در حال بارگذاری ...
گفت وگو با رامین سیار دشتی بازیگر و کارگردان تئاتر

در نمایش اجرای مجدد ماکاندو دوباره نقش پلایو را بازی می کنم

ایران تئاتر:رامین سیار دشتی بازیگر متین و موقر تئاتر بیش از یک دهه است که در عرصه بازیگری تئاتر فعالیت دارد و با کارگردان هایی مثل حمید امجد ، آزاده انصاری و اصغر دشتی همکاری داشته است و انواع و اقسام نقش های رئال (سروان لئون داویدوویچ توزنباخ نمایش سه خواهران و دیگران ) و سوررئالیستی ( ملانصرالدین و دن کیشوت) را به شایستگی بازی کرده است .

رامین سیار دشتی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید بازیگریش گفت : در حال حاضر مشغول حضور درتمرینات اجرای نمایش ماکاندو به کارگردانی آزاده انصاری هستم که قرار است دیماه در  سالن پالیز روی صحنه برود . این نمایش قبلا در گذشته در سالهای 89و 87 دوباری در مجموعه تئاتر شهر و تماشاخانه ایرانشهر روی صحنه رفت و با استقبال خوب مخاطبان روبه رو  شد. البته ماکوندو در کشورهای بلاروس و فنلاندهم اجرا شد و در آن دو اجرای نمایش ماکاندو  که اقتباس آرش پارساخو از داستانی از مارکز بود .سیامک صفری،افسانه ماهیان، داریوش فائزی و علی میلانی و فرزین محدث بازی و  فرشاد فزونی آهنگساز و منوچهر شجاع به عنوان طراح صحنه همکاری داشتند و نمایش ساختار عروسکی – بازیگر دارد. البته در اجرای جدید نمایش در تیم بازیگری تغییرات زیادی انجام شده است. در حال حاضر در تیم بازیگری حضور من ،فرزین محدث و مینو وش رحیمیان قطعی شده است  و تیم عروسکی نمایش همان تیم اجرای گذشته هستند . تمرینات در دفتر آقای نادر برهانی مرند  در حال پیگیری است.

 

این بازیگر در باره تغییرات در اجرا جدید نمایش گفت :  تغییراتی جزیی و اندکی در فضای نمایش انجام می شود و تقریبا با همان اجرای گذشته روبه رو خواهیم بود.

 

وی در مورد جذابیت های بازی در  نمایش هایی از آثار نویسندگان  بزرگ نظیر چخوف ، امانئوئل اشمیت ،کامو و اگزوپری گفت :بازی در نمایش هایی که بر اساس متن های بزرگ  روی صحنه اجرا می شود ، برای بازیگران چالش برانگیز است . همه بازیگران علاقه دارند در این نوع نمایش ها توانایی هایشان را محک بزنند . برای من هم این کار خیلی جذابیت داشت. یکباری در نمایشی به کارگردانی پریسا گودرزی در نمایش پزشک نازنین نوشته نیل سایمون که بر اساس متن چخوف نوشته شده بود تجربه بازی داشتم و سال قبل هم در نمایش سه خواهر و دیگران دوباره این تجربه تکرار شد و تجربه کردن فضا و آتمسفر کارهای چخوف برایم فوق العاده جذابیت داشت.

 

این بازیگر در باره بازی در نمایش های فانتزی و سورئال ( دن کیشوت و ماکاندو) و نمایش های کلاسیک( سه خواهر و دیگران ) عنوان کرد : پلایو نقشی که در ماکاندو بازی کردم  مرد ماهیگری است  و در دنیای فانتزی و شاهپریانی نمایش نقش مهم و جذابی دارد . کاراکتری که بیشتر بازیش معطوف به بدن و حرکاتش بود و دیالوگی ندارد. در کلیت سلیقه شخصیم بیشتر معطوف به نمایش هایی است که تم فانتزی و فرم ،ژست و فیزیک بدنی تکیه دارد و در این شیوه کاری تجربیات زیادی در گروه تئاتری دون کیشوت به دست آورده ام. اگر بازیگر بخواهد در یک سبک و سیاق تابت خودش را محدود کند . طبیعی است که بازیش به یک نواختی می رسد و نمی تواند تمام توانایی هایش را بروز بدهد . علاقه دارم در دوران کاریم در فضا وفرم های مختلف نمایشی بازی کنم و به همین دلیل در طول این سالها در ژانرها و سبک های مختلف ژانری اعم از نقش های رئال و سو رئال  بازی داشته ام .

 

 

 گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 

 




نظرات کاربران