در حال بارگذاری ...
در تالار شهید آوینی

افتتاحیه هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه برگزار می شود

فردا ۲۹ مهر در تالار شهید آوینی افتتاحیه هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه به دبیری جواد کاوندی برگزار می شود.

به گزارش ایران تئاتر افتتاحیه هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه شنبه 29 مهر ماه ساعت 17:30 در تالار شهید آوینی پردیس هنرهای زیبا دانشگاه تهران برگزار می شود.
در این افتتاحیه، علاوه بر رونمایی از پوستر هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه، بزرگداشت محمود عزیزی، عبدالله کوثری، فریدون علیاری و مجید سرسنگی از مفاخر رشته هنرهای نمایشی دانشگاه تهران با حضور هنرمندان تئاتر و اساتید دانشگاه نیز برگزار می شود.
در فراخوان هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه به دبیری جواد کاوندی آمده:
«همه آثار بزرگ در اقلیت اند» این همان جمله ای است که دولوز بارها برای تعریف مفهوم هنر اقلیت به کار می برد. همان چیزی که قدرت هنر در تخیل، آفرینش، و دگرگون کردن تاثیرهایی که شاید پیش از اینها موجود نبود: یعنی بازنمایی جهان بدون نگاه به سوژه هایی مشخص را پدید می آورد. شاید باید گفت که مفهوم اقلیت در تئاتر چیزی را پدید می آورد که از پیش قابل شناسایی نیست؛ این مفهوم، نسبت ها را برهم می زند و در آن اختلال به وجود می آورد. درواقع پیش فرض زبانی و اجرایی مفهوم اقلیت، بیگانه سازی تمام وقایع پیش روی جهان قدیم و جدید است؛ تا بدین وسیله آثار را در حالتی گشوده، به روی جهش یافتن سوق دهد. بنابراین مفهوم اقلیت بیش از آنکه وسیله ای برای بیان هویت باشد، ابزاری برای آفرینش است.
تئاتر، زمانی که قدرت تئاتر بوده گی اش را به تمامی گسترش می دهد همیشه اقلیتی است. درواقع آثار بزرگ تئاتری، بدون اتکا به تصوری معیار از مفاهیم بوجود آمده اند. آنها صدای آنچه موجود نیست بودند؛ «همچون مردمانی که خواهند آمد. متون شکپیر هم ذیل ادبیات اقلیت می گنجد؛ چرا که او هم تصویر یک دستی از انسان ارائه نمی دهد و متون او بیشتر به علامت سوال شبیه اند و با هر اجرا و خوانش، سوالات جدیدی مطرح می کنند. البته وقتی شکسپیر یک صنعت می شود، نویسنده اکثریتی می شود.»
مفهوم اقلیت سخن غیر مستقیم از گفته یا سخنی را حکایت می کند که گویی از بیرون می آید. این سخن از روایت سوم شخص استفاده می کند. شخصیت به گونه ای که آن شخصیت ها ممکن است مطرح کنند توصیف می شود؛ همانند داستان مسخ کافکا. در مفهوم اقلیت گفتار به سوژه ای خاص تعلق نمی گیرد. اگر به یک رنگ نور بیشتری اضافه کنید آن رنگ به رنگی متفاوت بدل می شود. تئاتر اقلیت برای بیان قدرتی نابه هنگام، بیان قدرت زبان، و برای مختل کردن هویت و انسجام است که دست به تکرار می زند. تئاتر اقلیت گذشته و حال را برای آفریدن آینده تکرار می کند. تئاتر اقلیت آوار را نه برای حفظ سنت، بلکه برای دگرگون کردن آن تکرار می کند. 
با این مقدمه و با احترام به جشنواره های تئاتر دانشجویی در ایران و بخصوص پیشینیان مان در جشنواره ی تئاتر تجربه که بدون تردید تنها جشنواره تئاتر تجربی در ایران بوده و هست هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه با محوریت «تئاتر اقلیت» فراخوان خود را اعلام می دارد. این محوریت از این رو مهم است که می تواند پشتوانه ی نظری جشنواره باشد. پشتوانه ای که ژیل دولوز و فلیکس گتاری آن را به وضوح به فرم آثار بزرگ و پیشرو بسط می دهند. یعنی تکیه ما بر این نیست که دانشجویان هنرمند، آثار خود را ذیل چه موضوعی پدید می آورند، بلکه آنها تا زمانی که همسو با مفاهیم زمانه حرکت کنند، بدون تردید آثار آنها جزو ادبیات یا تئاتر اکثریت محسوب می شوند. اما اگر آثار آنها در فرم خود نگاهی پیشرو و روبه جلو داشته باشند و درواقع مفاهیم را در راستای فرم های تجربه نشده ی جدید تئاتری ارائه بدهند، بدون تردید باید نام تئاتر یا ادبیات اقلیت را بر آثار آنها نهاد. بنابراین جشنواره ی هجدهم تئاتر تجربه، مفهوم «تئاتر اقلیت» را به فرم این دوره ی خود مزین می کند، تا بتوان آثاری نه بر اساس کمیت، بلکه تنها بر اساس کیفیت، در یکی از مهم ترین جشنواره های دانشجویی کشور پدید آورد. باید گفت که این دوره از جشنواره، همچون دهه های پیش، تلاش خواهد کرد تا پیشروترین گروه ها را به تئاتر ایران معرفی نماید. برای همین جشنواره ی این دوره مبنای خود را بر متون و اجراهای جدید، اورژینال و تجربه محور اختصاص خواهد داد. تجربه هایی که تا بدین لحظه صورت نگرفته، و یا حتی می توان این چنین تعریف کرد: جلو بردن تجربه هایی که پیش از این توسط هنرمندان ایرانی شکل گرفته، ولی حقیقت تاریخ، هم هنرمند و هم فرم شکل گرفته توسط او را به سمت مطرود شدن سوق داده است. ضمنا استفاده از ابزار، وسایل و اشیاء بازیافت شده در طراحی صحنه اجراها، در راستای کاهش هزینه‌های تئاتر دانشجویی و استفاده خلاقانه از اشیاء دور ریختنی محیط اطراف نیز در اولویت شکلی آثار نیز مد نظر قرار خواهد گرفت. بنابراین هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه با محوریت «تئاتر اقلیت»، فراخوان خود را در بخش های زیر که تمامی به صورت رقابتی برگزار خواهد شد اعلام می دارد: 
«بخش پژوهش (جایزه بهرام بیضایی)/ بخش هنرهای اجرایی/ بخش نمایشنامه نویسی (جایزه عباس نعلبندیان)/ بخش صحنه ای/ بخش پوستر، عکس و تیزر.

هجدهمین جشنواره تئاتر تجربه ۹ تا ۱۹ اسفند ۹۶ برگزار می شود.




نظرات کاربران