در حال بارگذاری ...
در هفته دفاع مقدس و ایام محرم ده‌ها نمایش موضوعی در سراسر کشور اجرا می‌شود

تئاتر مقاومت به گستره ایران از جهان‌آرا تا حججی

در ایام ماه محرم، تئاتر تعطیل نیست و از آنجا که این روزهای عزیز با هفته دفاع مقدس همزمان شده، در سراسر کشور شاهد روی صحنه‌ رفتن نمایش‌هایی با موضوع حماسه‌آفرینی‌های غیورمردان جنگ تحمیلی هستیم.

 به گزارش ایران تئاتر جام جم آنلاین در گزارشی خواندنی به گستره اجراهای تئاتر با موضوع مقاومت در سراسرکشور پرداخته است . در این گزارش آمده است:  در ایام ماه محرم، تئاتر تعطیل نیست و از آنجا که این روزهای عزیز با هفته دفاع مقدس همزمان شده، در سراسر کشور شاهد روی صحنه‌ رفتن نمایش‌هایی با موضوع حماسه‌آفرینی‌های غیورمردان جنگ تحمیلی هستیم. البته در این میان رشادت‌های مدافعان حرم و حلقه مقاومت باعث شده موضوعات نمایش‌ها محدود به هشت سال دفاع مقدس نباشد و با نظر به صدور گفتمان دفاع مقدس و ادامه ارزش‌های آن تا به امروز، نمایش‌هایی نیز با این موضوعات تدارک دیده شود. در گرامیداشت هفته دفاع مقدس، هم نمایش‌های صحنه‌ای و هم نمایش‌های خیابانی در سراسر کشور توسط هنرمندان تئاتر اجرا می‌شود. البته در این میان، تک و توک تعزیه‌هایی هم به‌مناسبت محرم روی صحنه می‌رود.

پرفورمنس «سرِ سردار»؛ ستایش‌نامه نمایشی شهید حججی

مدیر گروه نمایشی بنیاد فرهنگی روایت فتح از اجرای حدود 200 گروه نمایشی خیابانی که اجراهای خود را در نقاط مختلف کشور آغاز کرده‌اند، خبر داده است. اجرای تعزیه «رکعت به رکعت عاشقی» با طراحی سیاوش طهمورث از 31 شهریور همزمان با آغاز ماه محرم در محل قدیم بنیاد فرهنگی روایت فتح (ابتدای خیابان سپهبد قرنی) روی صحنه رفته و همچنین یک تعزیه‌ دیگر به سرپرستی سیدعظیم موسوی هر شب ساعت 21:30 در این مکان اجرا می‌شود.

آن‌طور که سایت ایران‌تئاتر گزارش داده، نمایش فرمی و میدانی «مامن» نیز به مناسبت هفته دفاع مقدس، از 15 مهر در بوستان یاس فاطمی و با محوریت دفاع مقدس اجرا می‌شود. این نمایش نگاه خوب و جامعی به بحث آزادسازی خرمشهر دارد و در آن از حضور جوانان بهره گرفته شده است.

نمایش «سرِ سردار» نیز تلفیقی از تعزیه و پرفورمنس با اشاره به شهید حججی در محوطه تئاترشهر، ‌بازار تهران، میدان امام حسین(ع) و دیگر اماکن شهر تهران در طول هفته دفاع مقدس اجرا می‌شود.

کامبیز دیرباز و شهید جهان‌آرا

جدیدترین نمایش ایوب آقاخانی با عنوان «هفت عصر هفتم پاییز» با بازی کامبیز دیرباز به‌عنوان تکمیل‌کننده سه‌گانه این نویسنده و کارگردان تئاتر با موضوع فرماندهان دفاع مقدس است که این روزها همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در سالن چهارسوی مجموعه تئاترشهر روی صحنه است. او که پیش از این دو نمایش «کابوس شب نیمه‌آذر» و «تکه‌های سنگین سرب است» را درباره زندگی شهید کشوری و شهید مصطفی چمران در تئاترشهر روی صحنه برده، این‌بار سراغ شهید سیدمحمدعلی جهان‌آرا، فرمانده سپاه خرمشهر رفته است؛ فرماندهی که از قهرمان‌های دوران آغازین جنگ و محاصره و اشغال خرمشهر توسط عراقی‌هاست.

