در حال بارگذاری ...
در گفت وگو با رسانه های کودک و نوجوان اذعان شد:

حلقه وصلی میان رسانه ها و گروه های تئاتر کودک وجود ندارد

ایران تئاتر: از عصاره نگاه رسانه های کودک و نوجوانچنین استنباط می شودکه رسانه های کودک و نوجوان علاقه مند به حمایت از گروههای تئاتری هستند اما هنوز حلقه وصلی میان این دو حوزه فرهنگی وجود ندارد.

مارک تواین نویسنده مشهور کودک و نوجوان، در تحلیلی از تئاتر برای قشر نوپای جامعه، می گوید: «تئاتر کودک از بزرگ‌ترین ابداعات قرن بیستم می باشد. این نوع تئاتر قوی‌ترین معلم اخلاق و بهترین انگیزه به سوی بهزیستی است که نبوغ آدمی آن‌را آفریده‌است».

اگر به این جمله که به عنوان حقیقتی انکارناپذیر همواره صاحب‌نظران حوزه های تربیتی و روانشناسی بدان صحه نهاده و به عنوان عرصه‌ای بی مانند جهت بروز و رشد استعدادها و خلاقیت‌های کودکان و فرصتی برای نقش‌آفرینی و کسب آمادگی به منظور ورود به اجتماع و درعین‌حال مجالی برای زدودن رفتارها و آداب ناپسند و برطرف نمودن ضعف‌ها و معایب دوران کودکی، مورد توجه قرار داده‌اند، ایمان داشته باشیم، بی شک بسیاری از قشه راههای فرهنگی اجتماعی مان در خصوص این نسل نورسیده جامعه، باید برپایه بهره مندی از این دست حوزه ها ترسیم شود و متولیان امر به انحای مختلف در این حوزه گام بردارند. اما فعلیت جامعه ما چه سهمی از تئاتر را در سبد فرهنگی خانواده ها گنجانده است؟

چند درصد از کودکان و نوجوانان جامعه ما حداقل یکبار در فرآیند رشد خود از تئاتر کودک و نوجوان بهره گرفته اند؟

برای پاسخ به این سوالها بی شک علل، نیازها، امام و اگرها و ... زیادی وجود دارد که هریک در جای خود قابل بحث و بررسی است. اما وقتی سوال را بدین صورت تغییر دهیم که آیا به طور کلی کودک و نوجوان با مقوله ای به نام تئاتر آشنایی دارند یا خیر. این بار گستره متولیان امر کمتر می شود و نام رسانه ها اعم از نوشتاری، دیداری و ... جلوه ای خاص می گیرند.

رسانه ها همواره به عنوان دریچه ای در مسیر اطلاع رسانی، آگاهسازی و حتی فرهنگسازی و آموزش بایسته های اجتماعی خود را مطرح کرده اند و با بهره گیری از کارشناسان حوزه های مرتبط و ایده پردازی های متعدد در تلاشند تا ردپایی از خود در مسیر تغییر نگرش افکار عمومی به جای گذارند.

اما سهم آنها در معرفی تئاتر به عموم و به صورت خاص به کودک و نوجوان چقدر است؟ رسانه های که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کنند و تمام هم و غم خود را ارتقای فرهنگ در قشر نورسیده جامعه قرار داده اند تا چه میزان بر این مهم صحه نهاده اند؟

 

خبرگزاری کودک و نوجوان: آماده همکاری با گروه های تئاتر کودک هستیم

سجاد اسم حسینی مدیرمسئول تنها خبرگزاری کودک و نوجوان ایران است که از سال 87 با پورتال مهر کار خود در حوزه کودک شروع و از سال 95 به صورت ویژه خبرگزاری کودک و نوجوان را راه اندازی کرده است.

وی در خصوص جایگاه تئاتر در این خبرگزاری گفت: تمام تلاش ما این است که هر خبری را که به حوزه کودک و نوجوان مرتب می شود پوشش دهیم. تئاتر نیز از حوزه های مورد علاقه ماست اما چون کار زیادی در این حوزه صورت نمی گیرد تعداد اخبار آن کم است.

وی با انتقاد از کمبود تئاترهای حوزه کودک و نوجوان گفت: تئاتر کودک متاسفانه از فضای حرفه ای خود خارج و به یک بنگاه اقتصادی شبیه شده که در قالب عمو موسیقی ها، جنگ ها و ...  در مهدکودک ها فعال هستند و نیاز است تا با حمایت از هنرمندان و رفع مشکلات، تئاتر را به آنها بازگردانیم.

اسم حسینی در خصوص میزان حمایت از تئاترهای کودک و نوجوان نیز گفت: ما از اخبار، مطالب، گزارشها و ... در این حوزه استقبال می کنیم و گروههای تئاتری می توانند از حمایت خبری ما برخوردار باشند.

 

رشد: نگاه ویژه ای به تئاتر داریم

مجموعه مجلات رشد سالهاست که با اقشار مختلف جامعه همراه و برای کودک و نوجوان نیز با مجلات رشد نوآموز، دانش آموز و نوجوان یار همیشگی شده است. با سیدامیرالسادات موسوی سردبیر یکی از مجلات رشد در خصوص جایگاه تئاتر در سبد فرهنگی ای که در اختیار کودکان و نوجوانان می گذارد، سوال کردم، گفت: به این حوزه اختصاص توجه خاصی داریم و تلاش کرده ایم به فراخور نیاز گروه های سنی مطالبی را به این موضوع اختصاص دهیم.

