در حال بارگذاری ...
توماج دانش بهزادی درگفت وگو با ایران تئاتر عنوان کرد

"پس از حبس "با حضور نوجوانان کانون اصلاح تربیت برای جشنواره تئاتر فجر آماده می شود

ایران تئاتر: توماج دانش بهزادی در سال های اخیر با درخشش در نقش هایی مثل نادای حکومت نظامی به کارگردانی تینو صالحی و بیکمان در نمایش بیرون پشت نوشته ی ولفگانگ بورشرتو به کارگردانی ایمان اسکندری نامش را به عنوان یک بازیگر طراز اول تثبیت کرد.

دانش بهزادی در سی و چهارمین دوره جشنواره بین المللی تئاتر فجر، بهترین بازیگر مرد بخش بین الملل تئاتر فجر شد . او سال قبل هم با مسعود رایگان یک تجربه خوب تئاتر داشت. او سوای  بازیگری ،به عنوان مدرس بازیگری در تماشاخانه سه نقطه از سال 1392 و تدریس در دانشگاه هنر و معماری مشغول است. وی در زمینه کارگردانی هم فعالیت دارد. لانه خرگوش ، بداهه گویی آلما ،راهزنان، پوست انداختن و حکومت نظامی  از جمله کارهای مهم کارنامه بازیگری و کارگردانیش محسوب می شوند. وی عضو گروه بازیگری پراکسیس است. با توماج دانش بهزادی در باره فعالیت های جدید کاریش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

به عنوان بازیگری شناخته می شوید که به شایستگی نقش های دشوار و چند لایه ای مثل بیکمان نمایش بیرون پشت در بازی می کنید؟

به ایفای این نوع نقش های دشوار و چالش برانگیز علاقه دارم. زیرا جای کار زیادی دارد و توانایی های بازیگر را به منصه ظهور درمی آورد. در سال های اخیر هم تلاش کردم نسبت به دو ساله اخیر بیشتر بازی کنم و خودم را محدود به ایفای نقش های نامتعارف نکنم.

 

 

سبک بازیتان به گونه ای که فرم و فیزیک بدنی در آن نقش مهم و اساسی دارد؟

بازی که متکی بر المان های فیزیکی باشد کار دشواری است .اما فوق العاده جذاب و لذت بخش است.از این جهت دشوار است که بازیگر باید مسلط باشد به یک سری قوانین تکنیکال. اگر مسلط براین قوانین و تکنیکها نباشد به طور حتم تماشاگر با بازی بازیگر ارتباطی برقرار نمی کند. در حین تدریس در دانشگاه و آموزشگاهها هم این شیوه را به دانشجویان تدریش می کنم و بیشتر هم اصولم مبتنی بر دیدگاه های یوجینوباربا است. شیوه ای که در آن ور آبها به شیوه مدرنی در مراکز معتبر آموزشی تدریی می شود. در این شیوه تاکید به حرکت فرا روزمره مورد اهمیت قرار می گیرد.

 

الان مشغول به چه کاری هستید؟

در نمایش صدامو می شنوی، من یک زن هستم به کارگردانی کاملیا غزلی به عنوان دراماتورژ  همکاری دارم و قرار است نمایش در تالار مولوی روی صحنه برود . در حال حاضر هم در نمایش دوزخ در نقش آنیما بازی دارم مردی که مادرش را تحت تاثیر مواد مخدر کشته است بازی دارم که این روزها در تئاتر شهرزاد در حال اجرا است و در کنارش قرار است نمایشی را با عنوان پس از حبس با حضور مددجویان کانون اصلاح تربیت شهر زیبا که نوجوانان زیر 18 سال هستند را آماده اجرا می کنم. مدتها است که به این نوجوانان آموزش بازیگری می دهم تا انگیزه ای برای اصلاح و بهتر شدن پیدا کنند و دوربینی از روند تمرینات گروه فیلمبرداری می کند و قرار است بعد از تدوین سریال و مستندی از این کار هم ساخته شود . فرزاد خوش دست کارگردان این مستند است و فیلمبرداری این کار را استاد مرتضی پور صمدی انجام می دهد . به این کار خیلی دلبسته ام و کار بسیار متفاوتی است . اکثر این بچه ها از فقدان آموزش درست تحصیلی و زندگی به خاطر شرایط نابه سامان خانوادگی در رنج هستند و تلاش می کنم کار را برای حضور در جشنواره تئاتر فجر آماده کنیم. امیدوارم بتوانم با گرفتن مجوزهای لازم بچه ها را به بیرون کانون بیاوریم و نمایش را روی صحنه اجرا کنیم.

 

متن نمایش را خودتان نوشته اید؟

 به اتفاق  محسن بنی هاشمی متن را نوشته ایم.

 

سبک کاری اجرای نمایش و داستان آن چگونه است؟

 متن به صورت مستند از زندگی خود بچه ها وام گرفته شده است .

 

بنابراین نمایش پس از هفت تئاتر مستند است؟

 نخواستم به سمت تئاتر مستند بروم. علاوه بر پرداختن به زندگی خود واقعی بازیگران از سایر موارد هم در داستان نمایش استفاده شده تا داستانی و دراماتیک تر بشود . نمایش یک جورهایی به سمت سایکو درام می رود . خیلی دوست دارم ماحصل زحمات خودم و بچه ها خوب از کار دربیاید و بابت این قضیه هم کلی استرس دارم و البته موقعی که سر تمرین می روم و با روحیه و انگیزه بچه ها برخورد می کنم شرایط برایم جذاب می شود .با اجرای این نمایش جهانم کاملا تغییر پیدا کرده است .

 

کار کردن با این نوجوانها که برای پیدا کردن راه درست زندگی نیاز به انگیزه و جهت دارند کار جذاب و ارزشمندی است؟

یک تجربه جدید برایم است و زندگی را از منظر دیگری مشاهده می کنم و بابت لطفشان خیلی از اینها ممنون هستم.

 

تمرینات در کجا انجام می شود؟

 چون بچه ها در کانوان دوران زندانی بودنش را می گذارند  نمی توانند از محیط کانون بیرون بیایند و در همان جا تمرینات را انجام می دهیم. من ار صفر با این جوانها در باره بازیگری کار کرده ام و به لطف انگیزه بالایشان سریع خودشان را با شرایط وقف دادند. من تلاشم می کنم بتوانم در آینده این نوجوانها اثر گذار باشم . برای اجرای نمایش با حمید پور آذری صحبت هایی داشتم تا در بخش کار بردی جشنواره تئاتر فرصت اجرا را به دست بیاوریم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران