در حال بارگذاری ...
جواد اعرابی عضو هیات مدیر انجمن منتقدان و نویسندگان در گفت‌وگو با ایران تئاتر

توجه رسانه های به تئاتر زمینه ساز توسعه زیرساخت های تئاتر است

جواد اعرابی عضو هیات مدیر انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر معتقد است؛ پیگیری سرسختانه تعدادی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران، باعث شد تا تئاتر در رسانه‌ها جایگاه یابد .

به گزارش ایران تئاتر، جواد اعرابی عضو هیات مدیر انجمن منتقدان و نویسندگان خانه تئاتر و کارشناس هنری جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با اشاره به اهمیت پرداختن به حوزه نمایش در رسانه‌ها به ویژه رسانه‌های فراگیر توسط افراد متخصص، گفت: امروز اگر در رسانه‌ها به تئاتر پرداخته می‌شود نتیجه تلاش‌های زیاد تعدادی از دوستان در روزنامه‌ها و خبرگزاری‌ها است که در سال‌های گذشته با پیگیری‌های سرسختانه این هنر را در رسانه‌ها نگه داشتند چراکه  در مجموع مدیرمسئولان علاقه‌ای به این حوزه نداشتند.توجه رسانه های به تئاتر زمینه ساز توسعه زیرساخت های تئاتر شد.

اعرابی در ادامه با اشاره به اینکه در بعضی حوزه‌ها مانند موسیقی اخبار و مطالب کمتر سمت و سوی نقد و تحلیل می‌گیرند، افزود: اما تئاتر جزو هنرهایی است که به لحاظ اجرایی خیلی فراگیر نیست اما به خاطر وزن مخصوص و بالایی که دارد شگفتی و اعجاب آن از خیلی فیلم‌هایی که تاکنون دیده‌ایم بیشتر است. و رسانه های فراگیر در اینجاست که می‌توانند آن کمبود را جبران کنند و به ماندگار ماندن یک تئاتر کمک کنند.

این منتقد و نویسنده شناخته شده تئاتر همچنین درباره وضعیت فعلی مطالب منتشر شده درباره حوزه نمایش، عنوان کرد: در نوع نگارش در حوزه رسانه تئاتر ضعف‌هایی وجود دارد که به نظر من افرادی که اهل این حوزه هستند و مقوله تئاتر را می‌شناسند باید با هم‌اندیشی خودشان این مسئله را حل کنند.

اعرابی اضافه کرد: به طور مثال در حوزه نقد، وقتی فیلمی نقد می‌شود، این امکان وجود دارد که مخاطب بعد از اکران هم آن فیلم را از طریق دیگری ببیند اما در تئاتر اینگونه نیست. حتی ضبط تصویری تئاترها هم به ویژه اگر بدون نگاه دراماتیک دوربینی باشد، بسیار خسته‌کننده است و حق مطلب نسبت به اجرای صحنه‌ای ادا نمی‌شود؛ بنابراین خبرنگار و گزارشگر تئاتر کار مشکل‌تری دارد و باید این قدرت را داشته باشد که مقدمه یا توضیحاتی راجع به تئاترهای مختلف بدهد به شکلی که برای خوانننده‌ای که تئاتر را ندیده نیز جذاب باشد.




نظرات کاربران