در حال بارگذاری ...
کوروش زارعی خبر داد:

برگزاری سوگواره‌ پرده‌خوانی رضوی «روایت عشق» در 10 استان

اولین سوگواره‌ی پرده‌خوانی رضوی با همکاری و مشارکت موسسه‌ی آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در مشهد مقدس و ۹ استان دیگر برگزار می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از صحنه کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اعلام خبر فوق گفت: اولین سوگواره‌ی پرده‌خوانی رضوی، با عنوان روایت عشق با همکاری و مشارکت موسسه‌ی آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از 24 تا 28 آبان ماه در مشهد مقدس و همزمان در 9 استان دیگر برگزار می‌شود.
وی افزود: هنر پرده‌خوانی و نقالی، گونه‌هایی از هنرهای نمایشی سنتی هستند که سال‌ها مورد بی‌مهری و غفلت قرارگرفته بودند، در صورتی که این گونه‌های نمایشی همچنان از ظرفیت فوق‌العاده‌ای برخوردار هستند که می‌توانند امروزه روز نیز مخاطبان خود را تحت تاثیر قرار دهند و پیام خود را به شکلی نیکو، منتقل و منتشر کنند.
این هنرمند بازیگر اضافه کرد: پرده‌خوانی و نقالی که بیشتر امکانات مورد نیازش در هنر و توانمندی هنرمند خلاصه می‌شود در هر زمان و مکانی می‌تواند پذیرای مخاطبان خود باشد. ما هنرمندان متبحری در این عرصه داریم و جوانان بسیاری نیز علاقه‌مند ورود به این حوزه هستند. لذا برگزاری سوگواره‌ها و جشنواره‌های مختلف نقالی با بهانه‌های مختلف، می‌تواند بستر مناسبی برای فعالیت این هنرمندان فراهم کند.
وی به تجربه‌ی موفق برگزاری همایش نقالان علوی اشاره کرد و اظهار داشت: برگزاری دو دوره از همایش نقالی و پرده‌خوانی غدیر با عنوان نقالان علوی تجربیات بسیار خوبی در اختیار مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری قرار داد که می‌تواند برای دیگر نهادهای همسو نیز مورد استفاده قرار گیرد. آستان قدس رضوی نیز برای برگزاری سوگواره‌ی پرده‌خوانی رضوی روایت عشق به درستی تجربیات حوزه هنری را به خدمت گرفته است، چرا که اهدف و اندیشه‌های این دو نهاد بسیار نزدیک به هم است و می‌توانند با هم‌افزایی صحیح، اقدامات مهم و موثری داشته باشند.
 به طور مثال اندیشه‌ها و اهداف موسسه‌ی آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری بسیار نزدیک است و از این رو برای برگزاری سوگواری نقالی روایت عشق این هم‌افزایی بسیار موثر خواهد بود.
زارعی تصریح کرد: سوگواره‌ی پرده‌خوانی رضوی (روایت عشق) به مقام شامخ حضرت امام رضا (ع) اختصاص دارد و برای این رویداد پرده‌ی بکر و جذابی نقاشی شده و استاد فتحعلی‌بیگی نیز طومار جدیدی با استناد به طومارهای قدیمی نوشته‌اند که قرار است این پرده و طومار، تکثیر شده و در اختیار پرده‌‌خوان‌ها و هنرمندان منتخب مراکز استانی حوزه هنری که در این رویداد همراه هستند، قرار گیرد. معتقدیم هنر پرده‌خوانی و نقالی، هنر مناسبی برای پرداختن به مفاهیم رضوی است و با ساز و کاری که پیش‌بینی شده به امید خدا مورد توجه عموم مردم نیز قرار خواهد گرفت.
وی ویژگی سوگواره‌ی پرده‌خوانی رضوی را طراحی حرکت رو به جلو برای این هنر سنتی دانست و اظهار داشت: برای برگزاری این رویداد صرفا به داشته‌های پیشین اکتفا نشده بلکه برای هنر پرده‌خوانی سعی شده حرکت رو به جلویی طراحی شود. به طور مثال، خلق پرده‌ای جدید و وصف حال و انتشار توماری جدید و نو برای برگزاری سوگواره‌ی روایت عشق، بسیار حایز اهمیت است. همچنین برای نقالانی که قرار است طومار جدید را بخوانند، برگزاری کلاس کارگاه مانندی در نظر گرفته شده است که با حضور استاد فتحعلی بیگی در مشهد مقدس برپاخواهد شد و هنرمندان بلافاصله برای اجرای برنامه‌ی خود به استان‌های خویش مراجعت خواهند کرد و با لباس‌های متحد‌الشکلی که برایشان دوخته شده، با هنر خود به اشاعه‌ی فرهنگ رضوی خواهند پرداخت.
زارعی در پایان گفت: مقوله‌ی نقالی و پرده خوانی برای مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، مبحثی کاملا جدی است و از هر ظرفیت و بستری برای توجه به این هنر سنتی استفاده خواهیم کرد. ضمن این‌که در آینده نیز با راه‌اندازی دفتر ویژه‌ی هنرهای نمایشی سنتی – آیینی در حوزه هنری به این هنر بیشتر و بیشتر خواهیم پرداخت.
گفتنی است اولین سوگواره پرده‌خوانی رضوی با همکاری و مشارکت موسسه‌ی آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از 24 تا 28 آبان ماه همزمان در مشهد، تهران، قم، شیراز، اصفهان، قزوین، کرمان، زنجان، اراک و همدان برگزار می‌شود.

 




مطالب مرتبط

مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند
مدیرکل هنرهای نمایشی:

جشنواره‌ها باید با انضباط مالی سفت و سخت برگزار شوند

مدیرکل هنرهای نمایشی اعلام کرد از سخنانش درباره نبود انضباط مالی در چهل‌و‌یکمین جشنواره تئاتر فجر سوءبرداشت شده و منظور او زیرسوال بردن زحمت‌های برگزار کنندگان این رویداد بین‌المللی نبوده است.

|

نظرات کاربران