در حال بارگذاری ...
گذری بر یک هفته تلاش در نمایشگاه مطبوعات

 چرا ایران تئاتر غرفه فعال بخش فرهنگی و هنری شد؟

ایران تئاتر: بیست و سومین دوره نمایشگاه مطبوعات کشور در حالی روز ۱۲ آبان ماه جاری به خط پایان رسید که تلاش دست اندرکاران غرفه «ایران تئاتر»، باعث معرفی آن به عنوان غرفه فعال بخش فرهنگی و هنری شد.

بیست‌وسومین دوره نمایشگاه مطبوعات کشور با حضور بیش از 940 رسانه در مساحتی بالغ بر13 هزار مترمربع از فضای مصلی تهران در 600 غرفه برگزار شد.

در این نمایشگاه که به مدت یک هفته از 5 لغایت 12 آبان ماه به طول انجامید، بیش از ۸۰ رسانه در گروه سیاسی و اقتصادی، ۸۰ رسانه فرهنگی و هنری، بیش از ۸۰ غرفه در گروه تخصصی، ۳۰ غرفه در گروه خانواده و ۲۰ غرفه در گروه دین و اندیشه به نمایشگاه مطبوعات امسال آمدند. علاوه بر این ادارات کل ارشاد استان‌ها و بیش از ۵۵ رسانه استانی، منطقه‌ای و محلی نیز حضور داشتند.

در پایان این مراسم به رسم روال همیشگی برترین و فعالترین غرفهها معرفی شدند و غرفه «ایران تئاتر» با وجود قرار گرفتن در یکی از نقاط کور نمایشگاه (راهروی 5 غرفه 54) و محدودیت فضا نسبت به برخی از غرفه فرهنگی و هنری، به عنوان غرفه فعال معرفی شد.

اما علت این انتخاب چه بود؟ برای پاسخ به این پرسش کافی است مرور کوتاهی بر حضور متفاوت «ایران تئاتر» در این نمایشگاه داشته باشیم.

ایران تئاتر در طول این یک هفته پذیرای بیش از 23 مسئول هنری و فرهنگی کشور، بیش از 40 هنرمند در عرصه‌های مختلف تئاتر، سینما، عکس، گرافیک و...، 9 روزنامه‌نگار مطرح حوزه فرهنگ و هنر و 6 گروه نمایشی بود.

در کنار آن در این مدت 8 ورک‌شاپ آموزشی، یک بزرگداشت و یک جشن تولد برگزار شد و از دو کتاب جدید حوزه تئاتر رونمایی گردید. از دیگر فعالیت‌های ایران تئاتر در طول این هفته می‌توان به تهیه چهار گزارش متفاوت از وضعیت تعامل تئاتر و مطبوعات با بهره‌مندی از بیش از 25 مدیرمسئول و سردبیر و مصاحبه سردبیر این سایت با سه رسانه گروهی اشاره کرد.

مشروح فعالیتهای ایران تئاتر در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات به شرح ذیل میباشد:

 

بازدید مدیران فرهنگی و هنری کشور

ایران تئاتر با وجود محدودیت مکانی غرفه توانست، نگاه طیف وسیعی از مسئولان فرهنگی و هنری کشور را به خود جلب کند.

از جمله مسئولانی که در طول این یک هفته در پاتوق ایران تئاتر حاضر شدند می‌توان به على مرادخانى معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامى، مهدى شفیعى مدیرکل هنرهاى نمایشى،محمدمهدى حیدریان رئیس سازمان سینمایى، مهدی افضلی مدیرعامل موسسسه توسعه هنرهای معاصر، على محمد زارع سرپرست مدیر موزه هنرهاى معاصر، ابراهیم داروغه‌زاده مدیر ارزشیابی و نظارت سینما و دبیر سی‌و‌ششمین جشنواره ملی فیلم فجرحجت‌الاسلام محمدمهدی بهداروند عضو شوراى ارزشیابى و نظارت اداره کل هنرهای نمایشی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، غلامرضا موسوى رئیس اتحادیه تهیه کنندگان سینما ، جواد طوسی رئیس انجمن منتقدان سینمای ایران ،کیوان نخعى مدیر روابط عمومی اداره کل هنرهای نمایشی، پیمان شریعتى رئیس مجموعه تئاتر شهر، محمد بهرامی مدیر اسبق روابط عمومی خانه تئاتر ایران، مریم کاظمى دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان، سعید اسدى مدیر امور بین‌الملل اداره کل هنرهای نمایشی، پریسا مقتدی مدیر تالار هنر، جواد اعرابى عضو هیات مدیره انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر و کارشناس هنری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان، ، حسن نوفرستى روابط عمومى موزه هنرهاى معاصر، مجید سرسنگی معاون فرهنگی دانشگاه تهران، سعید الهى قائم مقام جشنواره فیلم و عکس مسیر عشق و مشاور موسسه آموزش عالی شهرداری تهران ، سعید سرابی مدیرکل ارشاد اسلامى خراسان رضوى، فرامرز روشنایى روابط عمومى انجمن بازیگران سینماى ایران، شهنام صفاجو و سیداحمد گلکار تهرانى مدیران مرکز گسترش سینماى مستند و تجربى، رضا عابدى عضو هیات موسس انجمن عکاسان خانه تئاتر، علیرضا غفارى مدیر روابط عمومى خانه هنرمندان، مسعود نجفی مدیر روابط عمومی جشنواره فیلم فجر، جلیل اکبرى صحت مشاور رسانه‌ای و مدیر روابط عمومی سازمان سینمایی و امور سمعی و بصری و... اشاره کرد.

 

حضوربیش از 40 هنرمند مطرح کشور

حضور بیش از 40 هنرمند کشور با طبق برنامه از پیش اعلام شده در پاتوق ایران تئاتر یکی دیگر از اتفاقاتی بود که نگاه مسئولان نمایشگاه را به خود جلب کرد. ایران تئاتر در طول این هفته پذیرای هنرمندان مطرحی در حوزه‌های تئاتر، سینما، تلویزیون و تجسمی بود. از میان این هنرمندان می‌توان به  داوود فتحعلى بیگى، حسن مهمانی، بیوک میرزایی، رضا بنفشه‌خواه، خیرالله تقیانی‌پور،سیروس همتى، آیدین آغداشلو، بابک برزویه، حسین پاکدل، جواد انصافی ،منصور خلج، آرش شریف‌زاده، امیر مشهدی عباس، پیام عزیزى، محمدرضا چرخ‌دار، اتابک نادری، حمیدرضا نعیمی، محمود مختاریان، شفیع آقامحمدیان، حسین گیتى، کامبیز اسدى، ساناز بیان، صبا کمالی، اصغر خلیلی، حمیدرضا کاظمی‌پور، انوش معظمى، مرتضی میرمنتظمی، ناصر آویژه، رضا بهبودی،غلامرضا رمضانی ، محسن حسینی، کاظم هژیرآزاد، فیروز قاسمی ، مرتضی هرندی ،محسن حسینى، على پویان، جواد اشکذرى، علیرضا سمیع‌آذر، سهراب سلیمی، مهران رنجبر، فریندخت زاهدى، رامین راستی عضو هیات مدیره انجمن هنرهای نمایشی تبریز و ... اشاره کرد.

 

حضور دست اندرکاران 6 گروه نمایشی

حضور 6 گروه نمایشی که هم اکنون بر روی صحنه هستند، از دیگر برنامه‌های ویژه غرفه ایران تئاتر بود. بخصوص آنکه برخی از گروه‌ها، از جمله «اژدها اولین حیوان خانگی» با لباس نمایش که یک اازدهای 4 متری است وارد غرفه شدند و فضای بسیار جالبی را ایجاد نمودند.

گروه‌هایی که در ایام برپایی نمایشگاه مطبوعات دعوت ایران تئاتر را پذیرفتند عبارت بودند از:

عوامل نمایش‌های «شوایک»، «اون دیگه اینجا زندگی نمیکنه»، «دولت ضعیفه»، «اژدها، اولین حیوان خانگى»، «ماراتن» و «کلنل».

