در حال بارگذاری ...
تدبیری ارزشمند از هنرمندان تئاتر کشور:

تئاتر در شهرهای زلزله زده می ماند

ایران تئاتر- علی رحیمی: در روزهایی که مردم نوع دوست کشورمان پس از پایان التهاب های اولیه در مناطق زلزله زده کرمانشاه، به مرور این استان را ترک می کنند، اداره کل هنرهای نمایشی با همکاری داوطلبانه هنرمندان در تدبیری ارزشمند، از حضور طولانی مدت خود در شهرهای زلزله زده خبر داد.

زلزله کرمانشاه به هفته سوم خود نزدیک می شود و به مرور از موج حضور مردمی که از همان لحظه های اول حادثه، دل نگران هم وطنان آسیب دیده، به دیار شیرین و فرهاد رهسپار شدند و دلسوزانه نشان دادند که انسان دوستی واژه ای عجین در تار وپود زندگی آنهاست، کاسته می شود.

 بی شک تا چند هفته دیگر مردم این دیار که همه چیز خود را در زیر خروارها خروار خاک رها کردند و دغدغه های این روزهایشان در سرپناهی برای خانواده و رفع نیازهای اولیه خلاصه می شود، به ناگاه در خلوتی شهر، چهره واقعی این مصیبت را با پوست و خون لمس می کنند و ما در شهرهای زلزله زده با مردمانی روبرو خواهیم شد که در کنار داغ از دست دادن خانواده، نابودی خانه و کاشانه، کمبود مایحتاج زندگی، مشکلات بهداشتی و معیشتی و باران و برف های پیاپی و سرمای استخوان سوز، عنوان «آینده ای مبهم» را با خود یدک می کشند.آینده مبهمی که برای مردها که چشم های خانواده به دستان بی چیز آنهاست، یک بار مفهومی؛ زنان به ویژه زنانی که همسر خود را از دست داده اند یک بار مفهومی؛ و کودکان به ویژه کودکان یتیم یک بار مفهومی دیگر دارد. 

تا چند هفته دیگر شاید جسم ها التیام یابد، سقفی حتی از جنس برزنت بر بالای سرها باشد و خوراک و پوشاکی شکم ها را سیر کند، اما روح های خسته ای که به واسطه مشغولیت های اولیه و حضور گرم مردم موقتا خیلی چیزها را به فراموشی سپرده بودند، بار دیگر چون آتشفشانی فوران می کند و می زاید همه احساس غربت ها، تنهایی‌ها، بی کسی ها، ترس و اضطراب ها، درماندگی‌ها، بی خوابی ها و کابوسها، خشم های بی دلیل، بدبینیها، سوء ظن هایی و ...که بی شک قُل دوم مادری به نام زلزله اند.

کرمانشاه در روزهای آتی، بحران دیگری را در پس لرزه های زلزله با نام اختلالات هیجانی و روانی آسیب دیدگان تجربه می کند. موضوعی که غفلت از آن، چالش هایی بسی گسترده تر از زلزله همراه دارد. لذا نیاز به ایجاد تحول در روحیه آسیب دیدگان برای کاهش اختلالات هیجانی، افزایش توانمندی در تطابق با شرایط ایجاد شده و بهبود و ارتقای سلامت روانی موضوعی است که توجه به آن در این روزها از اهمیت بسزایی برخوردار است. موضوعی که هنرمندان حوزه تئاتر از همان آغازین روزهای زلزله نشان دادند که به خوبی برآن واقفند و برایش برنامه ریزی کرده اند.

اینها را می شد از دل صحبت های سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی و محمدرضا درند رئیس انجمن نمایش استان کرمانشاه، در لحظاتی که همه حواس ها به نیازهای اولیه و ضروری آسیب دیدگان بود، بیرون کشید.

 

برنامه ای درازمدت برای کرمانشاه داریم

زلزله که آغاز شد هنرمندان زیادی برای کمک از اقصی نقاط کشور به سمت کرمانشاه رهسپار شدند و در کنار آن، خیل وسیع حمایت های نقدی و غیر نقدی، اعلام همدردی، اعطای عواید نمایش های در حال اجرا به زلزله زدگان و حتی اجرای نمایش های عروسکی حضور محسوس هنرمندان تئاتر را در جریان زلزله به رخ کشید.

همزمان با این اقدامات خودجوش هنرمندان، مسئولان نمایش کشور تدابیری وسیع تر و درازمدت تر طراحی و آماده اجرا کردند.

سامان خلیلیان مدیر کانون تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی در این خصوص گفت: در آغازین روزهای زلزله، جمعیت زیادی از سراسر کشور برای کمک رسانی به شهر سرپل ذهاب و بسیاری از روستاهای منطقه رفتند و این موج جمعیت باعث شد از بار غم و اندوه مردم تا حدود زیادی کاسته شود و بی شک تبعات این مسئله پس از خروج مردم از این شهرها رخ می نماید و دغدغه ها و مشکلات روانی به مرور خودشان را نشان می دهند.

وی افزود: ما نگاهی وسیع به موضوع داشتیم و تجربه نشان داده بود که پس از پایان این فرآیند کوتاه مدت، بار مشکلات روحی و روانی گریبانگیر مردم شهر به ویژه کودکان و نوجوانان می شود لذا از همان روزهایی ابتدایی زلزله فراخوانی را برای اجرای تئاتر عروسکی و کودک ارسال کردیم و بسیاری از گروهها در این خصوص اعلام آمادگی کردند.

خلیلیان با تاکید بر اینکه ما یک برنامه مستمر و درازمدت برای کرمانشاه ترسیم کرده ایم، تصریح کرد: این یک حرکت داوطلبانه است و هنرمندان از آن استقبال خوبی داشته اند و تلاش داریم در حد بضاعت خودمان با بهره گیری از این هنر متعالی،  علاوه بر ایجاد یک اوقات فراغت مناسب برای مردم این شهرها، در جهت آموزش مسائل بهداشتی، کاهش هیجانات منفی، اضطراب ها و ... اقدام نماییم.

مدیر کانون تئاتر خیابانی از آماده سازی یک اقامتگاه برای 30 هنرمند و یک اتوبوس برای انتقال آنها به شهرهای مختلف خبر داد و گفت: قصد داریم گروههای نمایشی را به شهرها و روستاهای آسیب دیده اعزام کنیم.

 

آمادگی 30 استان کشور برای حضور در کرمانشاه

پس از این فراخوان، هنرمندان 30 استان کشور  جهت اجرای نمایش اعلام آمادگی کردند.

حمیدرضا درند رئیس انجمن نمایش استان کرمانشاه در این خصوص گفت: پس از اعلام آمادگی و انتشار فراخوانی که توسط رئیس دفتر تئاتر خیابانی اداره کل هنرهای نمایشی مطرح شد تاکنون از 30 استان کشور گروه‌های نمایشی مطرح و شناخته‌شده‌ای اعلام آمادگی کردند که با حضور در مناطق زلزله‌زده برای کودکان آسیب‌دیده  مردم این مناطق آثارشان را اجرا کنند.

درند در ادامه با اشاره به اینکه حضور این گروه‌ها برای اجرا در این مناطق با یک برنامه‌ریزی منظم صورت می گیرد، افزود:

گروه‌های نمایشی با توجه به فاکتورهای مدنظر به مناطق مختلف اعزام خواهند شد. و در حال حاضر تمرکز اصلی ما اجرای آثاری نمایشی با محوریت رعایت نکات بهداشتی، مسائل محیط زیست و مسائلی از قبیل کارهایی است که بعد از بحران‌هایی مثل زلزله لازم است که افراد آن‌ها را رعایت کنند. از طرف دیگر پرداختن به آلام و فشارهای روانی زیادی که  روی این بچه‌ها هست نیز مدنظر است.

رئیس انجمن نمایش کرمانشاه بابیان اینکه در اولین روزهای پس از زلزله شش گروه نمایشی از هنرمندان استان کرمانشاه در گوشه گوشه استان آثار نمایشی مختلفی اجرا کردند، اظهار داشت: علاوه بر اجرای گروه‌های استانی، ما متوجه شدیم که گروه‌هایی نیز که از استان‌های خراسان شمالی، مرکزی، خوزستان و کاشان به‌صورت خودجوش به کرمانشاه آمدند و در مناطق زلزله‌زده آثارشان را اجرا کردند. اما تقاضا داریم که از این به بعد هر گروهی که تمایل دارد در مناطق زلزله‌زده اجرا داشته باشد با انجمن نمایش کرمانشاه هماهنگ کنند تا خدای‌ناکرده شرمنده آن‌ها نشویم.

او در پاسخ به اینکه سؤال که بازخورد کودکان و مردم روستاها و شهرستان‌‌های زلزله‌زده نسبت به اجرای آثار نمایشی در مناطق زلزله‌زده چگونه بوده، گفت: واقعاً برای خود ما هم واکنش مردم و خانواده‌ها و احساس آرامشی که هنگام اجرای نمایش‌ها داشتند عجیب بود. چراکه بودند کسانی که افراد نزدیک خود مثل پدر و مادر یا خواهر و برادرشان را ازدست‌داده بودند ولی نمایش توانسته بود لبخندی بر لبان آن‌ها بیاورد. درواقع برخلاف تصور ما که خودمان را برای اعتراض شدید به گروه‌های نمایشی آماده کرده بودیم اما علاوه بر اینکه چنین اتفاقی نیفتاد، مردم بسیار مشتاق ادامه اجراها بودند و همین مسئله وظیفه ما را سنگین‌تر می‌کند. و چه چیزی بهتر از تئاتر که با آن غم و غصه‌ها را از دل کودکان بیرون زدود.

