در حال بارگذاری ...
حضور کارگردان و بازیگران نمایش دولت ضعیفه در غرفه ایران تئاتر

رسانه به شرط صادق بودن اثر گذار است

به گزارش ایران تئاتر اصغر خلیلی نویسنده و کارگردان ، صبا کمالی و حمید رضا پور کاظمی بازیگران نمایش دولت ضعیفه در غرفه ایران تئاتر در نمایشگاه مطبوعات حاضر شدند .

اصغر خلیلی در باره چالش های به روی صحنه بردن نمایشی که با تعابیر سیاسی مواجه است گفت : من با این شرایط و بروز چالش ها آشنا بودم . در نمایش قبلی ام نظیر نظمیه زنان ، الیور تویست چنین فضایی را دنبال کرده بودم  و می دانستم اجرای نمایش با نظرات متفاوتی روبه رو خواهد بود.

 

این کارگردان در باره جذابیت های دراماتیک مقطع زمانی یکصد و اندی سال قبل ( دوران قاجاریه ) برای روایت داستان نمایشش افزود : بیشترین دلیل چنین رویکرد تکرار شدن وقابع آن دوران در این دوره و زمانه است و آنقدر شباهت آدم ها به قول صادق زیبا کلام تکرار شونده است که اگر چشممان را ببندیم احساس می کنیم در دوران قاجاریه زندگی می کنیم .

 

 خلیلی در باره استقبال مخاطب از نمایش دولت ضعیفه تاکید کرد : مخاطب استقبال خوبی از نمایش دارد و از این مهم تر اقبال منتقدان به نمایش بوده است و نقدهای مثبت زیادی نوشته شد .

 

 خلیلی در باره تاثیر رسانه بر هنر عنوان کرد : اگر بخواهیم بر اساس قواعد جامعه شناسی و مدیریت رسانه به نقش آن بپردازیم . با مباحث متعددی مواجه خواهیم شد . در دوران معاصر فضای مجازی داریم که اطلاعات به سبک خاصی رد و بدل می شود و در کنارش معرفی آثار هنری به شکل فیزیکال در قالب تابلوهای تبلیغاتی در سرتا سر شهر دیده می شود و به نظرم حلقه گمشده تئاتر در بحث این نوع تبلیغات فیزیکی است که مثل سینما قدرت استفاده از آن را ندارد . از طرفی تئاتر در رسانه ملی هم خیلی مهجور است و تنها برنامه تخصیصش  در شبکه چهار هم مدتها است تعطیل شده است و به نظرم نقش رسانه های تخصصی در جهت حمایت از تئاتر در این وضعیت جدی تر است .

 

صبا کمالی در باره حضورش در نمایش دولت ضعیفه در باره نقشش عنوان کرد : من در نمایش نقش زنی را بازی می کنم که دارای ویژگی های خاکستری است و بنابه شرایطی که با آن درگیر است رفتارهای متفاوتی انجام می دهد. به نظرم حرف های نمایش دولت ضعیفه مربوط به دیروز  نیست و می تواند در شرایط فعلی هم مصداق داشته باشد.

 

 صبا کمالی در باره نقش و تاثیر رسانه در تعامل با هنرمندان ، هنر وتئاتر عنوان کرد : رسانه نقش مهم و غیر قابل انکاری در این دوره و زمانه دارد  و در دنیای امروز حتی از آب و نان هم واجب تر است . این تاثیر گذاری به شرط صادق بودن به وجود می آید . رسانه باید کارش را درست انجام بدهد . بارها پیش آمده این عدم صداقت برخی از رسانه ها برای هنرمندان سوتفاهمات و چالش هایی به وجود آورد است . خود من چند سال پیش با رسانه ای مصاحبه ای انجام دادم که نویسنده گفت وگو به میل خودش و بر طبق منافع رسانه اش در حرف های من دخل و تصرف انجام داده بود و با کم و زیاد کردن پلسخ هایم معنای متفاوتی به آنها بخشیده بود . اگر رسانه به دغدغه های فرهنگیش پایبند باشد می تواند در ارتقای هنر و سطح فرهنگی مردم گام های مهمی بردارد .

 

حمید رضا کاظمی  پور در باره ویژگی های ایفای نقش در نمایش های تاریخی گفت : من در نمایش دولت ضعیفه نقش میرزا بنویس و یا روزنامه چی را بازی می کنم و یکی از دلائلی که باعث شد در این نمایش بازی کنم . ویژگی های نقشم بود وچون خودم هم دستی در نوشتن دارم . از تجربیاتم در بازی در این نقش استفاده کردم و بازی در کارهای تاریخی جذابیت های خاص خودش را دارد .

 

این بازیگر در باره تاثیر رسانه بر هنر خاطر نشان کرد : نمیشود منکر اثر گذاری رسانه بود . تئاتر به غیر از رسانه مکانی برای تبلیغ در اختیار ندارد و اگر رسانه ها نبودند پل ارتباطی بین مخاطب و تئاتر از بین می رفت.

 

 

گزارش از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است
گفت‌و‌گو با عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی جشنواره تئاتر فجر

اصغر خلیلی: جشنواره فجر، ویترین تئاتر کشور است

عضو هیئت انتخاب بخش مسابقه تئاتر خیابانی چهل‌ودومین جشنواره تئاتر فجر درباره اهمیت این رویداد گفت این جشنواره از ابتدای شکل‌گیری، ویترین تئاتر کشور بوده و همواره جریان‌سازی کرده است.

|

گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند
گفت‌وگو با داور بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس

اصغر خلیلی: مواظب باشیم جشنواره‌های تئاتر منطقه‌ای، از مسیر اصلی خود منحرف نشوند

اصغر خلیلی، داور جشنواره تئاتر منطقه‌ای پارس، مهم‌ترین دلیل برگزاری جشنواره‌های منطقه‌ای را گردهم آمدن اهالی هنرهای نمایشی دانست و خواستار آن شد تا با تامین بودجه مناسب، این رویداد مهم از مسیر اصلی خود خارج نشود.

|

نظرات کاربران