در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی در مراسم اختتامیه مسابقه نمایش‌نامه نویسی ایثار:

توجه به تئاتر کودک و نوجوان نشانگر فعالیت مناسب بنیاد شهید است

مدیرکل هنرهای نمایشی در مراسم نهمین دوره مسابقه نمایش‌نامه نویسی ایثار گفت: جای خوشحالی است که در مسابقه نمایشنامه‌نویسی ایثار فقط یک قشر خاص را در نظر نداشتید و بخش تئاتر کودک و نوجوان را نیز جدی گرفتید. این موضوع نشانگر فعالیت مناسب و به‌دوراز شعارزدگی بنیاد شهید است.

به گزارش ایران تئاتر روز شنبه 13 آبان ماه نهمین دوره مسابقه نمایش‌نامه نویسی ایثار با تقدیر از برگزیدگان و رونمایی از مجموعه کتاب نمایشنامه‌های منتخب ایثار به کار خود پایان داد.
این مراسم با حضور حجت‌الاسلام محمدحسن کاویانی‌راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران، مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مرتضی حسینی مدیرکل امور هنری بنیاد شهید و امور ایثارگران و هنرمندان برگزیده این مسابقه در ساختمان شهید سلیمانی بنیاد شهید برگزار شد.

 

کاویانی‌راد : هنر بستر بسیار مناسبی برای حفظ و انتقال این حماسه‌هاست
حجت‌الاسلام کاویانی‌راد معاون فرهنگی و آموزشی بنیاد شهید و امور ایثارگران در این جلسه ضمن گرامی داشت 13 آبان و شهدای دانش‌آموز، با اشاره به اهمیت و تأثیر هنر در جامعه گفت: یک اثر هنری می‌تواند تبدیل به یک اثر مهم ملی شود و صاحب آن تمام مردم باشند. در کشور ما نیز حماسه‌های بزرگی خلق‌شده‌اند که می‌توانند مانند یک اثر بزرگ همواره ماندگار باشند که مهم‌ترین آن‌ها در دوره حاضر، دفاع مقدس است.
حجت‌الاسلام کاویانی راد افزود: دفاع مقدس مانند تابلویی است که با خون بیش از 250 هزار شهید و 500 هزار جانباز رنگ‌آمیزی شده است و اهمیت آن‌وقتی مشخص می‌شود که می‌بینیم مردم چه مقدار به آن توجه می‌کنند.
وی با اشاره به حمل مغول به ایران و کشته شدن بیش از 600 هزار نفر تأکید کرد: در طول تاریخ ما وقایع مختلفی روی‌داده که امروز اثری از آن باقی نمانده است و حماسه‌های گوناگونی بوده که شاید امروز فراموش‌شده‌اند. باید توجه کنیم ما در معرض قضاوت آیندگان قرار داریم و این قضاوت وابسته به اقداماتی است که امروز انجام می‌دهیم. هرآنچه که مورد فراموشی قرار بگیرد محکوم به فنا است. ما برای ماندگاری در تاریخ راهی جز حفظ و انتقال حماسه عظیم دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت نداریم و هنر بستر بسیار مناسبی برای حفظ و انتقال این حماسه‌هاست.

 