 

انجمن های نمایشی استانها آماده برای حضوری پررنگ در منطقه

هنرمندان بی شک جایگاه خاصی را در بحران کرمانشاه به خود اختصاص دادند.

لحظه لحظه حضور، کمک برای آواربرداری، رفع مایحتاج و نیازمندی ها، اجرای نمایش های مختلف و ... همه و همه نشان داد که چه پتانسیل خوبی در کشور برای همدلی و اتحاد در اینگونه بحرانها وجود دارد.

وقتی با مسئولان انجمن های نمایش استانها در خصوص حمایت از مردم آسیب دیده کرمانشاه صحبت می کردیم، با شور هیجان خاصی از تلاش های هنرمندان استانی صحبت می کردند و آمادگی داوطلبانه آنها را می ستودند.

سعید خیرالهی رئیس انجمن نمایش استان ایلام در این خصوص گفت: واقعا اقدامات هنرمندان تئاتر دستمریزاد دارد. در استان ما همکاران کمک های نقدی و غیرنقدی زیادی را تقدیم به مردم آن دیار کردند و در روز 27 و 28 آیان نمایشهای اجرا شده در ایلام یعنی «عباس»، «وگاهی اشقیا»، «عدنان» و «کله قندی» به درگذشتگان زلزله تقدیم شد و حتی در تلاش هستیم یک کانکس برای یکی از اهالی سرپل ذهاب با کمک های نقدی مان خریداری کنیم.

خیرالهی در خصوص آمادگی برای اجرا نمایش در کرمانشاه نیز گفت: بی شک مردم این شهرها با مشکلات زیادی در ماههای آتی روبرو خواهند شد و امیدوارم برنامه ریزی ها به نحوی باشند که تا عید بتوانیم به صورت ثابت اجرای نمایش داشته باشیم.

وی ادامه داد: ما دو جشنواره منطقه ای معلولین و منطقه خیابانی هرسین نیز داریم که بی شک می توان از آنها نیز بهره خوبی بگیریم و حتی به نظرم من در این جشنواره ها می شود بخشی را نیز به یاد مردم آسیب دیده در زلزله اختصاص دهیم.

عبید رستمی رئیس انجمن نمایش استان کردستان نیز از حضور بیش از 80 درصد هنرمندان به صورت داوطلبانه به مناطق زلزله زده خبر داد و گفت: علاوه بر آن کمک هایی نیز به صورت نقدی به حساب انجمن نمایش استان کرمانشاه در این ایام نمایشی واریز کردیم و همین الان نمایشی در مریوان به نفع زلزله زدگان اجرای عمومی دارد و یکی دو نمایشخوانی نیز قرار است به همین منظور به اجرای عموم در آید.

وی با اشاره به آمادگی اجرای نمایش های عروسکی و کودک در مناطق آسیب دیده گفت: قرار است گروهی برای اجرا به سرپل ذهاب بروند و ما نیز اعلام کرده ایم گروههای که این آمادگی را دارند در مناطق زلزله زده اجرای نمایش نمایند و برای تولید با مشکل روبرو هستند حمایت خواهند شد.

فرزاد زیدی نژاد رئیس انجمن نمایش استان لرستان که خود آماده اعزام به استان کرمانشاه است، گفت: در قالب یک گروه نمایشی عروسکی بداهه با تجربه ای که از زلزله لرستان و قائن خراسان جنوبی به دست آوردیم به آنجا می رویم و نیت کرده ایم حداقل سه روز در این مناطق اجرای نمایش کنیم.

وی افزود: کمک هایی در قالب ملزومات، لباس به ویژه لباس کودک، اسباب بازی و ... آماده کرده ایم که در زمان اجرای نمایش، اهدا خواهیم کرد.

این تدبر نشان از آن دارد که اداره کل هنرهای نمایشی به عنوان متولی هنر تئاتر کشور با علم به تاثیری که این هنر می تواند بر مردم داشته باشد، برنامه ریزی خوبی را برای پشتیبانی از مردم خونگرم شهرهای آسیب دیده کرمانشاه مدنظر دارد.  

امید بر آن است که این حمیت ملی در سایر هنرهای هشتگانه نیز به همین سبک و سیاق وجود داشته باشد تا حضور هنرمندان در روزهای سختی که انواع و اقسام فشارهای روحی و روانی دامنگیر مرد و زن، پیر و جوان و حتی کودکان است، بتوان لحظاتی به دور از هیجانات روانی برای آنها ایجاد کرد تا به مرور آنها نیز بتوانند به آرامش نسبی دست یابند.




مطالب مرتبط

نظرات کاربران