 

حضور روزنامه‌نگاران مطرح و مدیران رسانه های کشور در غرفه «ایران تئاتر»

علاوه بر مسئولان و هنرمندان، روزنامه‌نگار پیشکسوت و مطرح کشور نیز میهمان غرفه ایران تئاتر بودند. سعید آلادپوش مدیرعامل شبکه تصویر، هوشنگ گلمکانی سردبیر ماهنامه فیلم، سارا منصوری صاحب امتیاز و مدیرمسئول و حمیدرضا قنبری سردبیر نشریه نقد هنر، نصرالله قادرى سردبیر ماهنامه تخصصی نمایش، امید نجوان منتقد سینما، حسین شاکری ، محمد عمروآبادى مدیرعامل سایت تیوال، ناصر بزرگمهر اولین سردبیر ماهنامه نمایش و سردبیرفعلی روزنامه صمت ، شاهین امین دبیر بخش فرهنگی روزنامه همشهری، سیدعلى تدین صدوقى دبیر فرهنگى روزنامه رسالت، محمدحسین عسگرى مدیر بخش سینمایی تیوال و نگار حسینى روزنامه‌نگار از این غرفه بازدید کردند. ضمن آنکه در روز چهارم نمایشگاه گردهمایی دبیران سایت‌های استانی درگاه تخصصی ایران تئاتر نیز برگزار شد.

 

برگزاری 7 کارگاه آموزشی با موضوع «تئاتر روزنامه»

ایران تئاتر در کنار وظیفه تبلیغاتی و اطلاع‌رسانی خود تلاش کرد تا در زمینه آموزش تئاتر نیز گامی مثبت بردارد. یکی از مهم‌ترین این اقدامات برگزاری کارگاه آشنایی با تکنیک «تئاتر روزنامه» با حضور گروه تئاتر شورایی تهران به سرپرستی علی ظفر قهرمانی نژاد بود. طی این کارگاه‌ها تلاش شد تا 11 تکنیک تئاتر روزنامه برای آشنایی مردم با این سبک به نمایش گذاشته شود. این کارگاه‌ها که با استقبال خوبی مواجه شد از روز چهارشنبه 10 آبان‌ماه آغاز و تا روز جمعه 12 آبان ماه ادامه داشت. در طول اجرای آن دو نمایش «کودک آزاری» و «تهمت به پزشکان» برای مخاطبان اجرا شد. 

 

مصاحبه سردبیر ایران تئاتر با سایر رسانه‌ها

از جمله فعالیت‌های دیگر  ایران تئاتر، حضور علی اکبر عبدالعلی زاده سردبیر آن در سایر غرفه‌های فرهنگی و هنری به منظور تبادل آرا و تعامل بیشتر با آنها و همچنین مصاحبه با رسانه مرکز فناورى اطلاعات و رسانه‌هاى دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، چشم شب روشن (از برنامه‌های شبکه4) ، روزنامه صبا ، خبرگزاری مهر و خبرگزاری هنر ایران بود.

 

ارتباط با رسانه‌ها و تهیه 4 گزارش در تعامل با آنها

یکی از موضوعات مهم در عرصه تئاتر، اطلاع‌رسانی و آگاه‌سازی عمومی است که از ماحصل تعامل آن با رسانه نشات می‌گیرد. ایران تئاتر به عنوان تنها رسانه تئاتری کشور از فرصت یک هفته‌ای نمایشگاه استفاده کرد و ضمن برقراری ارتباط با سایر رسانه‌ها، 4 حوزه جایگاه تئاتر در مطبوعات، نقد رسانه‌ای، تئاتر در نشریات کودک و نوجوان و تئاتر در مطبوعات استانی را با مصاحبه با 25 نفر از مدیرمسئولان، سردبیران و هنرمندان این حوزه به چالش کشید.


بزرگداشت زنده یاد مصطفی اسکویی

برگزاری مراسم یادبود زنده‌یاد مصطفی اسکویی بنیانگذار تئاتر آناهیتا و پدر تئاتر علمی ایران با حضور جمعی از شاگردانش همچون؛ کاظم هژیرآزاد، حسن مهیمانی، بیوک میرزایی، رضا بنفشه خواه، جواد اعرابی، مریم کاظمی و... به بهانه دوازدهمین سالروز درگذشت این هنرمند فقید در غرفه ایران تئاتر از جمله اولین برنامه های ایران تئاتر در بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات بود.

 

برگزاری جشن تولد منصور خلج

برگزاری مراسم جشن تولد منصور خلج هنرمند پیشکوست تئاتر با حضور جمعی از هنرمندان تئاتر و همچنین حضور فعال «ایران تئاتر» در برگزاری جشن تولد آیدین آغداشلو  از جمله ویژه برنامه‌هایی که در ایام برگزاری نمایشگاه با استقبال چشمگیر مخاطبان مواجه شد.

