در حال بارگذاری ...
مسعود احمدی از کارگردان های حاضر در جشنواره تئاتر لاله های سرخ در گفت و گو با ایران تئاتر

تنوع موضوعی جشنواره لاله های سرخ باعث افزایش میزان اثرگذاریش می شود

ایران تئاتر: شیراز یکی از شهرهای فرهنگی و تئاتری کشور است که بزرگان تئاتری زیادی را به ایران معرفی کرده است. مهدی فقیهه، جمشید اسماعیل خانی، امین تارخ و از نسل جوان سجاد افشاریان کار خود را از شیراز شروع کرده اند. مسعود احمدی کارگردان نوجوی شیرازی یکی از مستعدترین افراد نسل جوان تئاتری شیراز است. او با نمایش کندو در بیست و سومین جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ حضور دارد. با احمدی در باره نمایشش و حضورش در جشنواره گفت وگویی انجام داده ایم.

براساس چه ویژگی هایی نمایش کندو را برای حضور در جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ ارائه کردید؟

جشنواره تئاتر لاله های سرخ یکی از قدیمی ترین جشنواره های تئاتری در کشورمان است و امسال هم به صورت گسترده تر و در سطح ملی برگزار می شود و برایم جذابیت داشت تا در این جشنواره حضور داشته باشم.

 

در نمایش کندو به مقوله بسیار مهمی مثل خشونت می پردازید؟

 بله خشونت در جامعه ما و در دنیا متاسفانه روند  صعودی داشته است و باید مورد واکاوی و بررسی قرار بگیرد. نمایش من ساختاری ذهنی دارد و تصورات و افکار یک زن که قربانی خشونت اسید پاشی شده است را به نمایش می گذارد.

 

به همین دلیل ساختار نمایش را به صورت مونولوگ انتخاب کردید؟

نمایش کندو تک نفره است و در ساختار مونولوگ ارتباط بهتری با مخاطب برقرار می شود و به همین دلیل یک جورهایی ساختار سور رئال در فضای نمایش تنیده می شود.

 

به نظر شما مهم ترین ویژگی امسال جشنواره ملی تئاتر لاله های سرخ چیست؟

 به نظرم تنوع موضوعی که در جشنواره اعمال شده است، باعث فراگیر تر شدن جشنواره می شود و این رویه بالطبع باعث می شود سطح کمی و کیفی جشنواره ارتقا پیدا کند.

 

نمایش کندو حضورهای موفقی در جشنواره های داخلی داشته است؟

 بله نمایش کندو بالغ بر 16 جایزه از جشنواره های مختلف به دست آورده است و در آخرین حضورش از جشنواره موج بندر عباس 4 جایزه به دست آورد.

 

آیا مخاطبان با اجرا ارتباط خوبی برقرار کرده اند؟

خیلی از مخاطبان تحت تاثیر  فضا و موضوع نمایش قرار گرفته اند. در واقع هنر و تئاتر باید اثر گذار باشد  و نباید به صرف روایت گری پرداخت، نمایش باید در ببینده حس و حالی ایجاد کند. امیدوارم نمایش کندو در ارائه چنین مسئله ای به توفیق رسیده باشد.

 

حرف پایانی؟

در روزگاری که اکثر جشنواره ها موضوعی هستند، جشنواره تئاتر لاله های سرخ  با این ویژگی ها و پرداختن به موضوعات اجتماعی می تواند کارکرد فرا گیری داشته باشد.

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




مطالب مرتبط

رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان:

بخش‌هایی از جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ، بین‌المللی شد
رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان:

بخش‌هایی از جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ، بین‌المللی شد

محمد یاقوت‌پور، رئیس انجمن هنرهای نمایشی خوزستان، از اضافه شدن بخش بین‌المللی نمایشنامه‌نویسی و همچنین دعوت از گروه‌های نمایشی اقوام لر از کشور عراق به جشنواره تئاتر لاله‌های سرخ اندیمشک خبر داد.

|

با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید
با حضور هنرمندان شیرازی

«بی‌خوابی» در جشنواره بین‌المللی تئاتر دربندیخان عراق درخشید

نمایش «بی‌خوابی» به کارگردانی شیما پورسهم‌الدین، کاری از هنرمندان شیرازی، به عنوان نماینده ایران در هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر خیابانی دربندیخان عراق حضور پیدا کرد و موفق به کسب مقام دوم بهترین نمایش در بخش بین‌الملل شد.

|

نظرات کاربران