در حال بارگذاری ...
مجید کاظم‌زاده مژدهی کارگردان حاضر در سوگواره ملی «از عاشورا تا اربعین» در گفت‌وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

«بینایی» با رویکرد اجرای نمایش‌های امیدبخش تولید شده است

مجید کاظم‌زاده مژدهی کارگردان نمایش «بینایی» پرهیز از شعارزدگی و پرداخت مستقیم به مسائل دینی را از مهم‌ترین ویژگی‌های سوگواره ملی «از عاشورا تا اربعین» می‌داند.

گروه تئاتر جهش بعنوان یکی از شناخته‌شده‌ترین گروه‌های تئاتری در استان گیلان، این روزها در قالب سوگواره ملی «از عاشورا تا اربعین»، نمایش موفق «بینایی» به نویسندگی و کارگردانی مجید کاظم‌زاده مژدهی را در پلاتوی سازمان فرهنگی هنری شهرداری رشت روی صحنه برده است.

نمایش «بینایی» که چندی پیش در جشنواره منطقه‌ای تئاتر سوره توانست علاوه بر دریافت جایزه بهترین بازیگر برای محمد رسائلی در بخش نمایشنامه‌نویسی نیز مورد تقدیر قرار بگیرد، داستان دو برادر  به نام رضا از دو مادر مختلف است که به صورت تصادفی همدیگر را پیدا می‌کنند و هر کدام به بخشی از زندگی تاریک طرف مقابل را نور امید می‌دهد.

مجید کاظم‌زاده مژدهی نویسنده و کارگردان نمایش «بینایی» درباره برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین با اشاره به اینکه به جز یک دوره در تمام دوره‌هایی که این سوگواره که پیش از این با عنوان صاحبدلان برگزار می‌شد، حضور داشته درباره ویژگی‌های این سوگواره ملی به ایران تئاتر گفت: یکی از ویژگی‌های بسیار بسیار خوب این سوگواره به نگاهی است که برگزارکنندگان و دست‌اندرکاران آن به تئاتر دینی و مذهبی دارند. در واقع نگاه این مجموعه به آثار مذهبی این نیست که حتما در اثر به صورت مستقیم به ائمه و امامان پرداخته بشود. بلکه زیرلایه کار نگاه می‌کنند و شعارزدگی‌ها را از کارها برداشتند. بعنوان مثال نمایش ما هم اصلا نمایشی نیست که مستقیما به یک مقوله دینی یا مذهبی پرداخته باشد بلکه در زیرلایه متن مسائلی مطرح می‌شود که کاملا دینی هستند.

او در ادامه با بیان اینکه به طور کلی نمایش‌هایی که در آنها مستقیما مسائلی مطرح شود و به صورت شعاری حرفی زده شود، خاطر نشان کرد: من خودم پیش از این چنین تجربه‌ای داشتم که کاری را به صورت سفارشی اجرا کردم اما مورد استقبال تماشاگران قرار نگرفت و سالن خالی رفت. در واقع همان کار باعث شد که یکسری از مخاطبانی که به کار من اعتماد کرده بودند را هم در آن مقطع از دست بدهم.

این نویسنده و کارگردان درباره این نمایش نیز با بیان اینکه «بینایی» بر اساس رویکرد جدید گروه تئاتر جهش که سعی دارد با تِم امید نمایش‌های خود را اجرا کند، تولید شده به ایران تئاتر عنوان کرد: در حال حاضر شرایط اجتماعی به صورتی است که مردم از لحاظ اقتصادی مشکلات زیادی دارند و به همین خاطر ما به این نتیجه رسیدیم که جامعه نیاز به امید و اجرای کارهای امیدبخش دارد و بعنوان هنرمندان تئاتر در این‌باره احساس مسئولیت کردیم و به این نتیجه رسیدیم که نمایش‌هایی با تِم امید کار کنیم.

کارگردان و نویسنده نمایش «بینایی» افزود:  نمایش «بینایی» یک ملودرام است اما آنقدر رویکدری دارد که در جشنواره سوره برای اولین بار دیدیم حتی داوران هم پس از دیدن نمایش اشک ریختند. در واقع یک اثر کاملا امیدبخش است.

این کارگردان همچنین درباره حمایت سازمان‌ها و ارگان‌ها از اجرای آثار نمایشی، گفت: خوشبختانه در دو سال اخیر مجموعه شهرداری رشت و سازمان فرهنگی هنری شهرداری از نمایش‌های گروه ما حمایت کردند و با در اختیار قرار دادن بیلبوردهای شهری به تعداد مناسب حمایت خوبی از کار ما کردند. امیدوارم این روند نه تنها برای آثار مناسبتی و مذهبی بلکه برای تمام آثار نمایشی و همه گروه‌ها ادامه داشته باشد چراکه در آشنایی مخاطب با تئاتر بسیار تاثیرگذار است.

کاظم‌زاده مژدهی در پایان با اشاره به اینکه مردم استان گیلان خوشبختانه آشنایی و ارتباط خوبی با تئاتر دارند از احتمال اجرای این اثر نمایشی در آذرماه سال جاری خبر داد.

نمایش «بینایی» با نقش‌آفرینی محمد رسائلی و مهدی مخبری در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در پلاتوی فرهنگی هنری شهرداری رشت روی صحنه رفته است.

گفتنی است، نمایش‌های «آکواریوم کانگورو»، «ملکه زیبایی لی  نین»، «خاله ادیسه»، «خشم هیاهو»، «قلعه سرخ»، «غم عشق»، «رانده  شدگان»، «پرواز در منطقه ممنوعه»، «همین نزدیکی‌ها»، «بوسه برآتش»، «معرکه»، «سگ سوزی»، «صبح  سیاه»، «قلعه سرخ»، «همین نزدیکی‌ها»، «خاطرات خاموش پاییزی»، «زمان  طولانی  مردن»، «خواب خوش» از جمله آثار مهم مجید کاظم‌زاده مژدهی و گروه تئاتر جهش است که می‌توان به انها اشاره کرد.




نظرات کاربران