در حال بارگذاری ...
احسان جانمی کارگردان «از خواب‌هایم خون می‌چکد» حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

اهمیت دادن به اجرای عمومی مهم‌ترین ویژگی سوگواره است

احسان جانمی کارگردان نمایش «از خواب‌هایم خون می‌چکد» اهمیت دادن به اجرای عمومی نمایش‌ها در سراسر کشور را مهم‌ترین ویژگی مثبت برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین می‌داند.

بلک‌باکس مجتمع فرشچیان اصفهان در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین میزبان نمایش  «از خواب‌هایم خون می‌چکد» با کارگردانی احسان جانمی است. نمایشی که به همت گروه تئاتر کاوش و انجمن هنرهای نمایشی استان اصفهان تولید و در اجرای عمومی نیز با استقبال خوب مخاطبان مواجه شده است.

احسان جانمی کارگردان این اثر نمایشی در گفت‌وگو با ایران تئاتر درباره روند برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین با بیان اینکه برگزاری این سوگواره از جهات مختلف قابل بررسی است، گفت: اولا برگزاری چنین برنامه‌هایی به شکل منسجم و هدفمند، شکل بسیار خوب و ایده‌آلی است به دلیل اینکه در برنامه‌ریزی آنها جامعیت و تمرکز وجود دارد. به این معنی که پیش از این وقتی این سوگواره به شکل جشنواره صاحبدلان برگزار می‌شد بسیار محدود بود و طیف خاصی را شامل می‌شد در حالی‌که این سوگواری به خاطر اینکه به صورت ملی برگزار می‌شود هم از جهت گروه‌های شرکت کننده و هم از نظر مخاطب طیف بیشتری را شامل می‌شود.

جانمی ادامه داد: نکته مثبت دیگر برگزاری این سوگواره اهمیت دادن به اجرای عمومی نمایش‌ها در سراسر کشور به جای اصالت دادن به جشنواره‌ها است. چراکه بی‌تردید اجرای عمومی آثار می‌تواند در رشد و توسعه تئاتر در سراسر کشور تاثیر بسزایی بگذارد، ضمن اینکه اشتغالزایی هم برای هنرمندان تئاتر به همراه دارد.

او اضافه کرد: البته کمبود بودجه بزرگترین مشکل این سوگوار است و با این هزینه‌های پایین نمی‌توان انتظار تولید آثار بسیار با کیفیت را داشت. ولی هنرمندان تئاتر به هر صورت سعی می‌کنند با توجه به ماهیت آثارشان  در این سوگواره کارهایی با کیفیت مطلوب را روی صحنه ببرند.

این کارگردان تئاتر در ادامه درباره نمایش «از خواب‌هایم خون می‌چکد» نیز با بیان اینکه در این نمایش قواعد ساختار کابوس مانند است و در این نمایش از شکل‌ها و رنگ‌های ویژه‌ای برای سفر در زمان و مکان استفاده شده، گفت: این نمایش با موضوع اجتماعی و مذهبی در چهار کابوس داستان زنی را روایت می‌کند که هر شب در کابوس‌هایش، انسان‌هایی را می‌بیند و در امتداد راهی برای خاتمه دادن به کابوس‌هایش اتفاقاتی می‌افتد که «از خواب‌هایم خون می‌چکد» آنها را روایت می‌کند.

جانمی همچنین افزود: البته در این کار از تکنیک‌های نو و بدیعی استفاده شده که در مجموع کار را از نظر شکل و فرم و هم از نظر محتوا دارای ابعاد مختلفی کرده است.

او در پاسخ به این سوال که آیا اجرای این نمایش در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین نسبت به اجرای عمومی آن تغییری کرده، اظهار داشت: با توجه به اینکه ما پیش از این در یک سالن قاب صحنه‌ای اجرا می‌رفتیم و در این سوگواره باید در بلک‌باکس اجرا کنیم از نظر طراحی و فرم تغییراتی در کار ایجاد شده ولی از نظر عوامل و سایر موارد هیچ تغییر خاصی نکرده است.

نمایش «از خواب‌هایم خون می‌چکد» با بازی رسول هنرمند، مائده وحید، فرزاد قاسمی، محمد کربلایی، دلارام ترکی، ستاره تبریزی، نیما آتش، مائده موسوی، ایمان نظیفی، شهرزاد رضایی، ساناز نیکنام، غلامرضا هاشمی فرد و مهسا رستمی ساعت 18:30 در سالن بلک باکس مجتمع فرشچیان اصفهان روی صحنه می‌رود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است
گفت‌وگو با داور سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری

احسان جانمی: تئاتر در جریان‌سازی فرهنگی تاثیرگذار است

احسان جانمی عضو هیئت داوران سی و پنجمین جشنواره تئاتر چهارمحال و بختیاری می‌گوید لازم است ارگان‌ها و نهادها از نظر تأمین هزینه‌های اجرایی و حمایت از هنرمندان وارد چرخه برگزاری رویدادها و جشنواره هنری چهارمحال و بختیاری شوند و برای تئاتر هزینه کنند زیرا اهمیت و اثرگذاری آن ...

|

نظرات کاربران