در حال بارگذاری ...
اکبر قهرمانی کارگردان «آنکه گفت نه» اثر حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

استقبال دانش آموزان خستگی را از تن‌مان به در کرد

اکبر قهرمانی کارگردان نمایش «آنکه گفت نه» اجرای این نمایش در کانون‌ها مانند جرقه‌ای می‌داند که می‌تواند شروعی باشد برای تعامل بیشتر و گسترده‌تر تئاتر با وزارت آموزش و پرورش.

عوامل اجرایی نمایش «آنکه گفت نه» نوشته عبدالرضا حیاتی با طراحی و کارگردانی اکبر قهرمانی تولید جدید گروه تئاتر نیایش، تنها اثری است که در میان آثار حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین به جای اجرا در یک سالن تئاتر، ترجیح دادند در 5 منطقه تهران و در کانون‌های بعثت، حُر، ابوذر، میثم و شریعتی کارشان را روی صحنه ببرند. تصمیمی که شاید بسیاری از گروه‌های حرفه‌ای تئاتر به راحتی به آن تن ندهند.

اکبر قهرمانی کارگردان این نمایش که اجرای خود در دو کانون بعثت و حُر را به پایان رسانده و از امروز اجراهای خود در کانون ابوذر را آغاز می‌کند، در پاسخ به این پرسش که چرا این نمایش برخلاف سایر آثار حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در کانون‌های آموزش و پرورش اجرا شده، به ایران تئاتر گفت: سال گذشته نیز به ما گفتند که در استان مازندران و در شهر آمل اجرا کنیم اما من با توجه به شناختی که از مخاطبان در آنجا داشتم به جای اینکه تمام اجراهایمان را تنها در آمل روی صحنه ببریم آمدیم اجراها را بین 5 شهرستان نور، محمودآباد، آمل، چمستان و فریدون کنار تقسیم کردیم. و موفقیتی که ما در سال گذشته در این کار داشتیم باعث شد که امسال هم با اینکه به من پیشنهاد دادند که مثل سایر گروه‌ها در تالار محراب، مولوی یا خانه نمایش به مدت 15 شب کار را اجرا کنیم که من خودم اعلام کردم من در این سالن‌ها اجرا نمی‌کنم و می‌خواهم در کانون‌های اجرا کنم.

قهرمانی ادامه داد: در واکنش به حرف من مسولان گفتند که هماهنگی با کانون‌ها کار سختی است و مراحل اداری دشواری دارد ولی من پذیرفتم و خودم با ارتباطی که با مسئولان و مدیران کانون‌ها برقرار کردم خوشبختانه موفق شدم که برای امسال کارمان را در 5 کانون اجرا کنیم. در واقع ما تنها گروهی هستیم که تن دادیم به شرایطی که شاید خیلی‌ها به آن تن ندهند. ولی ما این سختی کار را به تن می‌خریم و در عوض آن لذتی از اجراهایمان می‌بریم که واقعا قابل وصف نیست. شاید باور کردن آن سخت باشد ولی به خاطر گرما و طراواتی که در سالن وجود داشت امروز بعد از اجرا تمام خستگی من از بدنم بیرون رفت.

این کارگردان تئاتر ادامه داد: ما 5 کانون را از مناطق تهران شامل کانون بعثت در منطقه 19، کانون حر در منطقه 11، کانون ابوذر در منطقه 17، کانون میثم در منطقه 17 و کانون شریعتی در منطقه 16 را برای اجرای نمایش‌مان در قالب سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین انتخاب کردیم. اما نکته جالب این بود که بعد از اینکه ما این کانون‌ها را انتخاب کردیم سایر کانون از دیگر مناطق تهران به سراغ ما آمدند و برای اجرای نمایش به ما پیشنهاد دادند که ما متاسفانه نمی‌توانستیم این کار را انجام بدهیم.

قهرمانی با بیان اینکه تمام اجراهای نمایش «آنکه گفت نه» در این 15 شب به شهدای مدافع حرم تقدیم می‌شود، افزود: در مجموع ما 15 اجرایمان در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین را در هر 5 کانون و در هر کانون به مدت سه شب اجرا می‌کنیم. تاکنون نیز اجراهای ما در کانون‌های بعثت و حُر تمام شده و از امروز اجرای ما در کانون ابوذر آغاز می‌شود. بعد از آن نیز به ترتیب در کانون‌های میثم و شریعتی اجرا خواهیم داشت.

طراح و کارگردان نمایش «آنکه گفت نه» که روز دوشنبه 24 مهرماه در آخرین اجرای این اثر در کانون حُر در منطقه 11 که با حضور خانواده شهدا روی صحنه رفت اجرای خود را به شهید قاسم فرهنگ برادر محمود فرهنگ کارگردان و هنرمند پیشکسوت تئاتر و مدیر کانون نمایش‌های دینی که در 17 سالگی به شهادت رسیده تقدیم کرد و یادآور شد: تمام اجراهای ما در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین به شهدای مدافع حرم تقدیم می‌شود.

