در حال بارگذاری ...
همزمان با ایام پیاده‌روی اربعین مطرح شد

درخواست مردم عراق برای اجرای نمایش «نفس المهموم»

سعید اسماعیلی کارگردان نمایش صحنه‌ای «نفس المهموم» از درخواست مردم شهرهای مختلف عراق برای اجرای این کار در شهرشان خبر داد.

به گزارش ایران تئاتر، نمایش «نفس المهموم» همزمان با ایام پیاده‌روی اربعین به اجرای سوم خود در نجف اشرف رسید.

سعید اسماعیلی کارگردان این نمایش صحنه‌ای با اشاره به سنگین بودن حجم این کار صحنه‌ای در کشور عراق گفت: زمینه‌سازی و مهیا کردن شرایط اجرای نمایش صحنه‌ای در چنین حجمی بسیار کار سختی است، آن هم با توجه به اینکه محیطی که برای اجرای نمایش در نظر گرفته شده بود و سال‌های گذشته نمایش «النجم الثاقب» در آن محیط روی صحنه می‌رفت، از ما گرفته شد و ما از ابتدای محرم امسال مجددا برای در اختیار گرفتن این محیط و تجهیز و ساخت سوله با مسئولان وارد مذاکره شدیم تا نهایتا توانستیم این محیط را در اختیار بگیریم.

او افزود: انتقال تجهیزات از ایران یکی دیگر از سختی‌های کار بود که دغدغه اصلی دوستان ما در زمان پیش تولید بود.

اسماعیلی با اشاره به استفاده از هنروران عراقی برای این کار گفت: سناریو و طرح اصلی قصه باید طوری می‌بود که در زمان کوتاهی نمایش به نقطه سرانجام برسد و مردم نیز بتوانند با آن ارتباط برقرار کنند. چرا که مخاطبان ما زائران اربعین هستند و طبیعتا فرصتی که برای آنها برای تماشای این نمایش به وجود آمده، کوتاه است. و مانند نمایش‌های کلاسیک نیست که مخاطب با آمادگی به تماشای کار ما بنشیند، بلکه در حین تماشای کار با نمایش ارتباط برقرار می‌کند.

این کارگردان تئاتر با اشاره به عنوان نمایش «نفس المهموم» عنوان کرد: شاید نتوان یک عنوان مشخص و ثابت را برای کارهای این چنینی انتخاب کرد. مثلا می‌توان گفت که نمایش «نور صدا» است اما این عنوان هم عنوان کاملی نیست. و نمی‌توان عنوان نمایش میدانی را هم برای این نمایش انتخاب کرد، چرا که اقتضادات نمایش میدانی هم چیز دیگری است. این نمایش در واقع یک چیزی است که خودمان به آن رسیدیم و در قالب و فرمی که ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می کند آن را روی صحنه برده‌ایم.

اسماعیلی با اشاره به درخواست مردم شهرهای مختلف عراق مانند بصره و موصل برای اجرای نمایش «نفس المهموم» گفت: مردم در عراق بعد از چهار سال اجرا تقریبا ما را می‌شناسند و از اجرای نمایش صحنه‌ای استقبال می‌کنند. درخواست‌هایی از شهرهای مختلف مبنی بر اجرای نمایش داشته‌ایم و خودم امیدوارم بتوانم در بصره این کار را روی صحنه ببریم چرا که مردم آنجا بسیار علاقه‌مند به محتوا وموضوعات این چنینی هستند.

نمایش صحنه‌ای «نفس المهموم» کاری از مهنا و محصول بنیاد فرهنگی روایت فتح است و در شهر نجف زیر پل ثوره العشرین، ابتدای خیابان امام علی(ع)، موکب نجم الثاقب تا روز 18 ماه صفر (16 آبان‌ماه) روی صحنه می‌رود.

علیرضا کوهفر تهیه کننده نمایش «نفس المهموم»، سعید اسماعیلی کارگردان و  رضا ترکمان مسئول جلوه‌های ویژه، عباس رحمانی طراح نور، محمدنیاکان مجری طرح، آنه محمد ایری طراح صحنه و لباس و صادق فتاحی مدیر صدای این پروژه هستند.




نظرات کاربران