 

رونمایی از سه کتاب تخصصی در حوزه فرهنگ و هنر

رونمایی از دو کتاب نمایشی «یک صدسال تئاتر تبریز» و «مفاخر آذربایجان در هزارسال اخیر» با حضور هیات مدیره و اعضای انجمن هنرهای نمایشی آذربایجان شرقی و همچنین رونمایی از کتاب «تماشاخونه‌هاى طهرون»اثر پیمان شیخی با حضور این نویسنده در غرفه ایران تئاتر نیز از دیگر برنامه های صورت گرفته در نمایشگاه مطبوعات بود.

 

ایجاد جذابیت برای مخاطبان

پاتوق ایران تئاتر برای مخاطبان کودک و نوجواون خود نیز برنامه هایی پیش بینی کرده بود . در این پاتوق با اهدای بادکنک های تبلیغی از کودکان استقبال می شد . همچنین حضور گروه های تئاتر کودک و نوجوان با لباس و عروسک های اجرا موجب ایجاد شورحال مضاعف شد.

 

چی چی شاه و مرد نقره ای در خدمت ایران تئاتر

از اولین روز افتتاح رسمی نمایشگاه سید حمیدرضا قریشی در نقش چی چی شاه و بالباسی تاریخی در فضای نمایشگاه حضور پیدا کرد و با بازی های کلامی و ارائه بروشور و کمواد تبلیغی به معرفی ایران تئاتر پرداخت . دراین برنامه یک مرد رنگی با اجرای علی بحیرایی نیز هرروز او را همراهی می کرد .

 

جذابیت های حرفه ای  غرفه ایران تئاتر

ایران تئاتر را باید به حق یکی از غرفه‌های فعال این دوره از نمایشگاه بنامیم. غرفه‌ای که دست‌اندرکاران آن تلاش کردند هر روز با ایده ای متفاوت فضایی متفاوت و مفرح را برای مخاطب‌ خود ایجاد کنند. و نهایتا این برنامه‌ها و انعکاس سریع رخدادهای بیست و سومین نمایشگاه مطبوعات در قالب بیش از 100 عنوان تیتر اختصاصی در کنار پوشش اخبار و اتفاقات تئاتر سبب شد گروه داوری نمایشگاه، غرفه «ایران تئاتر» را بعنوان یکی از  غرفه های فعال گروه فرهنگی هنری قرار دهد.

 

 




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود
گفت‌وگو با کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر»

میثم عبدی: نوشتن نمایشنامه به‌صورت گروهی، تجربه‌ای لذت‌بخش بود

میثم عبدی، کارگردان نمایش «رومئو ژولیت و چند کاراکتر دیگر» می‌گوید تجربه نوشتن نمایشنامه به‌صورت تیمی برای او خیلی جذاب و دلنشین بوده است.

|

شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه
شکرخدا گودرزی برای روز جهانی تئاتر نوشت

تئاتر دیالوگی در جستجوی کمال مطلوب برای استعلای جامعه

شکرخدا گودرزی در یادداشتی به مناسبت روز ملی هنرهای نمایشی، تئاتر را دیالوگی معرفی کرد برای این که وضعیت را از آنچه که اکنون هست به جلو ببرد و در جستجوی کمال مطلوب و روابط انسانی برای استعلای جامعه باشد.

|

تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد
تازه‌ترین نمایشنامه حسین کیانی در راه اجرا

«مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز» به تالار مولوی خواهد آمد

نمایش «مجلس توبه‌نامه‌نویسی اسماعیل بزاز»، نوشته حسین کیانی، به کارگردانی کارن کیانی و بازی بهروز پناهنده، از پانزدهم فروردین ۱۴۰۳ در سالن کوچک تالار مولوی، روی صحنه خواهد رفت. 

|

گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود
گفت‌وگو با عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت

تماشاخانه سنگلج، می‌‌تواند بهشت تئاتر ملی شود

عزت‌الله رمضانی‌فر، بازیگر پیشکسوت می‌گوید با برنامه‌ریزی و مدیریت درست و اختصاص بودجه مناسب، می‌توان تماشاخانه سنگلج را به بهشت تئاتر ملی ایران تبدیل کرد.

|

نظرات کاربران