در حال بارگذاری ...
سیمین امیریان در گفت و گو با ایران تئاتر عنوان کرد

داروک و گربه ی نوازنده با حضور محمد رضا علیمردانی در تالار هنر روی صحنه اجرا می شود

ایران تئاتر: سیمین امیریان نویسنده ، مدرس و کارگردان تئاتر سالها است برای کودکان کتاب می نویسد و نمایش اجرا می کند. کی باهوشه؟، طوطی و بابا شب کلاه، بی بی کوچیکه، گل گیس و … که توسط انتشارات نمایش، قطره، دانا و مدرسه به چاپ رسیده است از جمله کتاب های امیریان در حوزه کودک و نوجوان است .

سیمین امیریان فارغ التحصیل ازدانشکده سینما وتئاتر، دانشگاه هنر و دانشکده هنرهای زیبا دانشگاه تهران است . امیریان تجربیات هنری خود را  از سال ۱۳۶۵با مجسمه سازی و نقاشی شروع کرد. در سال ۱۳۷۰ بعنوان انیماتور و عروسک ساز در صدا و سیما مشغول به کارشد. وی بعد از ورود به دانشگاه تهران و با تحریر اولین نمایشنامه ی خود با نام افسانه یکلاغ  فعالیت نوشتن را بطور جدی اغاز کرد. امیریان تا کنون۲۷ نمایشنامه را به رشته ی تحریر درآورده که اکثر آنها به  زبان انگلیسی ترجمه شده اند. از میان آنها ،می توان به نمایشنامه های سه گانه ی میتراس، کهربا، من و گربه ی پری، خب چی می خوای و سایه ی پنهان اشاره کرد. امیریان نزدیک به دو دهه، استاد دانشگاه هنر و معماری تهران است و تا کنون ۱۶ اثر نمایشی بزرگسال و کودک را به روی صحنه برده است. او علاوه بر نوشتن، ترجمه، تدریس و پژوهش، به چندین کشور مختلف دنیا برای همایش و کنفرانس وهمچنین حضور در ورکشاپ های بین المللی سفر داشته که می توان به کشورهایی نظیر لهستان، اندونزی، بلغارستان، ارمنستان، هند، مالزی، تایلند، آمریکا و روسیه اشاره کرد. در کارنامه کاری او اجراهای خارج از کشور ایران نیز به چشم می خورد. گنجشک مجیک، کهربا، جادوگر بینگل بون و پروفسور اچ از جمله اجراهای مهم کارنامه امیریان هستند. وی همچنین عضو هئیت علمی دانشگاه آزاد تهران، استاد دانشگاه و عضو هیأت علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد و داور جشنواره های بین المللی تئاتر، مجسمه ساز ، طراح و سازنده عروسک بوده است . با امیریان در باره فعالیت های جدید کاریش گفت وگویی انجام داده ایم.

 

 در حال حاضر برای اجرا چه برنامه ای دارید ؟

 قرار است نمایش داروک و گربه ی نوازنده را بعد از خاتمه برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوان  همدان در تالار هنر روی صحنه ببرم . متن را خودم نوشته ام و کار ویژه کودک و نوجوان است .

 

لغت داروک چه معنی دارد؟

 داروک اسم قورباغه هایی است که بسیار ریز و روی درخت ها ساکن هستند و آزارشان هم به کسی نمی رسد و موقع بارش باران روی درخت آواز می خوانند و اهالی محل خواندن این قورباغه ها را خوش یمن می دانند .

 

شخصیت اصلی نمایش شما یک قورباغه است ؟

بله، کاراکتر اصلی ما یک قورباغه داروک است و در این نمایش شخصیت های دیگری مثل بیلچه پا وجود دارد که به قورباغه های بزرگتر می گویند.

 

بنابراین علاقه داشتید از نام های واقعی انواع قورباغه ها در طبیعت استفاده کنید؟

بله، این مسئله سوای سرگرمی کودکان برایشان یک آموزش و فرا گرفتن مسائل جدید در باره حیوانات محسوب می شود .

 

آیا سیر اصلی داستان نمایش در تقابل بیلچه پا ها با داورک ها است؟

 بله، بیلچه پاها، داروک ها را می دزدند و از آنها کار می کشند. اما مامان قورباغه ای نوزدان را به داروکی می دهد که فرهیخته و اهل مطالعه به نام نیلو است می دهد تا به برکه دیگری ببرد. اما در این راه دچار چالش و مشکلاتی می شود و با میمون شیطان و بازیگوشی برخورد می کند که او را دست می اندازد و در ادامه گربه ی آوازه خوانی که جهان گرد است با نیلو برخورد می کند . گربه سوالات نیلو را پاسخ می دهد و بچه قورباغه ها به سلامت به برکه می رسند .

 

 شیوه اجرایی نمایش چگونه است؟

 بازیگران با گریم و لباس حیوانات در نمایش ایفای نقش می کنند و نمایش ساختار موزیکال ، شاد و پر تحرکی دارد و از ویدیو پروژکشن هم استفاده شده است.

 

 تمرینات نمایش از چه موقعی آغاز شده است؟

 ار اواسط مهرماه در تالار هنر  شروع شده است و 19 آذر اولین شب اجرای نمایش است و قرار است نمایش تا 29 دی روی صحنه باشد.

 

در باره عوامل اجرایی نمایش توضیح بدهید؟

بازیگران :فاطمه امینی ، بنیامین بخشی زاده ، حسین پور کریمی ، سهیل پناهی ، المیرا پارسا و با حضور تصویری محمدرضا علیمردانی در نقش راوی ، طراح صحنه : مهزیار درویشی ،آهنگساز : بهنام رحیمی ، طراح لباس : زهرا یعقوبی انتخاب بازیگر و دستیار کارگردان : مهزیار درویشی، منشی صحنه : معصومه آرواز، مدیر روابط عمومی : سونیا کثیری ، فرید حسینی، ساخت تیزر : سهند سلطان محمدی، آیدا دژاکام ، مدیر صحنه : حمیدرضا گودرزی، شاعر : حامد عربانیان، نوازندگان صحنه : علی لطفی و یاشار نظری  ، ساخت دکور : رضا عربی ، مهزیار درویشی ، عکاسان : آیدا دژاکام ، پویا سیفی، سهند سلطان محمدی ، گروه پارکور : سروش پارسا ، سیاوش تهرانی ، پارسا پوربخش ، ساخت تیزر : سهند سلطان محمدی، آیدا دژاکام ، سایر بازیگران : فرشاد مولایی ، رها مقدم ، معصومه ارواز، حمیدرضا گودرزی ، سهیل میرزا آقایی.

 

آیا محمد رضا علیمردانی حضور فیزیکی در نمایش دارد؟

 از تصویر ایشان در بخش ویدیویی نمایش استفاده می کنیم.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی   




مطالب مرتبط

پرهیز درام‌نویسان زن از الگوهای مردانه

پرهیز درام‌نویسان زن از الگوهای مردانه

سیمین امیریان: من در زمینه تأثیر حضور بانوان در عرصه هنرهای نمایشی به‌ویژه در بخش نمایشنامه‌نویسی بر این باورم که جامعه‌ای که پروسه پیشرفت را طی کرده و به شناخت درستی از جایگاه شخصیت‌های اجتماعی ...

|

نظرات کاربران