شفیعی: بیش از 16 دستگاه درزمینهٔ تئاتر سرمایه گذاری  و فعالیت می‌کنند
در ادامه این مراسم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به فعالیت دستگاه‌ها و نهادهای مختلف در حوزه تئاتر گفت: در حال حاضر بیش از 16 دستگاه درزمینهٔ تئاتر سرمایه گذاری کرده و فعالیت می‌کنند و لازم است بین این بخش‌ها هم‌افزایی و هم‌گرایی صورت گیرد.
وی توجه به نمایشنامه‌های کودک و نوجوان از سوی برگزارکنندگان مسابقه را تقدیر کرد و گفت: جای خوشحالی است که در مسابقه نمایشنامه‌نویسی ایثار فقط یک قشر خاص را در نظر نداشتید و بخش تئاتر کودک و نوجوان را نیز جدی گرفتید. این موضوع نشانگر فعالیت مناسب و به‌دوراز شعارزدگی بنیاد شهید است.
مدیرکل هنرهای نمایشی تأکید کرد: دفاع مقدس صحنه شکل‌گیری ارزش‌ها و رویدادهای مهمی است که باید برای ماندگاری آن‌ها تلاش شود.
وی با اشاره به‌ضرورت تولید آثار تبلیغی در زمان جنگ گفت: دفاع مقدس ما ارزش‌های زیادی داشته و دارد که باید برای مانایی آن به آن‌ها بپردازیم. هنری می‌تواند دست به تولید خلاق بزند که به او اعتماد شده باشد و بتواند از منظری آزاد به موضوع بپردازد. اکنون‌که از سال‌های جنگ فاصله گرفتیم لازم است نگاه‌های مختلف به جنگ را ارج نهیم.
شفیعی با اشاره به اجرای نمایش «هفت روز از تیر شصت» گفت: این نمایش از آثار موفقی بود که توسط بنیاد شهید و امور ایثارگران تهیه شد و مورد استقبال خوبی قرار گرفت و به نکاتی از اتفاق هفتم تیر پرداخت که تاکنون مغفول مانده بودند. حرکت در این مسیر حرکت درستی است که به حرفه‌ای‌تر شدن موضوعات انقلاب و دفاع مقدس در حوزه هنرهای نمایشی کمک می‌کند.
شفیعی از استقبال اقشار مختلف نسبت به این اثر سخن گفت و افزود: امیدوارم فرصت اجرای «هفت روز از تیر شصت» در شهرهای دیگر کشورمان نیز مهیا شود.

 

حسینی:22 اثر از میان 326 اثر انتخاب شد
سید مرتضی حسینی مدیرکل هنری در بخش دیگری از مراسم به مسابقه نمایشنامه نویسی پرداخت و گفت: در نهمین دوره مسابقات نمایشنامه‌نویسی ایثار که در دو بخش «کودک و نوجوان» و «بزرگ‌سالان» برگزار شد؛ 326 اثر به دبیرخانه رسید که از این تعداد 120 اثر نمایش کودک و 206 اثر بزرگ‌سال بود. بعد از بازبینی آثار 60 اثر در بخش صحنه‌ای به مرحله دوم راه یافت و درنهایت 22 اثر انتخاب شد.
وی به میزان مشارکت از استان‌ها اشاره کرد و افزود: نمایشنامه‌نویسانی از 18 استان کشور در این جشنواره حضور داشتند که بیشترین تعداد آثار از استان‌های تهران، خراسان رضوی، گیلان، اصفهان و کرمانشاه بود.
حسینی مهم‌ترین ویژگی نمایش‌نامه‌ها را توجه خاص نویسندگان به مقوله ایثار و شهادت از منظر مفاهیم دینی و عاشورایی اعلام کرد و گفت: بر اساس نظر هیئت‌داوران کلیه متون منتخب با توجه به کیفیت موجود در آثار، کلیه نمایشنامه‌ها در این مرحله قابلیت انتشار را دارند.
مدیرکل هنری بنیاد شهید درباره نمایش‌های به صحنه رفته از این آثار گفت: از 22 اثر چاپ‌شده 17 نمایشنامه توسط گروه‌های مختلف اجرای عمومی رفته و طی سال‌های گذشته در استان‌های کشور اجراشده‌اند و بیشترین تعداد اجرا به نمایش «آخرین نامه» نوشته مهرداد کورش نیا اختصاص دارد.

 

لارتی :6 اثر از 22 نمایشنامه در بخش کودک و نوجوان است
گزارش محمدلارتی مسئول هنرهای نمایشی بنیاد بخش دیگری از این مراسم بود. وی به اعلام اطلاعات و آمار رونمایی از کتاب نمایشنامه‌های منتخب تئاتر ایثار پرداخت و گفت: 22 اثر از نمایشنامه‌های ایثار در 7 جلد کتاب منتشر شد. از این تعداد 16 اثر در بخش بزرگ‌سال و 6 اثر در بخش کودک و نوجوان بودند.
محمدلارتی مهم‌ترین موضوعات نمایشنامه‌ها را به این شرح اعلام کرد: زندگینامه شهدا: 6 اثر؛ ایثار و شهادت و مفاهیم دینی و عاشورایی:3 اثر؛ موضوعات اجتماعی ایثارگران:6 اثر و وقایع دفاع مقدس و خاطرات شهدا و ایثارگران:7 اثر.