وی افزود: از دلایل توجه به این مقوله در مجلات رشد، شباهت بازی در تئاتر با زندگی است. در یک نمایش هرکس باید نقش خود را بازی کند و به دیگری کارنداشته باشد، در زندگی نیز همین روش موجب پیشرفت و تعالی می گردد. فرد یاد می گیرد بر زندگی خود متمرکز شود و نقش خود در زندگی را به خوبی ایفا نماید.

 موسوی ارتقای روحیه جمعی، اعتماد به نفس، قدرت حضور در یک جمع و ... را از اصولی دانست که در تئاتر می توان به آنها دست یافت و گفت: در مجموعه های رشد براساس کارشناسی صورت گرفته قالب هایی را برای اجراهای نمایشی مدنظر قرار دادیم. مثلا در رشد نوآموز، قالب نمایشنامه موزون است و دیالوگ ها به صورت شعر است و هر چه به سطوح بالاتر می رویم نکات هنری و پیچیدگی های آن بیشتر می شود.

 

سروش: به دنبال ایده های جذاب هستیم

مجموعه مجلات سروش با قدمتی در حدود 28 سال، از جایگاه ویژه ای در بین کودکان و نوجوانان برخوردارند، با این وجود تئاتر جایگاه خاصی در نشریات انها ندارد.

از زهرا سلطانی مدیر داخلی سروش کودک و سروش خردسال علت را جویا شدم، گفت: ما در حوزه کودک و نوجوان بیشتر تمرکزمان به تبلیغ برنامه های تلویزیونی است. البته قصه- نمایش هایی در نشریات داشته ایم که بچه ها می توانند به حالت تئاتر اجرا کنند اما چون بازخورد خوبی از مخاطب نگرفته ایم، جایگاه خاصی برای آن برنامه ریزی نشده است.

از ایشان سوال کردم، جایگاه تئاتر در فرهنگسازی درکودکان را چطور ارزیابی می کنید؛ گفت: بی شک نمایشنامه هایی که در نشریات کار شده بود، تاثیر خوبی بر صحبت کردن بچه ها، ارتقای اعتماد به نفس آنها در جمع، تمایل بیشتر به کارهای گروهی و ... دارد و می توانند نقش بسزایی هم در اجتماعی شدن آنها و آشنایی با آداب داشته باشد.

در ادامه سوالم، گفتم: با وجود این جایگاهی که برای تئاتر قائل هستید آیا قصد ندارید جایگاهی برای آن در نشریه اختصاص دهید، گفت: به این مقوله هنوز فکر نکرده ایم اما به نظرم موضوع خوبی است و می شود برای آن برنامه ریزی کرد. اما باید ایده ای ناب پیدا کنیم تا هم برای مخاطب جذاب باشد و هم بتوانیم مطلب را به خوبی انتقال دهیم.

وی در خصوص حمایت از گروههای تئاتری گفت: در نشریه فضایی زیادی در این خصوص نداریم اما کانال تلگرامی ما با مخاطب زیاد آماده حمایت از گروههای نمایشی است و این عزیزان می توانند از طریق sorosh-publication@ با ما در ارتباط باشند.

 

نبات: گروههای تئاتر را در حد توان حمایت می کنیم

مجتبی ساداتی مدیرمسئول نشریه نبات است. نشریه موفقی که با وجود سن کم، ارتباط خوبی با کودکان برقرار کرده است.

وی در خصوص علت کم توجهی مجلات کودک و نوجوان به تئاتر گفت: به نظر من مشکل از یک سازمان یا نهاد خاص نیست بلکه یک اکوسیستم مشکل دارد. به نظر من تئاتر چه در سازمانهای فرهنگی، چه تولید کننده و چه مصرف کننده فراموش شده است و در تئاتر کودک وضعیت بسیار وخیم تر و ناراحت کننده تر است. متاسفانه ما در جامعه تئاتر خوب کودک نداریم. عمده آنها با متن ضعیف و تاکید بر جیغ و موسیقی و هوراست و به دلیل علاقه مندی مخاطب، حتی گروههای که می خواهند خوب کار کنند به مرور به این سمت می روند.

ساداتی در خصوص سهم تئاتر در نشریه نبات گفت: من به قرار دادن سهمی خاص به تئاتر در این نشریه اعتقاد دارم چون هدفم آموزش و جهت دهی به کودکان در مسیری است که جامعه می خواهد اما متاسفانه تیمی که بتواند به صورت منسجم در این حوزه کار کند پیدا نکرده ام.

وی اضافه کرد: در بحث حمایت از گروههای تئاتر نیز برای هر نوع همکاری در حوزه اطلاع رسانی، بازاریابی، درج مطلب و ... آمادگی صد درصدی داریم. حتی نرم افزاری برای فروش بلیط نمایشهای کودک طراحی کرده ایم و می توانیم از این طریق آنها را حمایت کنیم.

از آنچه از عصاره نگاه رسانه های کودک و نوجوان ترواش شد، چنین استنباط می شود که آنها علاقه مند به حمایت از گروههای تئاتری هستند و تلاشهایی نیز در این خصوص کرده اند اما هنوز حلقه وصلی میان این دو حوزه فرهنگی وجود ندارد. به نظر می رسد وقت آن رسیده تا هنرمندان فعال در بخش کودک و نوجوان به منظور جذب حداکثری مخاطب که مهمترین راه برای زنده ماندن تئاتر است، تعامل بیشتری با آنها برقرار کنند و با طرح ایده های نو ضمن کمک به رسانه ها، از حمایت آنها نیز  بهره مند شوند.

 

گزارش از علی رحیمی

 




نظرات کاربران