در حال بارگذاری ...
مهدی شفیعی در سوگواره سودای عشق:

احداث مکان های ویژه تعزیه خوانی از اولویت‌ها است

سوگواره سودای عشق شب گذشته با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی و با تجلیل از پیشکسوتان تعزیه در کرج به کار خود پایان داد.

مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به تاثیرگذاری هنر تعزیه در انتقال حوادث عاشورایی گفت: احداث مکان های ویژه برای برگزاری تعزیه خوانی از اولویت‌های این وزارتخانه درکشور است.
به گزارش ایران تئاتر مهدی شفیعی در آیین اختتامیه اولین سوگواره سودای عشق که در سالن سیروس صابراداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد، با بیان اینکه هنر تعزیه در قالب کتاب در حال چاپ است خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات فرهنگ و ارشاد اسلامی اجرای برنامه‌ای دو ساله آیین سنتی تعزیه با هدف ترویج و حفظ تعزیه خوانی بوده است.
وی اضافه کرد: بازیگر تعزیه خوان یک هنرمند معمولی نیست و هر کسی نتوانسته این جایگاه را داشته باشد مگر اینکه دارای معرفت باشد.
شفیعی در ادامه با بیان اینکه هنر و هنرمند تعزیه با بیش از گذشته در جامعه معرفی سود، اظهار داشت: برای ترویج ، تضمین و بقا این هنر آئینی باید آموزش های لازم به نوجوانان و نونهالان با هدف تربیت نسل جدید تعزیه خوان انجام شود.
مدیرکل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: به همین منظور در جشنواره آئینی استانی نیز بخشی به جوانان و نوجوانان با هدف آشنایی هر جه بیش تر اختصاص داد شد.
شفیعی افزود:هنر تعزیه همچنان باید با همان شکل و شمایل قدیمی و سنتی خود برگزار شود.
گفتنی است: در این مراسم ضمن اجرای سه نمایش تعزیه از پیسکسوتان تعزیه و برگزیدگان بخش نمایش و بخش تجسمی(پوستر) این سوگواره تجلیل بعمل آمد.
علی خیلدار در آیین اختتامیه نخستین سوگواره سودای عشق که در سالن سیروس صابر اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی البرز برگزار شد،اظهار داشت:خاستگاه اصلی تعزیه در کشور البرز است که در برغان ، طالقان و کلاک به عنوان مرکز اصلی توسعه و رشد این هنر شناخته می‌شود.
خیلدار افزود: تکیه برغان با بیش از ٥٠٠ سال سابقه این ظرفیت و پتانسیل را به استان می دهد که در هنر تعزیه به عنوان بخشی از هنر و فرهنگ البرز کار کند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان البرز با اشاره به تشکیل انجمن تعزیه استان با حضور پیشکسوتان هنر آئینی پس از ماه صفر خاطر نشان کرد: با تشکیل این انجمن از مسائل حاشیه‌ای و انحرافی در تعزیه خوانی جلوگیری و همان تعزیه ناب و اصیلی که همه از کودکی با آن آشنا هستند، ارائه می‌شود.

 




نظرات کاربران