در حال بارگذاری ...
دومین نشست رسانه‌ای جشنواره تئاتر کودک و نوجوان در همدان برگزار شد

نمایش‌هایی از هشت کشور اروپایی و آسیایی در بخش بین‌الملل اجرا می‌شوند

دومین نشست خبری دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با معرفی نمایش‌های بخش بین‌الملل، کارگاه‌های آموزشی، چاپ کتاب، سایت جشنواره و هیئت‌های داوری، پیش از ظهر امروز در مجتمع فرهنگی سینمایی شهید آوینی همدان برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر مریم کاظمی دبیر دوره بیست و چهارم جشنواره در این نشست نمایش‌های راه‌یافته به بخش بین‌الملل جشنواره را معرفی کرد و گفت: امسال 8 کشور در جشنواره حضور دارند و از این تعداد ۴ گروه در بخش مسابقه بین‌الملل به رقابت خواهند پرداخت.
وی افزود: در بخش بین‌الملل نمایش‌های «خاطرات جوجه اردک زشت» از ایتالیا، «بز بازیگوش» از جمهوری آذربایجان، «مایناتور» از فرانسه، «تک نوازی دو نفره» از دانمارک، «داستان کریستال» از روسیه، «شین شان شو» از آلمان، «نوازنده کوچک» از کره جنوبی و «نصف گوش» از ترکمنستان به اجرا درخواهند آمد.

چهار کارگاه آموزشی همزمان با برپایی جشنواره
مریم کاظمی در بخش دیگر این نشست درباره کارگاه‌های آموزشی جشنواره بیست و چهارم توضیح داد: در طول برگزاری جشنواره کار‌گاه تخصصی نمایشنامه‌نویسی توسط دکتر سعید اسدی و کارگاه آموزشی ویژه مربیان و مدرسان توسط مهدیه مهدوی برگزار خواهد شد.
وی بابیان اینکه دو مدرس خارجی نیز در این دوره کارگاه آموزشی در جشنواره خواهند داشت گفت: هنینگ فن گاف از کشور آلمان که یکی از مدرسان شناخته شده تئاتر در سطح بین‌المللی است در این دوره کارگاه آموزش ویژه متخصصین حوزه نمایش برگزار می‌کند. کارگاه عملی آموزشی گری فریدمن از آلمان هم برای دانش آموزان و مربیان برگزار خواهد شد.

