در حال بارگذاری ...
فاضل عبادی در نشست رسانه‌ای بیست و چهارمین دوره جشنواره تئاتر کودک و نوجوان مطرح کرد:

25 درصد متقاضی بیشتر نسبت به سال گذشته رقمی قابل توجه است

نشست رسانه‌ای بیست و چهارمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با شعار «کودکی همسفر قصه‌ها» و ابراز رضایت دبیر جشنواره از همکاری استان همدان در این دوره از جشنواره برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر این نشست روز یک‌شنبه 30 آذر با حضور فاضل عبادی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان و رییس جشنواره، مریم کاظمی دبیر جشنواره و مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه جشنواره‌ها در تالار مشاهیر مجموعه تئاتر شهر برگزار شد.
در ابتدای این نشست که اجرای آن را جواد اعرابی به عهده داشت فاضل عبادی به ویژگی‌های فرهنگی استان اشاره کرد و گفت: استان همدان یکی از استان‌های فرهنگی و مهد تاریخ علم، فرهنگ و سیاست است و در سه سال گذشته در دولت تدبیر و امید به‌عنوان ابتکاری جدید هرسال یک نام‌گذاری فرهنگی داشتیم که باعث تحرک بخشی به فعالیت‌های فرهنگی در همدان شد.
عبادی افزود: بنا داریم همدان را به قطب فعالیت‌های فرهنگی و هنری برای کودکان و نوجوانان تبدیل کنیم. برگزاری جشنواره‌های تئاتر کودک و نوجوان، فیلم کودک، تصویرسازی آیات قرآن برای کودکان، جشنواره‌های ادبی در حوزه شعر و تثبیت برنامه‌ها به‌ویژه در حوزه هنر یکی از راه‌های پاسداشت تاریخ سرافراز این استان به شمار می‌آید.
عبادی خاطرنشان کرد: 1850 اثر تاریخی و طبیعی در استان وجود دارد و در 9 شهرستان این استان مجتمع‌های فرهنگی و هنری داریم. علاوه بر مرکز استان در مراکز شهرستان‌ها حداقل در 20 سالن امکانات برگزاری جشنواره را حتی در سطح بین‌المللی داریم.
رییس جشنواره با اعلام رشد 25 درصدی آثار رسیده به جشنواره گفت: سال جاری 429 اثر به جشنواره رسیده است که نسبت به سال گذشته که 344 اثر متقاضی حضور بودند رشد قابل‌توجهی حداقل ازنظر کمیتی تا این مرحله از جشنواره را شاهد بودیم.
عبادی ضمن تشکر از همکاری مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی عنوان کرد: دستگاه‌های مختلفی در استان در برگزاری بیست و چهارمین دوره جشنواره همکاری و هم‌افزایی شایانی دارند ازجمله آیت‌الله غیاث‌الدین طه‌محمدی نماینده ولی‌فقیه در استان و امام‌جمعه همدان محمدناصر نیکبخت استان دار فرهنگ دوست همدان در این امر ما را یاری کردند.
عبادی گفت: سکه جشنواره تئاتر همدان به نام این استان زده‌شده و باید اقتدار خود را در اجرای این جشنواره در داخل و سطح بین‌المللی نشان دهیم. به این منظور سال گذشته 2 سالن به ظرفیت نمایش استان اضافه کردیم و در تمامی شهرستان‌ها هم‌زمان با مرکز استان جشنواره برگزار شد.
رییس جشنواره درباره امکانات در نظر گرفته‌شده در استان افزود: ما برای اسکان مهمانان جشنواره هتل 5 ستاره باباطاهر را اختصاص داده‌ایم. من در جشنواره تئاتر فجر در تهران حضور داشتم و تلاش داریم امکانات و پذیرایی از مهمانان اگر نگویم بهتر، به‌اندازه پایتخت باشد.