 

اسامی برگزیدگان
در پایان این مراسم ضمن رونمایی از 22 نمایشنامه که در 7 جلد کتاب منتشرشده، برگزیدگان به این شرح اعلام شدند:

در بخش کودک و نوجوان منصور خلج با نمایشنامه «به دنبال رنگین‌کمان» به‌عنوان نفر اول این بخش برگزیده شد.
در بخش نمایشنامه‌های منتخب بزرگ‌سال:
نفر اول وحید درویشی با نمایشنامه «آن‌ها به اسب‌ها شلیک نمی‌کنند» از رشت
نفر دوم شهرام کرمی برای نمایشنامه «نامه‌های شرجی» از تهران
نفر سوم کامران شهلایی با نمایشنامه «خاطرات خانه ایی که نیست» از تهران
در ادامه فهرست تقدیر شدگان به این شرح اعلام شد:
سیروس همتی، تقدیر و انتخاب برای چاپ، از تهران
مرجان موسی نژاد، تقدیر و انتخاب برای چاپ، از رشت
فریدون ولایی، تقدیر و انتخاب برای چاپ، از تبریز
سید مرتضی هاشم پور، تقدیر و انتخاب برای چاپ، از تبریز
محسن پاک دامن، تقدیر و انتخاب برای چاپ، از تهران
علی میرزا عمادی، تقدیر و انتخاب برای چاپ، از تهران
احسان روحی، تقدیر و انتخاب برای چاپ، از مشهد
مهدی صالح‌یار، تقدیر و انتخاب برای چاپ، از مرند

 

پخش کلیپی با موضوع تشییع و تکریم شهدا از سوی دانش‌آموزان با عنوان «همکلاسی» به خوانندگی علیرضا نوری در دیگر بخش‌های این مراسم بود.
منصور خلج، شهرام کرمی، مهرداد کورش نیا و کامران شهلایی که در این مراسم حضور داشتند هریک در سخنانی کوتاه با ارایه  توضیخاتی درباره نمایشنامه خود از اهمیت پرداختن به موضوع ایثار، شهادت و دفاع مقدس سخن گفتند.
حمیدرضا نعیمی، نیما دهقان و دکتر مهدی نصیری داوری این مسابقه را به عهده داشتند.
پیمان شریعتی معاون اجرایی اداره کل هنرهای نمایشی و مدیر مجموعه تئاتر شهر، اتابک نادری مدیر هماهنگی تئاتر استان‌ها، سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی از دیگر مدیران اداره کل هنرهای نمایشی حاضر در این مراسم بودند.

 

فهرست نمایشنامه های منتشر شده در هر کتاب

 

استان

نام نویسنده

نام اثر

مخاطب

جلد

ردیف

اصفهان

احسان رحیمی تمبی

چهل ستون

بزرگسال

1

1

اصفهان

احسان رحیمی تمبی

شیرین شکر خای تو خوش

2

اصفهان

احسان رحیمی تمبی

نجات علی

3

مشهد

سعید تشکری

برف

2

4

تهران

مهرداد کورش نیا

آخرین نامه

5

تهران

باقر سروش

آهسته صدایم کن

6

تهران

امیر دژاکام

کهنه پیراهن

3

7

مشهد

رضا صابری

از این ماز عبورم دهید

8

تهران

شهرام کرمی

گل های پرچمی

9

تهران

مهدی نصیری

برهوت

4

10

تهران

مهدی نصیری

نشان های افتخار

11

تهران

مهدی نصیری

آرا

12

تهران

کامران شهلایی

کجا گم شدی فرهاد

5

13

تهران

کامران شهلایی

رازهای روزهای بمباران

14

تهران

کامران شهلایی

با من حرف نمی زنی چرا؟

15

تهران

کامران شهلایی

راز ها و دروغ ها

16

تهران

محمد برومند

ترگل

کودک و نوجوان

6

17

تهران

محمد برومند

قطعه ایی از بهشت

18

تهران

شیرین اسحاقی

اگر پدرم رو دیدی

19

تهران

مهدی نصیری

شیپور بی صدا

7

20

تهران

حسن حاجت پور

بازی

21

تهران

حمید صانعی فرد

آن سوی جنگ

22

 

 

 




نظرات کاربران