در حال بارگذاری ...
در مراسم پایانی هفدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا

کتاب «آشنایی با مبانی شبیه‌ خوانی» در کاشان رونمایی شد

در مراسم پایانی هفدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا کتاب مبانی شبیه خوانی اثر داوود فتحعلی بیگی در کاشان رونمایی شد

به گزارش ایران تئاتر به نقل از  تئاتر اصفهان، در مراسم پایانی هفدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا نیز با حضور گسترده شهروندان کاشان در هیئت اهل‌البیت(ع) همراه با رونمایی کتاب و تقدیر از استاد داود فتحعلی‌بیگی مدیر دفتر نمایش های آئینی سنتی و اجرای تعزیه توسط مهدی دریایی و امیر حدادی برگزار شد.

داود فتحعلی ‌بیگی شامگاه جمعه در آئین پایانی هفدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا در کاشان با تاکید بر اینکه هنر تعزیه ناظر به چهار بعد تاریخی، فقهی، عرفانی و هنری است، با انتقاد از برخی استنباط‌ های خام و نادرست، از تعزیه ‌خوانان خواست با احتیاط نسبت به اصلاح نسخه‌ های قدیمی تعزیه اقدام کنند.
مدیر دفتر نمایش های آئینی سنتی، تعزیه را هنری بی‌ نظیر و متعلق به ایرانیان و شیعیان دانست و افزود: تغزیه چندین قرن وظیفه‌ پیام ‌آوری عاشورا را برعهده دارد و هنری است که تنها به ذکر مصیبت منحصر نمی‌ شود بلکه نگاهی به موضوع های تاریخی، عرفانی و هنری دارد.
وی با اشاره به اینکه این هنر به نحو شایسته مورد توجه قرار نگرفته است، به تفاوت جایگاه تعزیه در دوران های مختلف پرداخت و گفت: پیش از انقلاب به بهانه‌ های مختلف از اجرای تغزیه جلوگیری می شد اما پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تعزیه احیا شد و تعزیه ‌خوان در قامت یک هنرمند نگریسته می‌شود و مورد تکریم و بزرگداشت قرار می‌گیرند.
فتحعلی ‌بیگی تصریح کرد: حق تعزیه بیشتر از اینهاست چون همانگونه که قیام حسینی حقی بر گردن تعزیه دارد این هنر نیز حقی بر گردن ترویج پیام‌ های این نهضت مقدس دارد.
وی کتاب‌های تعزیه در حوزه بحث های نظری را بسیار کم شمار دانست و یادآور شد: کسانی که امروز در حوزه بحث های اجرایی تعزیه فعالیت دارند باید توجه زیادی به موضوع های نظری و مفهومی این هنر داشته باشند.
در این آئین افزون بر رونمایی از کتاب «آشنایی با مبانی شبیه‌ خوانی» تالیف داوود فتحعلی‌ بیگی، تعزیه بازگشت کاروان اسرا به شهر مدینه کاری از تعزیه‌خوانان کاشانی و نیز تعزیه حضرت ابوالفضل (ع) توسط هنرمندان اراکی اجرا شد.
در این آئین همچنین از گروه ‌های تعزیه، تعزیه‌خوانان پیشکسوت، نوجوان و خردسال، فعالان فرهنگی و هنری و مجموعه‌های برگزارکننده هفدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا تجلیل شد.
هفدهمین سوگواره هنر در ساحت عاشورا از 23 تا 29 محرم در مجتمع فرهنگی شهدای هیئت محبان اهل ‌البیت(ع) با همکاری فرهنگسرای مهر سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری کاشان، خانه تئاترکاشان ، موسسه احیای فرهنگ، ‌شورای تعزیه و اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی این شهرستان برگزار شد.

 




نظرات کاربران