در حال بارگذاری ...
با حضور هیات مدیره و اعضای انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی درغرفه ایران تئاتر

از «یک صدسال تئاتر تبریز» رونمایی شد

رامین راستی عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی تبریز که به همراه دیگر اعضای این انجمن در غرفه ایران تئاتر در نمایشگاه مطبوعات حضور یافت با اهدای یک جلد کتاب «یک صد سال تئاتر تبریز» به ایران تئاتر خبر از انتشار این کتاب نفیس داد.

به گزارش ایران تئاتر: رامین راستی، عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی که در غرفه ایران تئاتر در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات حضور یافت در خصوص اهمیت چاپ کتاب «یک صد سال تئاتر تبریز بیان داشت: با توجه به اینکه شهر تبریز به عنوان شهر اولین‌ها مطرح بوده و اولین تئاتر، اولین ترجمه متن نمایش  و اولین سینما در تبریز آغاز شده است و چندین اولین دیگر بنابراین اهمیت چاپ این کتاب را مشخص می‌کند. سابقه هنر نمایش در این شهر برمی‌گردد به یک صد سال قبل. به عنوان بحث تئاتری که در جوامع بین‌الملل هم معنا و مفهوم خاص خودش را دارد، تئاتر تبریز در واقع تولد خودش را آغاز کرده است و این نشان می‌دهد که تا چه اندازه توسعه فرهنگی و اهمیت به مقوله نمایش و تئاتر برای مردم این شهر مهم بوده است. البته باید یادآور شوم که نمایش‌های بسیار خوبی از نمایشنامه نویسان مطرح جهان چون شکسپیر، مولیر، بکت و همچنین آثاری قابل توجه‌ای از نمایشنامه‌های نویسندگان خوب ایران چون بهرام بیضایی، غلامحسین ساعدی، اکبر رادی و بسیاری از بزرگان نمایشنامه نویس ایران در تبریز به اجرا در آمده است. حال این موضوع نشان می‌دهد که شهر اولین‌ها دارای تاریخی است که می‌توانیم نگاه دیگر گون به آن داشته باشیم و اهمیت آن را مجدد بررسی کنیم.
او در ادامه صحبت‌هایش درباره این کتاب گفت: امیر علیزادگان به عنوان یکی از پیشکسوتان عرصه تئاتر در حوزه پژوهش کتاب «یک صد سال تئاتر تبریز» را گردآوری کرده‌اند که در آن تمامی نمایش‌های یک صد سال اخیر، نویسندگان، کارگردانان در حوزه تئاتر را جمع آوری شده است. از طرفی دیگر در یک نگاه مقایسه‌ای نیز به دید آنکه تماشاگر در کدام جایگاه قرار دارد و چه نمایش‌هایی توفیق استقبال مخاطب را داشته‌اند می‌پردازد. حال به نظر بنده این کار عملی زیربنایی و مهم است که می‌تواند بسیاری از خلع‌های تحقیق و پژوهش در حوزه تئاتر را به خصوص در این استان پوشش بدهد. لذا آنچه مهم است بهره گیری از نقش پیشکسوتان و بزرگان تئاتر در سال‌های قبل و استفاده از تجارب و تخصص آنها برای به کارگیری اندیشه هایشان در جهت رونق بخشی به هنر تئاتر و وصل حلقه مفقوده بین هنرمندان پیشکسوت و جوانان را در پی خواهد داشت.
راستی در ادامه با توجه به اهمیت تئاتر افزود: البته باید این مهم را مدنظر قرار بدهیم که تئاتر تبریز از بدو تولدش اثرگذار بوده و در هرجایی به اجرا در آمده همیشه دارای نوآوری و جریان سازی بوده است. لذا این تاریخ مهم و اساسی در حوزه تئاتر باز می‌گردد به بزرگانی چون رشدیه، قبه زرین، حمیدی، صادقی و علیزادگان و بسیاری از دیگر بزرگان این راه. حال باید امیدوار بود که جوانان ما با تاسی از این بزرگان در تداوم راه با نگاهی به گذشته و با تخصص چنین مسیری را با دقت و سرعت به صورت منطقی طی کنند. کتاب «صدسال تئاتر تبریز» عنوانی است که امیر علیزادگان بعد از 25 سال در پایان سال 1395 به اتمام رسانده‌اند.
عضو هیئت مدیره انجمن‌های هنرهای نمایشی استان آذربایجان شرقی در خصوص اهمیت شهر تبریز در سال 2018 گفت: باتوجه به اینکه شهر تبریز در سال 2018 میزبان گردشگران جهان اسلام خواهد بود لذا هنرمندان این خطه نقشی مهم را در غالب هنرهای مختلف، اجرای تئاترهای صحنه‌ای و خیابانی بر عهده دارند و نقش آفرینی می‌کنند. البته باید یادآور شوم که تئاتر شهر تبریز همیشه توانسته است در حوزه هنر حرف‌های تازه، رویکردهای نو و تفکرات عمیق را گسترش بدهد. تبریز در سال 2018 فرصتی بسیار مهم برای این رخداد جهانی خواهد بود و این شهر با دارا بودن شخصیت‌های معتبر بین ادیبان، عُرفا، شعرا به نام توانسته در وادی هنر و ادبیات، حماسه و دفاع از میهن به واسطه افرادی چون ستارخان، باقرخان همیشه در راس حرکت‌های فرهنگی، اجتماعی، سیاسی و هنری بوده است. لذا این نگاه در کتابی با عنوان «مفاخر آذربایجان در هزار سال اخیر» مورد بررسی قرار می‌گیرند.
 

 




مطالب مرتبط

نظرات کاربران