نمایش «ماه هفتم» به نویسندگی و کارگردانی امیر زاوش نیز با موضوع دفاع مقدس این روزها در خانه نمایش اداره تئاتر روی صحنه است. این نمایش که در آن فاطمه سرلک، مهسا نظری و امیر زاوش به ایفای نقش می‌پردازند، برنده جایزه در بخش‌های نویسندگی، کارگردانی و بازیگری جشنواره تئاتر دفاع مقدس ساوه شده است.

سومین مهرواره تئاتر ماه

مهرواره تئاتر برنامه‌ای از سوی حوزه هنری است که چندسالی است برای حمایت از تئاتر استان‌ها و دیده شدن آنها در تهران برگزار می‌شود.

بر همین اساس سومین مهرواره تئاتر ماه همزمان با آغاز هفته دفاع مقدس و با شکلی متفاوت نسبت به دوره‌های قبل شروع به کار می‌کند. در دو دوره گذشته تعداد ده اثر از آثار منتخب استانی برای مدت پنج تا هفت روز در تهران اجرای عمومی داده می‌شد، اما امسال پس از بازنگری در شیوه برگزاری زمان اجراها افزایش یافته و هر اثر به جای اجرای یک هفته‌ای، حدود 15 روز متوالی در تهران روی صحنه می‌رود. همچنین در میان نمایش‌های منتخب استانی، نمایش‌هایی که به بیست‌وپنجمین جشنواره سراسری تئاتر سوره راه یافته بودند نیز اجرای عمومی داده می‌شود.

به گفته کوروش زارعی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره سومین مهرواره تئاتر ماه، مدت زمان برگزاری این برنامه از 45 روز متوالی به یک‌سال افزایش یافته است. مهرواره امسال از مهر 1396 آغاز و تا مهر 1397 ادامه خواهد داشت.

20 نمایش برتر دفاع مقدس در اصفهان

اصفهان به مناسبت هفته دفاع مقدس میزبان 20 نمایش برتر جشنواره تئاتر دفاع مقدس «پلاک» است. جواد ایزددوست مدیر هنری و امور سینمایی بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس اصفهان در این‌باره گفته: این جشنواره در شاهین‌شهر به همت سپاه ناحیه شاهین‌شهر، بنیاد حفظ آثار و ارزش‌های دفاع مقدس، شهرداری شاهین‌شهر، شورای شهر شاهین‌شهر و سایر ارگان‌های اثرگذار شهری برگزار شد. او افزوده: از 25 مرداد فراخوان جشنواره به اطلاع هنرمندان تئاتر رسید و تا 15 شهریور مهلت دریافت آثار بود سپس از تاریخ 17 تا 19 شهریور ماه توسط پنج‌نفر از هنرمندان تئاتر اصفهان و شاهین شهر نمایش‌ها در دو بخش خیابانی و صحنه‌ای بازبینی و تعداد ده اثر نمایش خیابانی، شش اثر نمایش صحنه‌ای و سه نمایشنامه خوانی انتخاب و به جشنواره راه یافتند.

«معرکه یاد» لنگرودی‌ها و بازسازی کربلای 4

به مناسبت گرامیداشت هفته دفاع مقدس امسال نمایش خیابانی «معرکه‌یاد» به کارگردانی زمان رضایی با محوریت بازسازی عملیات کربلای4 و با بزرگداشت یاد و خاطره شهدای غواص به همت کانون بسیج هنرمندان شهرستان لنگرود اجرا می‌شود. هدف از اجرای این نمایش بازسازی عملیات کربلای4 بوده که دیروز سه‌شنبه
4 مهرماه در پارک آزادی اجرا شد و پنجشنبه 6 مهر در گلزار شهدای شهر لنگرود ساعت 17 اجرا می‌شود. محمد امین، محسن امیری و زمان رضایی بازیگران نمایش «معرکه یاد» هستند. همچنین شش شهرستان استان گیلان در هفته دفاع مقدس میزبان نمایش «آهسته صدایم کن» نوشته باقر سروش با کارگردانی علی حلوی است. این نمایش همزمان با گرامیداشت هفته دفاع مقدس در رشت، صومعه‌سرا، تالش، رودسر، لنگرود و فومن به نمایش درمی‌آید.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران