تیر نمی‌خوردن. اشک نمی‌ریختن. اشک نمی‌ریختن. اشک نمی‌ریختن... نمی دانم شاید هم بود و ما خبر نداشتیم. اینستا و تلگرام و کانال و دیش و دشلمه ای نبود. دوتا کانال تلویزیون بود و دوتا و نصفی روزنامه و مایی که کودک بودیم و بی‌خبر کارتون تماشا می‌کردیم.روز جهانی کودک اما حالا سخته و تلخه و غمبار. فقر و جنگ و مرض و شهوت افتادن به جون بچه‌ها، بچه‌ها، بچه‌ها.
    بغض کنیم برای امروز و دعا برای فردایشان.»

     

     




    مطالب مرتبط

    آثار برگزیده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید انقلاب اسلامی در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر

5 جایزه ویژه برای 5 نمایش ویژه  
    آثار برگزیده بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید انقلاب اسلامی در اختتامیه جشنواره تئاتر فجر

    5 جایزه ویژه برای 5 نمایش ویژه  

    بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و بنیاد شهید انقلاب اسلامی به طور مستقل از هم در مراسم اختتامیه جشنواره تئاتر فجر از نمایش های «هفت عصر هفتم پاییز»، «آبی ترین آسمان زمین»، «دی و بهمن شصت هزار و پنج» و «روایت مرگ در خانواده» با اهداء لوح تقدیر و جایزه نقدی، تجلیل کرد.

    |

    گفتگو با فرزانه سهیلی بازیگر «کوکوی کبوتران حرم» در فجر36

اهمیت به مسائل روز از مهمترین قوانین تئاتر اجتماعی است
    گفتگو با فرزانه سهیلی بازیگر «کوکوی کبوتران حرم» در فجر36

    اهمیت به مسائل روز از مهمترین قوانین تئاتر اجتماعی است

    ایران تئاتر: توجه به مسائل اجتماعی در حوزه نمایش از اهمیت بسیاری برخوردار است زیرا که هنر نمایش به دلیل ارتباط مستقیم با مخاطب می‌تواند تاثیرگذاری بیشتر داشته باشد. نمایش «کوکوی کبوتران حرم» به قلم علیرضا نادری یکی از آثار نمایشی است که چنین مسائلی را در روایت خود با دقت و ...

    |

    نقدی «کوکوی کبوتران حرم» نمایش حاضر در فجر36

توش و توان بیشتر یا غفلت از برجسته سازی ها
    نقدی «کوکوی کبوتران حرم» نمایش حاضر در فجر36

    توش و توان بیشتر یا غفلت از برجسته سازی ها

    ایران تئاتر- رضا آشفته:نمایش کوکوی کبوتران حرم درباره مردان یک جامعه مردسالار است اما به روایت زنانی که در یک سفر زیارتی و در جوار امام رضا (ع) درباره این مردان و سرنوشت خودشان در مواجهه با نیمه دیگرشان در طبیعت آنچه را اتفاق افتاده واگویه می کنند.

    |

    نقد «هفت عصر هفتم پاییز» نمایش حاضر در فجر36:

واگویه هایی از تلخی جنگ
    نقد «هفت عصر هفتم پاییز» نمایش حاضر در فجر36:

    واگویه هایی از تلخی جنگ

    ایران تئاتر- رضا آشفته:«هفت عصر هفتم پاییز» نمایشی از ایوب آقاخانی است که امروز در سی و ششمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر ساعت 18 و 20:30 در تالار چهارسو مجموعه تئاترشهر به صحنه می رود؛ به همین بهانه نقد این نمایش را بازنشر می کنیم.

    |

    گفت وگو با امیر حسن دوانی طراح صحنه نمایش هفت عصر هفتم پاییز در فجر 36:

اشیاء دارای روح هستند و استفاده از آنها در دکور به باور پذیری فضای نمایش کمک می کند
    گفت وگو با امیر حسن دوانی طراح صحنه نمایش هفت عصر هفتم پاییز در فجر 36:

    اشیاء دارای روح هستند و استفاده از آنها در دکور به باور پذیری فضای نمایش کمک می کند

    ایران تئاتر:دفاع مقدس و زندگی سردارانش پتانسیل های زیادی در جهت استفاده در هنرهای نمایشی دارند . نمایش هفت عصر هفتم پاییز نمایش کم شخصیتی است. در این نمایش به سال های بعد از دوران جنگ (۱۳۶۹) پرداخته شده است و شروع داستان چالش های بین زن و شوهری بعد از سال های جنگ است.

    |

    نظرات کاربران