در حال بارگذاری ...
مرشد ابوالفضل ورمزیار:

سوگوار‌ه‌ی رضوی «روایت عشق» گامی رو به جلو در هنر پرده‌خوانی است

مرشد ابوالفضل ورمزیار درباره سوگوار‌ه‌ی رضوی «روایت عشق» گفت: برگزارکنندگان «روایت عشق» گام بلندی رو به جلو در هنر پرده‌خوانی برداشته‌اند.

به گزارش ایران تئاتر مرشد ابوالفضل ورمزیار از نقالان حاضر در اولین سوگواره‌ی پرده‌خوانی رضوی روایت عشق به خبرنگار صحنه گفت: ایده‌ی اجرای همزمان نقالی و پرده‌خوانی در شهرهای مختلف با پرده‌ای واحد، طوماری مشترک و لباس‌های متحدالشکل، ایده‌ای شگرف و قابل تحسین است که می‌تواند پاسخگوی بسیاری از نیازهای معرفتی شیعیان باشد.
وی با تمجید از طراحی پرده‌‌‌ای جدید برای استفاده‌ی پرده‌خوان‌ها در این رویداد تصریح کرد: پرده‌ای که برای سوگواره‌ی روایت عشق توسط استاد حمیدی نقاشی شده است، بسیار چشمم‌نواز است. این پرده زیر نظر استاد داوود فتحعلی‌بیگی با استناد به منابع صحیح و مورد عنایت و تایید علمای تشیع تهیه شده است. متاسفانه در برخی پرده‌ها و نقل‌ها، ماجراهایی گفته می‌شود که نه تنها با مقتل‌ها و تاریخ مدون تشیع هم‌سو نیستند بلکه در تضاد هم هستند. از این منظر، مستند بودند محتوای پرده‌ی روایت عشق بسیار مهم و حائز اهمیت است.
مرشد ورمزیار با ذکر این نکته که نقالی جای تخیل و خیال نیست و باید تمام روایات، مستند و معتبر باشند، اظهار داشت: استاد داوود فتحعلی‌بیگی با دانش و سبقه‌ای که در زمینه‌ی نقالی و پرده‌خوانی‌ دارند علاوه بر نظارت بر نقاشی پرده‌ی روایت عشق با مطالعه و پژوهش در کتب تاریخ اسلام، طوماری جدید، محکم و معتبر ارائه کرده‌اند که بسیار قابل تحسین است.
وی همچنین اضافه کرد: از دیگر ویژگی‌های پرده‌ی جدید روایت عشق وجود ظرافت‌های گنجانده شده در آن است که باعث می‌شود دست پرده‌خوان، برای ارائه‌ی مطالب فرامتنی باز باشد؛ به این صورت که نقال تنها بر روایت پرده اکتفا نمی‌کند و بنا بر دایره‌ی اطلاعاتی خود در جای جای روایت، می‌تواند توضیحاتی فرامتنی به پرده اضافه کند.
این نقال پیشکسوت خاطرنشان کرد: پرده‌ی روایت عشق علاوه بر مستند بودنش، به لحاظ رنگ و فرم و نقش، زیبایی بصری فوق‌العاده‌ای دارد. حدود 300 تا 400 چهره در این پرده ترسیم شده و داستان‌های مختلفی در آن وجود دارد که نقال بنا به نفس تماشاگر و حس و احوال مجلس نقالی‌اش می‌تواند یکی از آن‌ها را نقل و روایت کند. معتقدم طراحی این پرده کار بسیار بزرگی بوده و هرچند نقدهای کوچک نیز بر آن مطرح است اما در کل نمره قبولی دارد و باید گفت دست مریزاد!

وی با اشاره به نیاز هنر نقالی و پرده‌خوانی به حمایت‌های مسئولان و مدیران فرهنگی یادآور شد: هنر نقالی وپرده‌خوانی نیازمند توجه همیشگی مسئولان است. البته جشنواره‌ها و سوگواره‌های متعددی با موضوع و محوریت نقالی برگزار شده اما هیچگاه مستمر نبوده است. به نظر می‌رسد حوزه هنری با برگزاری جشنواره‌ی نقالان علوی در دو سال اخیر، تلاش دارد روند حمایتی خود را استمرار بخشد. همین جشنواره نیز نیازمند پاسداری از گزند آسیب‌های احتمالی است. معتقدم رویدادهای نقالی همچون نقالان علوی نیازمند حضور کارشناسان اهل دانش و مطالعه است تا از ارائه‌ی طومارهای بی‌محتوا و گاه دروغین توسط برخی از به اصطلاح نقالان جلوگیری شود.

مرشد ورمزیار در پایان تاکید کرد: سوگواره رضوی روایت عشق یک گام به جلو حرکت کرده است؛ چراکه برای اولین‌بار پیش از شروع رویداد، طوماری تهیه شده و پرده‌ای مختص به این امر، طراحی شده است. معتقدم هرگز نباید در بالا نگه داشتن پرچم فرهنگ تشیع قانع باشیم و همواره باید برای بهبود هنر نقالی و پرده‌خوانی رضوی و علوی، با گام‌های موثر رو به جلو حرکت کنیم.
یادآور می‌شود اولین سوگواره پرده‌خوانی رضوی با همکاری و مشارکت موسسه‌ی آفرینش‌های هنری آستان قدس رضوی و مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری از 24 تا 28 آبان ماه همزمان در مشهد، تهران، قم، شیراز، اصفهان، قزوین، کرمان، زنجان، اراک و همدان برگزار می‌شود.

 




نظرات کاربران