عبادی خاطرنشان کرد: امسال فقط در حوزه عمرانی بودجه 200 میلیون تومانی برای هزینه مواد مصرفی این جشنواره لحاظ شده است. هرچند به دلیل شرایط اقتصادی کشور برای رسیدن به سطح مطلوب فاصله‌داریم اما هرسال تلاش می‌کنیم از امکانات موجود بیشترین استفاده را ببریم.
در ادامه این نشست مریم کاظمی به‌عنوان دبیر جشنواره ضمن خیرمقدم گویی به مدیران و اصحاب رسانه که از تهران و همدان در این نشست حضور دارند گفت: من از آقای عبادی مدیرکل ارشاد استان همدان به دلیل همه همدلی‌هایشان تشکر می‌کنم. همچنین از همکاران فعال و فروتنی هم امروز غایب هستند ازجمله آقای رمضانی –امور هنری، آقای شهنواز- روابط عمومی، آقای قاسمی و همه همکاران اداره کل ارشاد همدان تشکر می‌کنم.
کاظمی درباره برگزاری جشنواره در همدان گفت: من همیشه از اینکه یک جشنواره در استان‌های دیگر برگزار می‌شود خوشحال می‌شود و یکی از خوشحالی‌های من درباره این جشنواره هم برگزاری آن در همدان است. حضور این جشنواره باعث می‌شود مخاطبان بیشتر با تاریخ و فرهنگ این استان باخبر شوند و همچنین باعث می‌شود مردم استان به موضوع فرهنگ جدی‌تر نگاه کنند و همه مردم خود را در این جشنواره سهیم بدانند. درواقع همه جذابیت‌ها زودگذر هستند و این تاریخ و فرهنگ است که باقی می‌ماند.
دبیر جشنواره در ادامه با اشاره به اینکه در ابتدای برگزاری جشنواره قرار داریم گفت: جشنواره با اعلام فراخوان کار خود را آغاز کرد در بخش خیابانی 169 اثر، در بخش خردسال 73 اثر، در بخش کودک 64 اثر، در بخش نوجوان 48 اثر، در بخش نمایشنامه‌نویسی 67 اثر و در بخش دانش‌آموزی 9 اثر به دبیرخانه رسیده است.
کاظمی افزود: از این تعداد در بخش‌های خیابانی 8 نمایش، خردسال 21 اثر به بخش بعد و 6 نمایش نهایی شد، کودک 8 نمایش، نوجوان 8 نمایش، دانش‌آموزی بین 3 تا 5 نمایش و در بخش نمایشنامه‌نویسی 8 طرح برای شرکت در جشنواره انتخاب خواهند شد.
دبیر جشنواره با اشاره به برنامه انتشار 6 عنوان کتاب در این دوره از جشنواره گفت: امسال نیز مانند سال گذشته شش عنوان کتاب در دست انتشار خواهیم داشت. 1- مجموعه مقالات بین‌المللی با ترجمه حسین فدایی حسین، 2- کتابی با عنوان کتاب دوم که جلد دوم «تئاتر اوراند هریس» نوشته اوراند هریس و ترجمه سیدحسین فدایی حسین است.3- مجموعه مقالاتی با عنوان رویکردهای نوین به نمایش خلاق ترجمه منوچهر اکبرلو 4- مجموعه مقالات داوود کیانیان 5- نمایشنامه خانه خورشید که توسط شهران کرمی نوشته و به صحنه رفته است 6- کتاب اولین تئاتر کودکان، بیوگرافی و اتو بیوگرافی که به چگونگی شکل‌گیری تئاتر کودک در 100 سال قبل در روسیه اشاره دارد. این کتاب توسط نشر افراز منتشرشده است. همچنین در نظر داریم کتابی پژوهشی از برگزاری همین جشنواره را در دستور کار قرار دهیم که پس از جشنواره به نتیجه خواهد رسید.