چهارده هنرمند شناخته شده تئاتر در داوری بخش‌های مختلف
دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان در ادامه به معرفی داوران بخش‌های مختلف جشنواره پرداخت و گفت: بخش تئاتر خیابانی توسط فاتح بادپروا، منوچهر اکبرلو و فریبا چوپان نژاد داوری خواهد شد.
حسین صفی، پرستو گلستانی و افسانه زمانی نیز داوران بخش خردسال این دوره از جشنواره خواهند بود.
وی در معرفی داوران بخش بین‌الملل نیز افزود: در بخش بین‌الملل سه متخصص شناخته شده تئاتر قضاوت آثار جشنواره را بر عهده‌دارند که شامل هنینگ فن گاف، حمیدرضا نعیمی و اردشیر صالح پور می‌شود.
دبیر جشنواره بیست و چهارم حسین محب اهری، بابک محمدی، مریم سعادت، احمد بیگلریان و رضا فیاضی را اعضا هیئت‌داوران بخش مسابقه ایران معرفی کرد.
پرسش و پاسخ خبرنگاران با دبیر جشنواره
مریم کاظمی در پاسخ به سؤال یکی از خبرنگاران در خصوص دعوت از مهمانان خارجی گفت: سعی کردیم از چهره‌های شناخته شده به عنوان مهمان دعوت کنیم تا در طول برگزاری جشنواره هنرمندان تئاتر، سینما و مربیان آموزش این حوزه بهره‌برداری لازم را از حضور این مهمانان داشته باشند.
وی در پاسخ به اینکه آیا کودکان زلزله زده کرمانشاه هم سهمی از این جشنواره خواهند داشت، گفت: یکی از نمایش‌های انتخاب شده برای بخش خیابانی جشنواره از کرمانشاه است و این گروه بعد از زلزله سرپل ذهاب برای کودکان و نوجوانان این شهر نمایش اجرا کرد.
دبیر بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در خصوص بخش دانش‌آموزی هم گفت: معتقدم تئاتر هم مانند سایر درس ها باید در سیستم آموزشی قرار بگیرد، من مدیر موقتی هستم و اگر برنامه ریزی هم برای این بحث داشته باشم محدود است، این موضوع به برنامه ریزی کلان و گسترده نیاز دارد. هدف من این است که دایره دید دانش آموزان نسبت به هنر تئاتر گسترده شود.
این کارگردان تئاتر تصریح کرد: از طریق هنرهای نمایشی می‌توانیم مکانیسمی طراحی کنیم که کودک و نوجوان با لذت همه چیز را بیاموزد و اگر بخواهیم تئاتر در کشور ما حداقل تا ۱۰ سال آینده رشد داشته باشد؛ باید به تئاتر دانش‌آموزی توجه کنیم.
گزارش رئیس جشنواره بیست و چهارم از روند برگزاری جشنواره
فاضل عبادی رئیس بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان هم در این نشست ضمن تبریک به مناسبت پیروزی‌های اخیر نظام مقدس جمهوری اسلامی، هفته بسیج و ماه ربیع الاول اظهار کرد: یکی از هدف گذاری های استان همدان اجرای برنامه های علمی فرهنگی و هنری مرتبط با کودکان و نوجوانان است که در سال های اخیر برنامه هایی در حوزه های فیلم، موسیقی، ادبیات و نمایش برای کودکان و نوجوانان برگزار شده است.
فاضل عبادی تصریح کرد: برگزاری جشنواره تئاتر کودک و نوجوانان از ابتکارات استان همدان است و امسال بیست و چهارمین دوره جشنواره با شعار کودکی همسفر قصه ها " با هدف حمایت از خلق آثار هنری و تربیت نسل آینده کشورمان و ایجاد نشاط و شادابی از ۱۰ تا ۱۵ آذرماه در استان همدان برگزار خواهد شد.
عبادی تاکید کرد: در اجرای برنامه های نمایشی، مخاطب یکی از مهمترین ارکان آن است و ویژگی استان همدان استقبال مناسب مخاطبان به خصوص کودکان و نوجوانان و خانواده های آنان از نمایش‌های اجرا شده در طول جشنواره است.
عبادی ادامه داد: در مقوله جذب مخاطب در همه شهرستان های استان رشد خوبی از لحاظ تماشگران داشته ایم که این رشد هم کمی و هم کیفی بوده است.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان همدان اظهار کرد: 430 اثر به دبیرخانه جشنواره ارسال شده که نسبت به سال گذشته 25 درصد افزایش دارد و در مجموع در جشنواره بیست و چهارم 48 نمایش و تولیدات هنری در معرض تماشای عموم تئاتر دوستان قرار خواهد گرفت.
وی با اشاره به اینکه 8 گروه خارجی و 30 گروه از سراسر کشور در طول جشنواره اجرا خواهند داشت، تصریح کرد: 10 گروه از استان همدان در این جشنواره حضور دارند که 2 گروه در بخش مسابقه و 8 گروه نیز در راستای عدالت فرهنگی در 8 شهرستان استان همدان نمایش اجرا خواهند کرد.
عبادی بیان کرد: حضور شخصیت های برجسته هنری کشوری و بین‌المللی، برگزاری کارگاه‌های آموزشی و تخصصی و اجرای برنامه های ویژه جشنواره در 16 سالن در سطح استان همدان از جمله برنامه های جشنواره بیست و چهارم است.

رونمایی سایت جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
در پایان این نشست دبیر بیست و چهارمین دوره جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از سایت این جشنواره به نشانی www.icy.theater.ir رونمایی کرد.
سایت جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در زیر مجموعه پرتال تئاتر ایران شامل بخش‌های مختلفی از آخرین اخبار و رویداد ها، گزارش های تصویری، فیلم و معرفی سالن های جشنواره است که از روز جمعه 3 آذر ماه قابل مشاهده است.
بخش‌های آرشیوی این سایت در دست بارگزاری است تا تاریخچه کاملی از جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در اختیار بازدید کنندگان از سایت قرار گیرد.
بیست و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان از 10 تا 15 آذرماه در همدان برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

همزمان با برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، 9 کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

نظرات کاربران