در حال بارگذاری ...
آیدین آغداشلو در جشن 77 سالگی در نمایشگاه مطبوعات:

همیشه با فراموشی و به‌عمد از یاد بردن، جدال می‌کنم

در جشن تولد ۷۷ سالگی که در هنر آنلاین برگزار شد سردبیر ایران تئاتر به نمایندگی از اداره کل هنرهای نمایشی سالنامه تئاتر ایران و مجموعه نمایشنامه نویسان معاصر را به آیدین آغداشلو تقدیم کرد. آغداشلو پس از این مراسم در پاتوق «ایران تئاتر» حضور یافت و با سردبیر و اعضای تحریریه به گفت و گو پرداخت.

در ابتدای این مراسم که در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات برگزار شد آیدین آغداشلو از برگزاری این جشن ابزار خوشحالی کرد و گفت: ما وقتی از کسی یا چیزی تجلیل می‌کنیم در حقیقت داریم از خودمان تجلیل می‌کنیم، چون به خودمان ثابت می‌کنیم که حافظه تاریخی‌مان کار می‌کند و چیزهایی که به یاد ماندنی نیست و معمولاً زود فراموش می‌شود را فراموش نمی‌کنیم و در یادمان می‌ماند.
این نقاش برجسته کشور به موضوع فراموشی پرداخت و دراین‌باره گفت: طی 63 سالی که کارکرده‌ام و نقاشی کشیده‌ام، تقریباً همیشه درون‌مایه کارم در جدال با فراموشی بوده است. حتی گاهی که نمونه‌هایی از کار گذشته و قدیم را بازسازی و یا ستایش کرده‌ام نیز عمدتاً به خاطر جدال با فراموشی بوده است. نمی‌خواهم مبانی خودم را به کسی توصیه کنم و فکر می‌کنم این وظیفه‌ای است که به عهده من گذاشته‌شده و این چیزی است که من به آن رسیده‌ام.
آغداشلو افزود: ملتی که حافظه تاریخی خود را آرام آرام از دست می‌دهد یا چیزی جایگزین آن می‌کند، دچار بیماری فراموشی تاریخی شده است. آن ملت ظاهرش را حفظ کرده و به خیالش اتفاق مهمی نیفتاده است ولی آرام آرام مثل بیماری آلزایمر، حتی فرزند، مادر و خانه خودش را هم نمی‌شناسد و به‌تدریج از بین می‌رود و می‌میرد. ما در طول تاریخ فرهنگ‌ها و ملت‌های زیادی را دیده‌ایم که به خاطر فراموشی تاریخی مرده‌اند؛ بنابراین همیشه به‌عنوان یک هنرمند وظیفه خودم می‌دانم که با فراموشی و به‌عمد از یاد بردن، جدال کنم و تابه‌حال هم این کار را انجام داده‌ام.
این نقاش صاحب‌ نام در ادامه صحبت‌هایش بیان کرد: پدرم یک داستانی را برایم تعریف می‌کرد که همیشه در خاطرم مانده و آن را برای دیگران هم می‌گویم. می‌گویند یک پرنده خیلی کوچک که یک پنجم گنجشک بوده و پاهای نازکی داشته است، وقتی رعد و برق می‌زده و طوفان می‌شده، به پشت دراز می‌کشیده و پاهایش را رو به آسمان می‌کرده و می‌خواسته وقتی سقف آسمان پایین می‌آید، با پاهایش جلوی ریزش آن را بگیرد. می‌خواهم بگویم که من هیچ‌وقت دچار این توهم نشده‌ام و هیچ‌وقت فکر نکرده‌ام که می‌توانم جلوی ریختن یک سقفی را بگیرم یا چیزی را تغییر بدهم و اصلاح کنم.
