در حال بارگذاری ...
ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در غرفه «ایران تئاتر»

توسعه فعلی تئاتر مرهون نگاه مبتنی بر تحول مدیران است

ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره ملی فیلم فجر مدیریت مبتنی بر تحول و توسعه را از عوامل رشد تئاتر در سال‌های اخیر می‌داند.

به گزارش ایران تئاتر، ابراهیم داروغه‌زاده دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره ملی فیلم فجر و معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی با حضور در غرفه «ایران تئاتر» با سردبیر و اعضاء تحریریه سایت دیدار و گفت‌وگو کرد.

داروغه‌زاده درباره رشد و گسترش تئاتر در سال‌های اخیر در مقایسه با سینما با بیان اینکه پس از پیروزی انقلاب سینما زودتر حرکت و رشد خود را شروع کرد و تئاتر برای مدتی در محاق بود، گفت: در سال‌های اخیر به شکلی شاهد رشد تئاتر هستیم به طوری‌که بعضی نمایش‌ها به نسبت سینما بیشتر دیده می‌شود.

معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی ادامه داد: سینما در همان سال‌های ابتدایی پس از انقلاب تغییرات و تحولات خود را آغاز کرد و موفقیت‌هایش در عرصه جهانی آغاز شد و در عرصه جهانی افتخارات زیادی کسب کرد ولی تئاتر در آن سال‌ها همپای سینمای ما نبود. ولی در چهار، پنج سال اخیر شاهد رشد تئاتر در کل کشور هستیم که به نظر من یک بخش مهمی از آن به مدیریت این حوزه که برمی‌گردد که مبتنی بر تحول و توسعه بوده و عمل کرده است.

داروغه‌زاده با بیان اینکه این نوع نگاهی که مدیریت حوزه تئاتر به این حوزه دارد موجب توسعه آن شده، افزود: البته بخش مهمی از این موفقیت هم به ظرفیت خود تئاتر بر می‌گردد که می‌تواند نفس به نفس و به صورت تعاملی با مخاطب ارتباط برقرار کند. این دو وجه به نظرم کمک کرده تا در چند سال اخیر تئاتر رشد کند و خیلی بیشتر دیده شود. اما در کل این به آن معنی نیست که مسیر رشد سینما مسیر متوقف شده در واقع به این معنی است که سرعت رشد تئاتر در این سال‌ها خیلی زیاد بوده است.

دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره ملی فیلم فجر در ادامه با اشاره به اینکه سینما در طول سال‌های گذشته همواره از تئاتر بهرمند می‌شده، ادامه داد: در سال‌های اخیر نیز همانند قبل به نوعی راه ورود به سینما، از تئاتر بوده اما اتفاقی که در این سال‌ها برای تئاتر افتاده این است که تئاتر در حوزه ارتباط با مخاطب خیلی رشد پیدا کرده و نکته دیگر اینکه بخشی از این رشد هم مرهون حضور سینمایی‌ها در تئاتر بوده است. به عبارتی آشتی مجدد مخاطبین با تئاتر در ابتدا به خاطر حضور بعضی از چهره‌های سینمایی شروع شد و آنها در این حرکت کمک کردند که تئاتر مخاطب بیشتری پیدا کند و در حال حاضر خدا را شکر تئاتر خودش توانسته روی پای خودش بایستد و مخاطبان زیادی را در کل کشور پیدا کند و حنی بخش‌های خصوصی هم در این حوزه فعال شده‌اند.

این مدیر سینمایی در پاسخ به این سوال که از آخرین تئاتری که به تماشا نشسته چقدر می‌گذرد، عنوان کرد:  نمایش «آینه‌های روبه‌رو» نوشته آقای بیضایی با کارگردانی آقای رحمانیان و نمایش «سی» را دیدم در چند وقت اخیر دیدم. البته چندین سال قبل هم تئاتر «فنز» را دیدم که آقای پرستویی و خانم ترانه علیدوستی در آن بازی می کردند. در کل باید بگویم که افرادی مثل ما که مدیران سینمایی و تئاتری هستیم باید خیلی بیشتر از این‌ها تئاتر ببینیم. و واقعا امیدوارم مشغله‌ها این اجازه را به ما بدهد. چراکه تئاتر هنر مادر است و ما باید به آن نزدیک باشیم و با آن اُنس داشته باشیم تا به این صورت به رشد سینما نیز کمک کنیم.

ویژه برنامه‌های «ایران تئاتر» در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات شامل برگزاری چندین بزرگداشت‌ها و گرامیداشت، نشست‌های تخصصی، گفتگو با مدیران و فعالان عرصه تئاتر، پرسش و پاسخ صمیمانه با هنرمندان پیشکسوت و شناخته شده تئاتر، بررسی نمایش‌های روی صحنه به همراه گروه‌های نمایشی و... هر روز از ساعت 11 صبح آغاز و تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت.

غرفه «ایران تئاتر» واقع در بخش فرهنگی هنری، راهروی 5، شماره 54 در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات هر  روز میزبان هنرمندان وعلاقه‌مندان هنرهای نمایشی است.

سومین نمایشگاه مطبوعات ایران از روز 5 الی 12 آبان ماه هر روز از ساعت 9:30 الی 20:30 در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.




نظرات کاربران