در حال بارگذاری ...
سعید اسدی در سومین مهرواره تئاتر ماه:

حوزه هنری می‌تواند آثار خود را در فرصت‌های بین‌المللی عرضه کند

سعید اسدی؛ پژوهشگر و استاد دانشگاه؛ با اشاره به برگزاری سومین مهرواره تئاتر ماه (رپرتوار تئاتر استان‌ها) در حوزه هنری، به گفت: حوزه هنری می‌تواند به فرصت‌های بین‌المللی برای اجرای تولیدات خودش نیز فکر کند.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از صحنه دکتر سعید اسدی با اشاره به برگزاری سومین مهرواره تئاتر ماه (رپرتوار تئاتر استان‌ها) در حوزه هنری، گفت: دیدگاه مترقی آن است که تئاتر را در تولید و اجرا، جریانی مستمر و پیوسته ببینیم. ازاین‌رو با توجه به‌صرف سرمایه‌ی انسانی و اقتصادی و نیز بهره‌گیری بهینه از فرآیند هنری‌ای که اتفاق می‌افتد، نباید تئاتر را به اجرا در مکان ثابت و زمان کوتاه، محدود کرد. پس اتفاق مبارکی است که مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری رپرتوار تئاتر استان‌ها را در پایتخت به‌طور مستمر دنبال کند. ضمن این‌که معتقدم حوزه هنری حتی می‌تواند به فرصت‌های بین‌المللی برای اجرای تولیدات خودش نیز فکر کند.
وی افزود: تورهای تئاتری می‌تواند سراسر ایران را پوشش دهند و منحصر به اجرا نمایش‌های استانی در پایتخت نشوند. ازاین‌رو تماشاگران بیشتری و در شکل وسیع‌تری، مخاطب تولیدات نمایشی حوزه هنری قرار خواهند گرفت.
این پژوهشگر تئاتر با اشاره به وضعیت بومی نمایش‌های استان‌ها تصریح کرد: در آثار نمایشی استان‌ها می‌توان طعم و رنگ بومی و محلی بیشتری حس و لمس و مشاهده کرد اما این امر، فراگیر نیست. استان‌ها الگوهای تولید آثارشان را در محتوا و ساختار، از آثار پایتخت نسخه‌برداری می‌کنند و تا حدودی طبیعی است اثری که در مرکز درخشان می‌شود، حال و هوای آن در استان‌ها نیز انتشار یابد ولی گاهی این نسخه‌برداری بیش‌ازاندازه رخ می‌دهد اما بااین‌حال تمام نمایش‌های استان‌ها عاری از دغدغه‌های بومی نیستند.
اسدی برای رفع این معضل پیشنهاد کرد: لازم است تا تئاتر استان‌ها با استراتژی و تاکتیک مناسب، به سمت‌وسوی پررنگ شدن عناصر بومی هدایت شوند. به‌طور مثال برگزاری مهرواره تئاتر ماه (رپرتوار تئاتر استان‌ها) می‌تواند یکی از همین استراتژی‌ها باشد که هنرمندان استان‌ها بگردند و ببینند تماشاگران تهرانی چه جور اثری را از تئاتر استان‌ها می‌پسندند. همین روند دلیلی می‌شود برای رجعت هنرمندان استان‌ها برای بهره‌مندی از فضای بومی و فولکلور (فرهنگ مردم) دیار خود.
این استاد دانشگاه، در موردحمایت‌ از تئاتر شهرستان‌ها اظهار داشت: میزان حمایت‌ها نیز باید درجه‌بندی شود. این‌گونه نباشد که حمایت‌ها برای همه مساوی و یکسان باشد. تقسیم مساوی حمایت‌ها، به معنی توزیع عدالت نیست. باید خروجی مؤثر تولید تئاتر استان‌ها مورد ارزیابی دقیق قرار گیرد و حمایت‌ها و مواخذه‌ها نیز بر اساس خروجی فعالیت‌ها لحاظ و تنظیم شود.
وی همچنین ادامه داد: برای ارتقاء تئاتر استان‌ها لازم است برخی تصمیم‌گیری‌های اساسی به خود استان‌ها واگذار شود ولی پذیرنده‌ی مسئولیت‌ها باید عواقب خطاهایش را هم بپذیرد. باید در تنظیم اختیارات و اهدای امکانات به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی شود تا بین آن مسئولی که با درایت عمل می‌کند با آن مدیری که سهل‌انگاری می‌کند تفاوت باشد. باید خروجی عملکرد‌ها بررسی و چرایی کاستی‌ها مشخص شود.
دبیر پیشین جشنواره‌ی بین‌المللی تئاتر فجر تصریح کرد: ‌وقتی در برنامه‌ریزی‌ها به کیفیت فعالیت‌ها توجه نمی‌شود، فرآیند تولید ناقص و معیوب باقی می‌ماند. مدیریت در این فرآیند نقش مؤثر و مهمی دارد. البته ناگفته نماند وضعیت و تفاوت‌های فرهنگی استان‌ها نیز دراین‌باره بی‌تأثیر نیست. برخی استان‌ها با توجه به وضعیت فرهنگی خود در عرصه‌ی تئاتر فعال هستند و دیگر استان ممکن است چنین نباشد؛ بنابراین هرکدام از این استان‌ها در برنامه‌های خود احتیاج به نسخه‌های متفاوت دارند.
سعید اسدی در پایان گفت: درهرصورت برگزاری رپرتواری چون مهرواره‌ تئاتر ماه به‌عنوان برنامه‌ای انگیزشی در جهت توجه به تئاتر استان‌ها مؤثر است. قاعدتاً این مهرواره باید پذیرای آثاری باشد که از کیفیت مناسب برخوردار‌ هستند و هر نمایشی که صرفاً تولید مراکز استانی حوزه هنری باشد الزاماً نمی‌تواند قابلیت لازم برای حضور در مهرواره‌ تئاتر ماه را داشته باشد.
گفتنی است نمایش‌های شیدایی به کارگردانی اصغر گروسی از استان فارس و سرخه او به کارگردانی مهیار هزارجریبی از استان مازندران در قالب سومین مهرواره تئاتر ماه (رپرتوار تئاتر استان‌ها) تا 28 مهرماه در تماشاخانه‌های ماه و مهر حوزه هنری به صحنه می‌روند.
علاقه‌مندان جهت تهیه‌ی بلیت می‌تواند به سایت تیوال به نشانی www.tiwall.com مراجعه نمایند.

 




مطالب مرتبط

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

نظر دو هنرمند درباره نمایش «هیدن»

علیرضا کوشک‌جلالی و سعید اسدی شب گذشته به تماشای نمایش «هیدن» نشستند و گفتند خون جدیدی در رگ‌های تئاتر ایران جاری شد و این نمایش باید در عرصه بین‌المللی نیز حضوری پر رنگ داشته باشد.

|

نظرات کاربران