این کارگردان تئاتر یادآور شد: تلاشمان این است که برخی از کاستی‌های سال گذشته برطرف شود، حتی اگر بتوانیم کمی رشد داشته باشیم خوب است چون همه ما مدیران مقطعی هستیم و نباید فکر کنیم که در همان سال که دبیر شده‌ایم باید انقلابی در جشنواره رخ دهد. اساس جشنواره این است که کیفیت کارها بالا بیاید، سالن‌ها تجهیز شود و همه کنار هم حالشان خوب باشد پس مسائل دیگر حاشیه است که ما به آن ورود نمی‌کنیم.
کاظمی در ادامه با اشاره به اینکه تا امروز هیچ تغییری در سالن‌های برگزارکننده جشنواره به وجود نیامده بیان کرد: در همدان نیز به‌رسم تهران که خانه‌هایی را تبدیل به تماشاخانه و تئاتر می‌کنند و اتاق‌های کوچک به سالن تبدیل‌شده‌اند. معتقدم که در طول سال باید تغییرات کلانی صورت گیرد و سازمان‌های ذی‌ربط و ذی‌نفع در این افتخار استانی همکاری و مشارکت کنند اما تا نزدیک به برگزاری جشنواره می‌شود همه به یاد تأمین امکانات و تجهیزات می‌افتیم
کاظمی در پاسخ به این سؤال که آیا در این دوره جشنواره داور کودک و نوجوان داریم یا خیر گفت: من شخصاً فکر می‌کنم درست نیست داور کودک و نوجوان داشته باشیم زیرا این‌یک کار تخصصی است و این موضوع از جشنواره فیلم آمده و تا این لحظه برنامه‌ای برای این کار نداریم.
دبیر جشنواره درباره پرداختن به موضوع حوادث تلخی که برای کودکان در جامعه اتفاق افتاده بیان کرد: ما می‌خواهیم در این جشنواره امید به وجود بیاوریم و اتفاقاتی که برای کودکان در این روزها رخ‌داده جزو رویکرد جشنواره نیست اما هنرمندان می‌توانند برای مضامینشان از آن‌ها استفاده کنند.
دبیر جشنواره با اعلام شعار این دوره از جشنواره درباره انتقاداتی که به طراحی پوستر واردشده گفت: شعار این دوره از جشنواره «کودکی همسفر قصه‌ها» است و پوستر جشنواره با این شعار به طراح سپرده شد.
کاظمی در ادامه ضمن تشکر از همه‌کسانی که نظرهای خود را درباره این پوستر اعلام کردند افزود: در بحث طراحی پوستر دستور خاصی مبنی بر اینکه حتماً آن را از طریق فراخوان عمومی طراحی کنیم وجود ندارد و البته می‌توانست این هم یک شیوه انتخاب باشد. ما برای طراح شعار جشنواره و نمونه پوسترهای ادوار گذشته را فرستادیم و درنهایت پوستر مانند یک کتاب گسترده طراحی شد و ازآنجاکه بیشتر قصه‌ها برای کودکان از زبان حیوانات روایت می‌شود در این پوستر گویی حیوانات از کتاب بیرون می‌آیند و دوباره به آن بازمی‌گردند.
در خاتمه این نشست در پاسخ به بودجه جشنواره مهدی حاجیان مدیر دبیرخانه جشنواره‌ها گفت: جشنواره تئاتر کودک و نوجوان به‌صورت مشترک با اداره کل هنرهای نمایشی و اداره کل ارشاد همدان برگزار می‌شود. در این میان هزینه‌های استانی، پذیرایی، اسکان، سالن‌های اجرا به عهده استان همدان و هزینه‌های تولید نمایش، جوایز، داوری‌ها به عهده اداره کل خواهد بود.
حاجیان با اشاره به رشد 15 درصدی بودجه این دوره از جشنواره گفت: بودجه این دوره از جشنواره از سوی اداره کل هنرهای نمایشی حدود 800 میلیون تومان خواهد بود.
فاضل عبادی نیز در ادامه این بحث هزینه و بودجه این دوره از جشنواره از سوی استان را بالغ‌بر یک میلیارد تومان اعلام کرد.

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

نظرات کاربران