قهرمانی در ادامه با بیان اینکه هنرمندان تئاتر برای اجرای آثارشان نباید تنها به سالن‌های وزارت ارشاد اکتفا کنند، به ایران تئاتر گفت: اینگونه مسائل به خود هنرمندان بستگی دارد و اگر تنبلی را کنار بگذارند می‌توانند با ارتباط گرفتن از سالن‌های مختلف در شهرهای کشور برای اجرای تئاتر استفاده کنند. چراکه حضور در سایر سالن‌ها که متعلق به دیگر ارگان‌ها و وزارتخانه‌ها است تئاتر به مردم خیلی نزدیک‌تر می‌شود. در واقع این اتفاق به انگیزه به خود هنرمندان برمی‌گردد.

او همچنین با قدردانی از همکاری مسئولان کانون‌ها در اجرای نمایش «آنکه گفت نه» در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین عنوان کرد: ما امروز با اجرای نمایش‌مان در کانون‌ها در واقع یک آشتی را برقرار کردیم و نشان دادیم که تئاتر چقدر می‌تواند بر روی مخاطبان تاثیر بگذارد. در واقع این اتفاق می‌تواند یک جرقه و یک شروعی باشد برای تعامل بیشتر و گسترده‌تر با وزارت آموزش و پرورش و بردن تئاتر به بدنه گسترده دانش‌آموزان در مدارس.  

قهرمانی با بیان اینکه در اجرای امسال در کانون‌ها ما به استقبال مخاطبان رفتیم نه اینکه مخاطب را به سالن بکشانیم، درباره روند انتخاب این کانون‌ها در تهران اظهار داشت: ما پس از ارتباطی را با کانون‌های فرهنگی تربیتی آموزش و پرورش برقرار کردیم تصمیم گرفتیم ترجیحا کانون‌هایی را انتخاب کنیم که هم قدمت و تاریخ فرهنگی دارند و به نوعی محروم‌تر هستند.  

او با اشاره به اینکه امروز هنرمندان بسیار موفقی در عرصه‌های مختلف هنری هستند که محصول فعالیت‌های همین کانون‌ها در سال‌های گذشته هستند، عنوان کرد: من خودم را وام‌دار این کانون‌ها می‌دانم و اجرای نمایش در این کانون‌ها نوعی ادای دِین است. و  امروز خیلی خوشحالم که بعد از حدود بیست سال موفق شدم این نمایش را در این کانون‌ها اجرا کنم. و بعد از اجرا نیز مخاطبانم را که دانش‌آموزان هستند تشویق و ترغیب می‌کنم که با حضور در این کانون‌ها مجددا کاری کنند که این کانون‌ها به رونق سال‌های گذشته بازگردند.

این کارگردان تئاتر درباره نمایش «آنکه گفت نه» نیز توضیح داد: ماجرای خولی در واقعه کربلا، داستان آشنایی است که البته برای نسل نوجوان امروز که کمتر این وقایع را شنیده، جذابیت دارد. ما نمایش خود را بر پایه توسعه تئاتر مردمی و ویژه دانش آموزان طراحی کردیم.

اکبر قهرمانی در پایان با تاکید بر اینکه هنر نمایش، هنری تاثیرگذار و چند وجهی است که تاثیرات آموزشی و تربیتی آن همواره اثبات شده، خاطر نشان کرد: وقتی فرصت و امکانی مهیا می‌شود و نمایشی با حمایت نهادهای فرهنگی تولید می‌شود، ساده‌ترین کار این است که آموزش و پرورش با ظرفیتی که در اختیار دارد، از این فرصت بیشترین بهره را ببرد. اجرای تئاتر برای دانش‌آموزان علاوه بر تاثیر فرهنگی و آموزشی به بدنه تئاتر کشور نیز کمک می‌کند و برای آینده، مخاطبان بالقوه تئاتر تربیت می‌کند.

گفتنی است، در نمایش «آنکه گفت نه» نوشته عبدالرضا حیاتی با طراحی و کارگردانی اکبر قهرمانی، جواد تنهایی و حسین مختاری بعنوان بازیگر ایفای نقش می‌کنند. همچنین رحمت امینی بعنوان مشاور کارگردان و احسان تارخ بعنوان سازنده موسیقی این اثر نمایشی با قهرمانی همکاری کرده‌اند.

نمایش «آنکه گفت نه» از روز 25 تا 29 مهرماه در کانون ابوذر، از روز 30 مهرماه تا 2 آبان ماه در کانون میثم و از 3 تا 8 آبان ماه در کانون شریعتی، ساعت 11 اجرا می‌شود.




نظرات کاربران