در حال بارگذاری ...
با نگاهی به زندگی هاشم دهقانی‌نیا

نمایشنامه نخستین شهید مدافع حرم اردبیل به اتمام رسید

مدیر انجمن نمایش بسیج هنرمندان اردبیل گفت: نمایشنامه «ساعت سیزده و پنج دقیقه» به نویسندگی جهانگیر نیکخواه با نگاهی به زندگی هاشم دهقانی‌نیا نخستین شهید مدافع حرم اردبیل به اتمام رسید.

به گزارش دریافتی ایران تئاتر علی دانش با گرامیداشت روز کتاب و کتاب‌خوانی و ارج نهادن به مقام شامخ شهدای هنرمند 8 سال جنگ تحمیلی اظهار داشت: نمایشنامه ساعت سیزده و پنج دقیقه، روایتی با نگاه آزاد به زندگینامه نخستین شهید مدافع حرم استان اردبیل هاشم دهقانی‌نیا، توسط جهانگیر نیکخواه نوشته‌شده و این نخستین نمایشنامه با موضوع شهدای مدافع حرم در استان است.
وی تصریح کرد: درس ایستادگی و مقاومت رزمندگان اسلام از حرم اهل بیت (ع) باید در قالب برنامه‌های فرهنگی و هنری توسط هنرمندان مستعد به اجرا گذاشته شود و از این رو حمایت همه‌جانبه از هنرمندان، توسط مسئولان فرهنگی را می‌طلبد و نباید ظرفیت و بسترهای هنری هنرمندان در این زمینه نادیده گرفته شود.
مدیر انجمن نمایش بسیج هنرمندان اردبیل افزود: برگزاری کارگاه آموزش نمایشنامه نویسی مقاومت که در تابستان امسال با همکاری برخی نهادهای هنری استان به مدت 3 روز با تدریس استاد عبدالحی شماسی در اردبیل برگزار شد که با استفاده از این کارگاه، تولید آثار مقاومت به خصوص شهدای مدافع حرم و دفاع مقدس توسط هنرمندان در اولویت قرار گرفت و خروجی این کارگاه نمایشنامه ساعت سیزده و پنج دقیقه است.
دانش بیان کرد: پرداختن به موضوعات شهدای مدافع حرم در این برهه زمانی ضروری به نظر می‌رسد و باید نهادهای فرهنگی و هنری با بررسی و آسیب‌شناسی نسبت به رفع موانع از جلوی پای هنرمندان تلاش کنند و باید رویکرد پژوهشی نسبت به تولید آثار نمایشی مقاومت داشته باشیم و فضا را برای کار هنرمندان رشته‌های مختلف هنری باز کنیم.
وی افزود: انجمن نمایش بسیج هنرمندان اردبیل در نظر دارد در یک برنامه منسجم نسبت به دعوت از هنرمندان پیشکسوت که سالیانی به کار حرفه‌ای تئاتر مشغول بودند را روی کار بیاورد و نباید هنرمندان مستعد به دلایلی از صحنه‌های تئاتر فاصله بگیرند و باید با فراهم‌سازی شرایط مناسب فضا را برای تولید آثار فاخر هنری در قالب مقاومت به نسل‌های آینده انتقال دهیم تا با استفاده از این هنر، به مقابله با جنگ نرم دشمن آماده شویم.
دانش بیان کرد: نمایشنامه ساعت سیزده و پنج دقیقه با قلم هنرمند بسیجی جهانگیر نیکخواه در قالب نمایشی، با نگاهی آزاد از کتاب شهید غیرت، تالیف اکبر دهقانی‌نیا و رامین پور اسکندی که توسط انتشارات خط هشت اردبیل به چاپ رسیده الگو گرفته و در این زمینه نویسنده نمایشنامه سعی کرده است که با استفاده از زبان هنر، نسبت به زنده نگه داشتن نام و یاد شهید گام بردارد.
مدیر انجمن نمایش بسیج هنرمندان اردبیل تصریح کرد: در حال برنامه‌ریزی برای اجرای عمومی این نمایشنامه هستیم و بنا داریم نسبت به تولید آثار نمایشی در قالب مقاومت همت کنیم و تمامی هنرمندانی که به نحوی می‌توانند تولید آثار هنری در حوزه مقاومت داشته باشند به کانون بسیج هنرمندان واقع در مجتمع فرهنگی و هنری ارشاد خلخال مراجعه کنند و آمادگی داریم از تمامی هنرمندان حمایت همه جانبه داشته باشیم.

 




مطالب مرتبط

در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند
در نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر اردبیل مطرح شد

علی نصیریان: هنرمندان باید در اعتلای ارزش‌های معنوی و اخلاقی جامعه گام بردارند

علی نصیریان، هنرمند پیشکسوت سینما، تئاتر و تلویزیون، در مراسم نکوداشت نامداران فرهنگ و هنر استان اردبیل، تاکید کرد هنر همچون چشمه جوشانی است که هنرمندان باید از آن به بهترین شکل استفاده کنند و به دور از لذت‌گرایی مادی، در اعتلای ارزش‌ها، معنویت و اخلاق جامعه، گام‌های ...

|

نظرات کاربران