آیدین آغداشلو در پایان صحبت‌های خود خاطر نشان کرد: من یک انسان هستم و یک کاری بلدم که سعی کرده‌ام آن کار را درست انجام بدهم. کاری که من انجام می‌دهم، نقاشی است که ممکن است به جای موزه و گالری، روی کیک یا تیشرت هم بیاید و اشکالی هم ندارد. در هر صورت سعی کرده‌ام این کاری که بلد هستم را به درستی انجام بدهم و هیچ‌وقت این توهم را نداشته‌ام که می‌توانم چیزی را تغییر بدهم.
در این مراسم حسین محجوبی نقاش پیشکسوت عرصه تجسمی نیز زبان به تمجید از آیدین آغداشلو گشود و گفت: آیدین آغداشلو افتخار همه ایران و به ویژه ما مردم گیلان است. این هنرمند نازنین در عرصه‌های مختلف هنر کارهای ارزشمندی انجام داده است و امیدوارم همینطور به کارش ادامه بدهد. از حضور در این مراسم و زیارت همه شما عزیزان خوشحالم. من عاشق فرهنگ این مملکت هستم و امیدوارم فرهنگ این مملکت همیشه پایدار بماند.
مجید ملانوروزی، مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت ارشاد نیز در سخنانی گفت: یکی از بزرگترین سرمایه‌های هر کشور، سرمایه انسانی آن است و ما اگر بخواهیم از سرمایه‌های انسانی کشورمان نام ببریم، یکی از شایسته‌ترین‌های‌ آن‌ها جناب آقای آیدین آغداشلو هستند.
وی افزود: کمتر کسی را در عرصه هنرهای تجسمی در ایران سراغ دارم که آنقدر با خلق هنری و مبانی تئوری و نظری هنر ایرانی و همچنین با هنر غرب آشنا باشد. آقای آغداشلو با هنرهای کهن از جمله خوشنویسی و نگارگری و همینطور هنرهای معاصر آشنایی دارد و در ضمن در زمینه ادبیات، کتاب‌شناسی و نقد فیلم هم دستی بر آتش دارند. ایشان به حق جزو بهترین‌ها هستند.
ملانوروزی در پایان سخنان خود گفت: آقای آغداشلو روی همه ما تأثیر گذاشته‌اند و آثار ماندگاری خلق کرده‌اند. انشاءالله همیشه با همین روحیه کار کنند و ما اهالی هنرهای تجسمی قدر زحمت‌ها و تلاش‌های‌ ایشان برای هنر ایران را بدانیم.
علی شیرازی، چهره شاخص عرصه نقاشی‌خط آخرین سخنران این مراسم بود؛ او گفت: اولین مقاله تحقیقی که درباره خوشنویسی خواندم، نوشته استاد آیدین آغداشلو بود؛ او در واقع بنیان‌های اندیشه‌ورزی نسل ما را ساخت و نگاه‌مان به وسعت و توانمندی‌های خط را جلا داد؛ خوشحالم که امروز اینجا برای هفتاد و هفتمین سال تولدش گرد هم آمدیم.
شیرازی سپس خوشنویسی که به مناسبت تولد آغداشلو نوشته بود را به این هنرمند اهدا کرد.
در ادامه این جشن تولد که در میان انبوه جمعیتی که درون و بیرون غرفه هنرآنلاین گرد هم آمده بودند. آیدین آغداشلو کیک تولدش را که مزین به یک اثر از مجموعه "خاطرات انهدام" این هنرمند بر آن نقش بسته بود را برید.
سپس علی محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران، عاطفه فتاحی‌پور مدیر گالری رها، دکتر پریسا پهلوان مدیر گالری ویستا، از طرف دوسالانه نقاشی دامون‌فر، علی اکبر عبدالعلی زاده سردبیر ایران تئاتر به نمایندگی از اداره کل هنرهای نمایشی، امیرحسین دلبری هنرمند مجسمه ساز و طراح جواهر و مجید ملانوروزی مدیرکل مرکز هنرهای تجسمی هدایایی به رسم یادبود تقدیم آغداشلو کردند.

 




نظرات کاربران