در حال بارگذاری ...
حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند:

اگر رسانه را از تئاتر سلب کنید رشد و بالندگی اتفاق نمی‌افتد

عضو شورای نظارت و ارزشیابی اداره کل هنرهای نمایشی با حضور در پاتوق «ایران تئاتر» در نمایشگاه مطبوعات در خصوص جایگاه رسانه در ارتقاء تئاتر گفت: اگر رسانه را از تئاتر سلب کنید رشد و بالندگی اتفاق نمی‌افتد.

حجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند در گفت‌وگو با ایران تئاتر گفت: تئاتر یک هنر زنده است و در حقیقت بیان مطالبات اجتماعی در حوزه هنر است. تئاتر برخلاف سینما و تلویزیون نیازهای اجتماعی جامعه را به‌صورت زنده بر روی صحنه به نمایش می‌کشد.
بهداروند درباره اهمیت نقش رسانه در ارتقاء هنر افزود: اگر بخواهید رسانه را از هنر تئاتر سلب کنید آن رشد و بالندگی اتفاق نمی‌افتد. این‌ها دو جزیره بی‌ربط و مستقل از همدیگر نیستند. رسانه با استفاده از نقد مؤثر در پویایی هنر تئاتر نقش جدی دارد.
این عضو شورای نظارت و ارزشیابی هنرهای نمایشی به نقش روزافزون رسانه اشاره کرد و گفت: مأموریت رسانه‌ها بیان کاستی‌ها و بایستگی‌ها است. اگر رسانه بتواند این مأموریت خود را به‌خوبی انجام دهد به پویایی هنر کمک می‌کند. در سال‌های گذشته این اتفاق نیفتاده بود و هنر تئاتر به‌صورت موردی و تقریباً غیرتخصصی راه خودش را در پیش‌گرفته بود و می‌رفت.
بهداروند در ادامه رسانه را همچون یک استاد و راهنما خواند و افزود: رسانه می‌تواند به‌عنوان یک متولی دست تئاتر را بگیرد و او را از ناهمواری‌ها و چالش‌ها عبور دهد و خطرات و آفات موجود بر سر راه تئاتر را متذکر شود. درواقع یک رسانه خوب می‌تواند حکم یک همراه خوب، یک دوست خوب و حتی یک پدر خوب را برای تئاتر داشته باشد که می‌تواند به بالندگی هنر کمک کند.
بهداروند که خود دستی برنگارش مقاله، نقد و یادداشت در حوزه تئاتر دارد در خصوص اهمیت و جایگاه نقد گفت: لازم است نقد هنر تئاتر به سمت تخصصی شدن برود. اگر نقد مبتنی بر آموزه‌های متقن و بنیادی نباشد به بالندگی و توسعه تئاتر نمی‌تواند کمک کند. نقدی چاره‌ساز است که مبتنی بر تخصص باشد یعنی هنر را بشناسد، مطالبات اجتماعی را بشناسد. بین این دو حرکت کند و به راهبری تئاتر کمک کند.
وی در پایان به نقش ایران تئاتر به‌عنوان یک رسانه تخصصی هنرهای نمایشی اشاره کرد و گفت: در طول مدتی که ایران تئاتر را رصد کردم شاهد یک شناسنامه موفق در این حوزه بودم. امروز ایران تئاتر کارنامه درخشانی در مباحث مختلف حوزه نمایش دارد که قبلاً اتفاق نیفتاده بود. به نظر می‌رسد اداره کل هنرهای نمایشی بااهمیتی که به ایران تئاتر به‌عنوان رسانه تخصصی تئاتر می‌دهد نتایج خوبی به دست آورده است.
ویژه‌برنامه‌های «ایران تئاتر» در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات شامل برگزاری چندین بزرگداشت‌ها و گرامیداشت، نشست‌های تخصصی، گفتگو با مدیران و فعالان عرصه تئاتر، پرسش و پاسخ صمیمانه با هنرمندان پیشکسوت و شناخته‌شده تئاتر، بررسی نمایش‌های روی صحنه به همراه گروه‌های نمایشی و... هرروز از ساعت 11 صبح آغاز و تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت.
غرفه «ایران تئاتر» به همراه فصلنامه علمی پژوهشی «تئاتر» و ماهنامه تخصصی هنرهای نمایشی «نمایش» واقع در بخش فرهنگی هنری، راهروی 5، شماره 54 در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات هرروز میزبان هنرمندان و علاقه‌مندان هنرهای نمایشی است.
بیست‌ و سومین نمایشگاه مطبوعات ایران از روز 5 الی 12 آبان ماه هرروز از ساعت 9:30 الی 20:30 در شبستان اصلی مصلای امام خمینی (ره) برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران