در حال بارگذاری ...
علیرضا ترمان کارگردان نمایش «بچه‌های محرم» حاضر در همایش ملی از عاشورا تا اربعین در گفت‌وگو با ایران تئاتر

برای اجرا در سوگواره امام حسین(ع) به مسائل مالی توجه نکردم

علیرضا ترمان کارگردان نمایش «بچه‌های محرم» گفت: امسال هم در تهران و هم در شهرستان‌ها، کارگردان‌های شاخص و خوبی آثارشان را در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین روی صحنه بردند.

آثار نمایشی حاضر در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین امسال در مقایسه با سال گذشته از تنوع بیشتری برخوردار است و در میان نمایش‌های صحنه‌ای و میدانی که در تهران و سایر استان‌‌های کشور اجرا می‌شود از نظر شیوه اجرایی می‌توان آثار متفاوتی را دید. در همین راستا نمایش «بچه‌های محرم» به نویسندگی و کارگردانی علیرضا ترمان تنها نمایش ویژه گروه سنی کودک و نوجوان است که امسال در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین در تهران اجرا می‌شود.

علیرضا ترمان درباره برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین و کم و کیف برگزاری این سوگواره با توجه به عنوان بزرگی که یدک می‌کشد به ایران تئاتر گفت: تا جایی‌که من اطلاع دارم و اخبار اجراها را پیگیری می‌کنم خوشبختانه امسال هم در تهران و هم در شهرستان‌ها شاهد حضور کارگردان‌های خوب و شاخصی در این سوگواره هستیم.

کارگردان نمایش «بچه‌های محرم» در ادامه با اشاره به امکانات کم گروه‌ها برای تولید آثار نمایشی عنوان کرد: در مجموع به نظر من با اینکه گروه‌ها امکانات خیلی زیادی برای تولید آثارشان ندارند اما همگی تلاش کردند تا با همین امکانات کم، بهترین خروجی را با توجه به اهمیت موضوع و شهادت امام حسین(ع) روی صحنه ببرند.

این کارگردان درباره تئاتر شرایط حمایت از آثار تولید شده در این سوگواره نیز اظهار داشت: همه می‌دانیم که دست کانون تئاترهای دینی از نظر مالی خیلی باز نیست و محدودیت‌های زیادی دارند به همین خاطر برای اجرای این کار که در واقع کار برای امام حسین(ع) است اصلا به مسائل مالی توجه نکردم و با هزینه شخصی این متن را برای اجرا آماده کردم.

او درباره نمایش «بچه‌های محرم» نیز توضیح داد: در این کار من سعی کردم با توجه به موضوع سنگینی که دارد کاری کنم که هم بچه‌ها خسته نشوند و در عین پرداختن به موضوعات دینی، به مسائل آموزشی نیز توجه داشته باشم. یعنی سعی کردم وجه آموزشی در این نمایش جدی باشد.

ترمان درباره خط داستانی نمایش خود نیز به ایران تئاتر گفت: «بچه‌های محرم» داستان سه دوست نوجوان را روایت می‌کند که تصمیم دارند هیاتی را به منظور برپایی مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله حسین(ع) برپا کنند اما در ادامه بر سر سرپرستی هیات با یکدیگر به مجادله می‌پردازند و  مجبور می‌شوند تا هر کدام به تنهایی این کار را انجام دهند و...

این کارگردان فعال تئاتر درباره روند نگارش این نمایشنامه نیز توضیح داد: در نگارش نمایش «بچه‌های محرم» تلاش کردم با پرداختن به اصل واقعه عظیم کربلا، یادآوری کنم که عزاداری در سوگ امام حسین(ع) نیازی به تظاهر و چشم و هم چشمی ندارد. در واقع اصل، زنده نگه داشتن چنین میراث عظیمی است که خاندان اهل بیت(ع) با از خود گذشتگی، ایثار و فداکاری سعی در جاودانه نگاه داشتن آن داشته‌اند. کودکان و نوجوانان با تماشای این نمایش با آن هم‌ذات‌پنداری می‌کنند و این اثر برآمده از دل بچه‌هاست.

گفتنی است، در این نمایش که از روز 7 آبان ماه هر روز به مدت 40 دقیقه در تالار ناصرخسرو اجرا می‌شود، علیرضا ترمان به همراه محمد کارآزاد و نیما فاضلی در این نمایش بعنوان بازیگر در نمایش «بچه‌های محرم» ایفای نقش می‌کنند.




نظرات کاربران