در حال بارگذاری ...
محمدرضا درند رئیس انجمن نمایش استان کرمانشاه در گفت‌وگو با ایران تئاتر خبر داد

گروه های نمایشی 30 استان کشور برای اجرا به مناطق زلزله‌زده می روند

رئیس انجمن نمایش استان کرمانشاه از اعلام آمادگی گروه‌های نمایشی از ۳۰ استان کشور برای اجرا در مناطق زلزله‌زده خبر داد.

محمدرضا درند رئیس انجمن نمایش استان کرمانشاه بابیان اینکه از 30 استان کشور گروه‌های نمایشی اعم از گروه‌های عروسکی و خیابانی برای اجرا در مناطق زلزله‌زده اعلام آمادگی کردند، به ایران تئاتر گفت: پس از اعلام آمادگی و انتشار فراخوانی که توسط رئیس دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی مطرح شد تاکنون از 30 استان کشور گروه‌های نمایشی مطرح و شناخته‌شده‌ای اعلام آمادگی کردند که با حضور ر مناطق زلزله‌زده برای کودکان آسیب‌دیده  مردم این مناطق آثارشان را اجرا کنند.

درند در ادامه با اشاره به اینکه حضور این گروه‌ها برای اجرا در این مناطق نیازمند یک برنامه‌ریزی منظم است، افزود: در زلزله اخیر نزدیک به 1900 روستا و 4 شهرستان آسیب‌دیده‌اند به همین خاطر زمان حضور گروه‌ها در روستاها و مناطق بعد از هماهنگی‌های لازم به‌مرور صورت می‌گیرد.

او تصریح کرد: گروه‌های نمایشی با توجه به فاکتورهای مدنظر به مناطق مختلف اعزام خواهند شد. و در حال حاضر تمرکز اصلی ما اجرای آثاری نمایشی با محوریت رعایت نکات بهداشتی، مسائل محیط زیست و مسائلی از قبیل کارهایی است که بعد از بحران‌هایی مثل زلزله لازم است که افراد آن‌ها را رعایت کنند. از طرف دیگر پرداختن به آلام و فشارهای روانی زیادی که  روی این بچه‌ها هست نیز مدنظر است.

رئیس انجمن نمایش کرمانشاه بابیان اینکه در روزهای پس از زلزله شش گروه نمایشی از هنرمندان استان کرمانشاه در گوشه گوشه استان آثار نمایشی مختلفی اجرا کردند، اظهار داشت: علاوه بر اجرای گروه‌های استانی، ما متوجه شدیم که گروه‌هایی نیز که از استان‌های خراسان شمالی، مرکزی، خوزستان و کاشان به‌صورت خودجوش به کرمانشاه آمدند و در مناطق زلزله‌زده آثارشان را اجرا کردند. اما تقاضا داریم که از این به بعد هر گروهی که تمایل دارد در مناطق زلزله‌زده اجرا داشته باشد با انجمن نمایش کرمانشاه هماهنگ کنند تا خدای‌ناکرده شرمنده آن‌ها نشویم.

او ر پاسخ به اینکه سؤال که بازخورد کودکان و مردم روستاها و شهرستان‌‌های زلزله‌زده نسبت به اجرای آثار نمایشی در مناطق زلزله‌زده چگونه بوده، گفت: واقعاً برای خود ما هم واکنش مردم و خانواده‌ها و احساس آرامشی که هنگام اجرای نمایش‌ها داشتند عجیب بود. چراکه بودند کسانی که افراد نزدیک خود مثل پدر و مادر یا خواهر و برادرشان را ازدست‌داده بودند ولی نمایش توانسته بود لبخندی بر لبان آن‌ها بیاورد. درواقع برخلاف تصور ما که خودمان را برای اعتراض شدید به گروه‌های نمایشی آماده کرده بودیم اما علاوه بر اینکه چنین اتفاقی نیفتاد، مردم بسیار مشتاق ادامه اجراها بودند و همین مسئله وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. و چه چیزی بهتر از تئاتر که با آن غم و غصه‌ها را از دل کودکان بیرون زدود.

رئیس انجمن نمایش استان کرمانشاه در پایان ضمن قدردانی مجدد از تمام هنرمندان تئاتر سراسر کشور که در این روزها مردم کرمانشاه را تنها نگذاشتند، خاطرنشان کرد: اتفاقی که مردم ایران در این چند روز رقم زدند اتفاق کم‌نظیری بود که تاکنون سابقه نداشته و اما من می‌خواهم خواهش کنم این کمک‌ها و جریانی که در حال حاضر راه افتاده قطع نشود. چراکه نیازهای فرهنگی و برطرف کردن آن‌ها مواردی هستند که نیازمند برنامه‌ریزی بلندمدت است و ما هم به دنبال انجام حرکت‌هایی هستیم که هم اصولی باشد و برای همیشه و برای آینده بماند.




نظرات کاربران