در حال بارگذاری ...
در گفت‌وگو ی یک کارگردان با ایران تئاتر از تاثیر سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین مطرح شد

ایجاد پویایی در ماه هایی که تئاتر شهرستان ها اجرا ندارد

مرتضی اسد‌ی‌مرام کارگردان نمایش «کرب‌وبلا» اجرای نمایش و ایجاد پویایی در ماه‌هایی که تئاتر عملا در شهرستان‌ها اجرا نداشت را مهم‌ترین ویژگی سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین می‌داند.

مرتضی اسد‌ی‌مرام کارگردان فعال تئاتر امسال با دو اثر نمایشی در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین حضور دارد. یکی نمایش خیابانی «آئین زیارت» که اجرای آن در 5 نقطه شهر کرمانشاه با استقبال خوب مخاطبان روبه‌رو شد و دیگری نمایش صحنه‌ای «کرب و بلا» است.

اسدی‌مرام درباره نمایش خیابانی «آئین زیارت» که با استقبال خوب مخاطبان نیز مواجه شد به ایران تئاتر گفت: در منطقه ما پیش از انقلاب هم افراد در فاصله عاشورا تا اربعین به سمت کربلا پیاده‌روی می‌کردند اما بعد از انقلاب با بسته شدن مرز و شروع جنگ این اتفاق متوقف شد. ما در این نمایش به نوعی این آئین را که از آئین‌‌هایی است که مدت‌ها فراموش شده بود را به نوعی بازسازی کردیم. این آئین به این صورت بوده که مردم کُتلی را بیرون می‌آوردند و منطقه به منطقه و روستا به روستا می‌گشتند و جار می‌زدند که می‌خواهند به زیارت کربلا بروند و کسانی‌که نذوراتی از قبیل گندم و جو داشتند نذر خود را به آنها می‌دادند و آنها هم برای زائران کربلا نان درست می‌کردند. این آئین ویژگی‌های نمایشی فراوانی داشته که در این اجرا بعد سال‌ها آن را به نوعی احیا کردیم.

این کارگردان در ادامه درباره روند برگزاری سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین و کیفیت نمایش‌های حاضر در این سوگواره نیز عنوان کرد: من از اولین دوره‌ای که این جشنواره تحت عنوان صاحبدلان برگزار می‌شد تا امروز که تحت عنوان سوگواره برگزار می‌شود تقریبا در تمام دوره‌ها حضور داشتم و به نظر من جشنواره صاحبدلان داشت مسیر درستی را طی می‌کرد چرا که تمرکز بر اجرای عموم آثار در مرکز استان‌ها و شهرستان‌ها بود و بودجه‌ها به سمت اجرای عموم می‌رفت. در واقع هم به لحاظ آموزشی و هم به لحاظ تولید آثار مسیر خوبی داشت. تا اینکه بنا به دلائلی مدتی متوقف شد اما خوشبختانه این تعطیلی باعث نشد که رصد کردن نمایش‌ها و گروه‌ها متوقف بشود.

اسدی مرام ادامه داد: در حال حاضر  وقتی به آثار شرکت کننده در سوگواره ملی از عاشورا تا اربعین نگاه می‌کنیم می‌بینیم که اکثر کارگردان‌های حاضر در این سوگواره از جمله هنرمندانی هستند که در طول سال در اکثر جشنواره‌های معتبر تئاتر کشور نیز حضور دارند.

کارگردان نمایش «کرب‌وبلا» با بیان اینکه برگزار این سوگواره در مجموع اتفاق خوبی است و تاکنون نیز مدیریت و برنامه‌ریزی خوبی داشته، اضافه کرد: در این فصل عملا تئاتر در شهرستان‌ها می‌خوابید اما برگزاری این سوگواره یک پویایی را ایجاد کرد و شرایطی را به وجود آورده که گروه‌ها بتوانند در این ایام نیز اجرای نمایش داشته باشند.

اسدی مرام با بیان اینکه شخصا شیوه برگزاری جشنواره صاحبدلان را  بیشتر می‌پسندیده، خاطر نشان کرد: ولی باز هم برگزاری این سوگواره در شرایط فعلی در شهرستان‌ها یک فرصتی است برای گروه‌ها. ضمن اینکه اتفاق خوبی که در برگزاری این سوگواره اتفاق افتاده اینست که آثار مناسب ایام انتخاب شده‌اند و موضوع کارها مربوط به ایام محرم و صفر هستند و همین همسو بودن موضوعی باعث شده که مخاطبان بیشتری به تماشای کارها بنشینند.

این کارگردان تئاتر در ادامه درباره نمایش «کرب و بلا» و ویژگی‌های این متن نیز توضیح داد: یکی از ویژگی‌های این متن این بود که برخورد احساسی با حادثه عاشورا نداشت و برخوردش با این حادثه، برخوردی پژوهشی و از روی تعقل بود. در عین حال دیالوگ‌نویسی بسیار زیبا و تاثیرگذاری هم داشت. اما علاوه بر این موارد اجرای این اثر برای خود من از نظر کارگردانی نیز یک چالش بود چراکه در این کار، نمایش‌های سنتی ایرانی با نمایش‌های مدرن ترکیب شده است. به شکلی که بخشی از متن بر اساس شیوه تعزیه و فاصله‌گذاری است و دوباره وارد فضای دراماتیک می‌شود.

او درباره خط داستانی نمایش «کرب و بلا» با بیان اینکه بحث اصلی این نمایش درباره آزادگی امام حسین(ع) و نیز متزلزل شدن آدم‌های سیاست‌پیشه، مال اندیش و منفعت طلب است، گفت: داستان این نمایش درباره فردی است که با امام حسین(ع) با این نیت که به مقام و منصبی برسد همراه می‌شود اما وقتی به کربلا می‌رسد شرایط را نامناسب می‌بیند و بعنوان پیک بین دو سپاه انتخاب می‌شود. در نهایت هم برای رسیدن به زر و سیم و ثروت به دشمنان امام حسین(ع) می‌پیوندد ولی در نهایت آنها نیز به او خیانت می‌‌کنند.

گفتنی است، نمایش «کرب و بلا» با کارگردانی مرتضی اسدی مرام و نقش‌آفرینی سامان صوفیان، مهدی ثابت پیک و عسل امیری هر روز ساعت 18 به مدت 45 دقیقه در سالن هنرستان هنرهای زیبای کرمانشاه روی صحنه می‌رود.




نظرات کاربران