در حال بارگذاری ...
سهراب سلیمی کارگردان نمایش «بوی خواب» پس از حضور در غرقه ایران تئاتر

نقد خوب می‌تواند به روند بهبود بخشی از کمبودهای فرهنگی کمک کند

سهراب سلیمی کارگردان شناخته شده تئاتر معتقد است؛ انجام رسالت رسانه‌ها به معنای واقعی در فرهنگسازی یک جامعه به شدت تاثیرگذار است.

به گزارش ایران تئاتر، سهراب سلیمی کارگردان شناخته شده تئاتر که این روزها نمایش «بوی خواب» را در تئاترشهر روی صحنه برده با حضور در بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات ایران به غرفه ایران تئاتر آمد.

سلیمی با بیان اینکه برای ارزیابی مسئولیت و تعهد رسانه‌های امروزی ابتدا باید شرایط فعلی آن‌ها را از سر بگذرانیم و ببینیم در این شرایط آیا آن آزاد منشی و آزاد فکری و تخصص لازم برای جریان فرهنگسازی که رسالت رسانه است وجود دارد یا نه، گفت: اگر چنین تعریفی در کلان جامعه صورت پذیرفته باشد، من کاملا با آن همسو هستم، چراکه در اینصورت معتقدم که خیلی می‌تواند تاثیرگذار باشد، اما اگر بخواهیم به لحاظ آماری و با تفسیر عنوان‌های مختلف حرکت کنیم و صرفا با این پوشش بخواهیم مسائل فرهنگی موجود را پنهان کنیم، باید بگویم که این جریان‌سازی نیست.

کارگردان نمایش «بوی خواب» ادامه داد: زمانی‌که رسالت رسانه‌ها به معنای واقعی انجام گیرد، قطعا شاهد تاثیرات بالقوه‌ای خواهیم بود و در فرهنگسازی یک جامعه به شدت تاثیرگذار است.

او افزود: به عنوان مثال در حوزه تئاتر، یک نقد خوب در یک مجموعه خوب می‌تواند بخشی از کمبودهای حوزه هنری را از لحاظ فرهنگی بهبود بخشد و شرایط ارتباطی هنرمند با جامعه را نزدیک و نزدیک‌تر کند، ولی متاسفانه در شرایط فعلی چنین چیزی را شاهد نیستیم.

سلیمی در پایان اضافه کرد: مطالب امروز مطبوعات پُر شده از مطالبی درباره تئاتر خصوصی و دولتی، ولی وقتی یک نمایش به صحنه می‌رود در پایان اجرا آن اثر، چند نقدی که بتوان از آنها چیزی یاد گرفت وجود ندارد. در حالیکه اگر نقد در جامعه وجود داشته باشد، ما می‌توانیم در مورد تئاتر حرف بزنیم و زمینه‌های دیالوگی و تخصصی با پشتوانه‌های علمی را مطرح کنیم. و قطعا آن نقد می‌تواند در من بازیگر یا کارگردان تاثیر بگذارد ولی این مسئله نیز به معنای کمی و کیفی وجود ندارد.

ویژه برنامه‌های «ایران تئاتر» در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات شامل برگزاری چندین بزرگداشت‌ها و گرامیداشت، نشست‌های تخصصی، گفتگو با مدیران و فعالان عرصه تئاتر، پرسش و پاسخ صمیمانه با هنرمندان پیشکسوت و شناخته شده تئاتر، بررسی نمایش‌های روی صحنه به همراه گروه‌های نمایشی و... هر روز از ساعت 11 صبح آغاز و تا ساعت 18 ادامه خواهد داشت.

غرفه «ایران تئاتر» به همراه مجله نمایش و فصلنامه پژوهشی تئاتر واقع در بخش فرهنگی هنری، راهروی 5، شماره 54 در روزهای برگزاری نمایشگاه مطبوعات هر میزبان علاقه‌مندان هنرهای نمایشی است.

بیست‌وسومین نمایشگاه مطبوعات ایران از روز 5 الی 12 آبان ماه هر روز از ساعت 9:30 الی 20:30 در شبستان اصلی مصلای امام خمینی(ره) برگزار می‌شود.




نظرات کاربران