در حال بارگذاری ...
  • فرهاد مهندس پور در جلسه بررسی آثار دومین روز از همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتراستان‌ها:

    جشنواره تئاتر فجر را باید راهی برای  گفت و گو بنامیم

    ایران تئاتر: فرهاد مهندس پور دبیر جشنواره بین المللی فجر گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته برای جشنواره فجر در سال آتی، تغییرات زیادی در فرم نمایش های استانی صورت گرفته است که مهمترین آن حضور گروههای نمایشی جوان است که با هدف کشف استعداد انجام می گیرد.

    فرهاد مهندس پور در جلسه بررسی آثار، دومین روز ازهمایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتراستان‌ها گفت:  یکی از اتفاقاتی که از دهه 70 رخ داد و در دهه 80 به اوج رسید قطع رابطه تئاتر ایران با مسائل اجتماعی و مبتلا به بود و باید برای آن فکری کرد.

    وی افزود: آنچه از قرائن پیداست، در حال حاضر بر رابطه جامعه تئاتر با جامعه ایران خدشه وارد شده است و اولین گام برای رفع این مسئله، ایجاد رابطه میان اعضای خانواده تئاتر است. اگر این ارتباط درون خانواده ای ایجاد شود می توانیم یاد بگیریم که چگونه با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار کنیم.

    مهندس پور در ادامه باطرح این سوال که مهمترین کاری که ما در جشنواره می خواهیم انجام دهیم، چیست؟ تصریح کرد: اگر امکان را فراهم کنیم که با یکدیگر حرف بزنیم یک برگ برنده به دست آورده ایم و به نظر من این جشنواره را باید راهی برای  گفت و گو بنامیم.

    دبیر جشنواره بین المللی فجر در ادامه با اشاره به تغییراتی که در بخش استانی جشنواره صورت می گیرد، گفت: تغییرات زیادی را در فرم برگزاری بخش استانها ایجاد کردیم و در این بخش فقط گروههای جوان و کسانیکه دو یا سه کار بیشتر انجام نداده اند شرکت خواهند کرد و سایر نمایش ها به بخش مرور می روند.

    وی اضافه کرد: با این رویکرد آمار نمایش هایی که از استانها به جشنواره حضور می یابند بیشتر می شود.

    مهندس پور در پاسخ به اعتراض یکی از حاضران در جلسه که عنوان کردهدف از برگزاری این همایش چیست و چرا وقتی ما نمایشی را ندیده ایم باید در جلسات بررسی آثار سایرین شرکت کنیم، گفت: به نظر من فرآیند دیدن فیلم نمایش ها غلط است، این فرآیند بررسی نمایش ها نیز غلط است اما مجبور شدیم روند سالهای گذشته را هر چند با تغییراتی اعمال کنیم.

    وی اضافه کرد: بی شک دیدن 8 فیلم نمایش در روز از ظرفیت ذهنی هر کسی خارج است و داوری را با مشکلات زیادی روبرو می کند و کارها ضربه می بینند، لذا راهی که ما برای امسال در پیش گرفتیم این بود که حداقل داوران را در شرایط خوبی قرار دهیم تا با فراغ بال بیشتر نمایش ها را بررسی کنند.

     دبیر جشنواره بین المللی فجر با تاکید بر اینکه بی شک سال آینده نه دیگر فیلمی دیده می شود و نه آثار برای بررسی به تهران ارسال خواهند شد، تصریح کرد: من 5 طرح برای رفع این مشکل دادم که مستبدانه ترین آن حضور خودم در استانها و انتخاب اثر برتر و دموکراسی ترین راه انتخاب گروه های 15 نفره بررسی آثار در استانها بود.

    گفتنی است در جلسه بررسی آثار دومین روز ازهمایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتراستان‌ها، که با مدیریت پریسا مقتدی مدیر بخش مرور و استانهای جشنواره فجر و نیماحسن دخت،غلامرضایاری،رضا گوران اعضای هیات انتخاب جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، آثار نمایشی استانهای آذربایجان شرقی، گیلان، بوشهر،خراسان جنوبی،خوزستان، زنجان، سمنان،سیستان و بلوچستان،فارس، قم،کردستان و قشم ارزیابی شدند.

     




    مطالب مرتبط

    جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله  5

لایو گذاشتن‌های جشنواره‌ای تا و واکنش‌های عجولانه به یک اتفاق
    جشنواره‌ سی‌وششم به روایت حواشی الدوله / 5

    لایو گذاشتن‌های جشنواره‌ای تا و واکنش‌های عجولانه به یک اتفاق

    ایران تئاتر- حسین سینجلی: انتشار عجیب لایو از داخل سالن‌های تئاتر، بچه‌های کرج و جلب نظر مساعد وزیر، واکنش‌های عجولانه به یک اتفاق، نمایش گوشه‌ای از توانایی‌های هنر تئاتر در جشنواره فجر، از جمله عناوین جدیدترین حاشیه‌های نوشته شده توسط حواشی الدوله است.

    |

    یادداشتی بر نمایش «چهل گیس و حسن کچل»حاضر در مسابقه تئاتر جوان سی وپنجمین جشنواره فجر:

سایکودرامی در آمیخته با ایده های خلاقانه یک نویسنده
    یادداشتی بر نمایش «چهل گیس و حسن کچل»حاضر در مسابقه تئاتر جوان سی وپنجمین جشنواره فجر:

    سایکودرامی در آمیخته با ایده های خلاقانه یک نویسنده

    ایران تئاتر- علی رحیمی:نمایش «چهل گیس و حسن کچل» را باید یک سایکودرام بنایم که تاکید اصلی اش را بر ترویج نقش درمانگری تئاتر قرار داده است.

    |

    پیام تسلیت جمعی از مسئولان و هنرمندان مطرح کشور به مناسبت درگذشت آقای بازیگر

    پیام تسلیت جمعی از مسئولان و هنرمندان مطرح کشور به مناسبت درگذشت آقای بازیگر

    ایران تئاتر: در پی درگذشت استاد عزت الله انتظامی، آقای بازیگر ایران، جمعی از مسئولان کشوری و هنرمندان با ارسال پیام های جداگانه درگذشت این هنرمندن فقید سینما و تئاتر را تسلیت گفتند..

    |

    نگاهی به نمایش ضیافت شبانه ای برای شبنم به کارگردانی روزبه روحی پور:

ضیافتی به نام شبنم و به کام دیگران
    نگاهی به نمایش ضیافت شبانه ای برای شبنم به کارگردانی روزبه روحی پور:

    ضیافتی به نام شبنم و به کام دیگران

    ایران تئاتر- علی رحیمی: ضیافت شبانه ای برای شبنم به واسطه نگاه ویژه ای که به نقش انقلاب درونی در پیشبرد اهداف فردی، گروهی و در سطح وسیع تر جامعه دارد، ستودنی است.

    |

    نظرات کاربران