در حال بارگذاری ...
  • فرهاد مهندس پور در جلسه بررسی آثار دومین روز از همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتراستان‌ها:

    جشنواره تئاتر فجر را باید راهی برای  گفت و گو بنامیم

    ایران تئاتر: فرهاد مهندس پور دبیر جشنواره بین المللی فجر گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته برای جشنواره فجر در سال آتی، تغییرات زیادی در فرم نمایش های استانی صورت گرفته است که مهمترین آن حضور گروههای نمایشی جوان است که با هدف کشف استعداد انجام می گیرد.

    فرهاد مهندس پور در جلسه بررسی آثار، دومین روز ازهمایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتراستان‌ها گفت:  یکی از اتفاقاتی که از دهه 70 رخ داد و در دهه 80 به اوج رسید قطع رابطه تئاتر ایران با مسائل اجتماعی و مبتلا به بود و باید برای آن فکری کرد.

    وی افزود: آنچه از قرائن پیداست، در حال حاضر بر رابطه جامعه تئاتر با جامعه ایران خدشه وارد شده است و اولین گام برای رفع این مسئله، ایجاد رابطه میان اعضای خانواده تئاتر است. اگر این ارتباط درون خانواده ای ایجاد شود می توانیم یاد بگیریم که چگونه با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار کنیم.

    مهندس پور در ادامه باطرح این سوال که مهمترین کاری که ما در جشنواره می خواهیم انجام دهیم، چیست؟ تصریح کرد: اگر امکان را فراهم کنیم که با یکدیگر حرف بزنیم یک برگ برنده به دست آورده ایم و به نظر من این جشنواره را باید راهی برای  گفت و گو بنامیم.

    دبیر جشنواره بین المللی فجر در ادامه با اشاره به تغییراتی که در بخش استانی جشنواره صورت می گیرد، گفت: تغییرات زیادی را در فرم برگزاری بخش استانها ایجاد کردیم و در این بخش فقط گروههای جوان و کسانیکه دو یا سه کار بیشتر انجام نداده اند شرکت خواهند کرد و سایر نمایش ها به بخش مرور می روند.

    وی اضافه کرد: با این رویکرد آمار نمایش هایی که از استانها به جشنواره حضور می یابند بیشتر می شود.

    مهندس پور در پاسخ به اعتراض یکی از حاضران در جلسه که عنوان کردهدف از برگزاری این همایش چیست و چرا وقتی ما نمایشی را ندیده ایم باید در جلسات بررسی آثار سایرین شرکت کنیم، گفت: به نظر من فرآیند دیدن فیلم نمایش ها غلط است، این فرآیند بررسی نمایش ها نیز غلط است اما مجبور شدیم روند سالهای گذشته را هر چند با تغییراتی اعمال کنیم.

    وی اضافه کرد: بی شک دیدن 8 فیلم نمایش در روز از ظرفیت ذهنی هر کسی خارج است و داوری را با مشکلات زیادی روبرو می کند و کارها ضربه می بینند، لذا راهی که ما برای امسال در پیش گرفتیم این بود که حداقل داوران را در شرایط خوبی قرار دهیم تا با فراغ بال بیشتر نمایش ها را بررسی کنند.

     دبیر جشنواره بین المللی فجر با تاکید بر اینکه بی شک سال آینده نه دیگر فیلمی دیده می شود و نه آثار برای بررسی به تهران ارسال خواهند شد، تصریح کرد: من 5 طرح برای رفع این مشکل دادم که مستبدانه ترین آن حضور خودم در استانها و انتخاب اثر برتر و دموکراسی ترین راه انتخاب گروه های 15 نفره بررسی آثار در استانها بود.

    گفتنی است در جلسه بررسی آثار دومین روز ازهمایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتراستان‌ها، که با مدیریت پریسا مقتدی مدیر بخش مرور و استانهای جشنواره فجر و نیماحسن دخت،غلامرضایاری،رضا گوران اعضای هیات انتخاب جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، آثار نمایشی استانهای آذربایجان شرقی، گیلان، بوشهر،خراسان جنوبی،خوزستان، زنجان، سمنان،سیستان و بلوچستان،فارس، قم،کردستان و قشم ارزیابی شدند.

     




    مطالب مرتبط

    گفتگو با مسعود طیبی کارگردان نمایش «درمه بخوان»

در آثار اکبر رادی گروه اجرایی کاملا تحت سیطره نویسنده قرار می گیرند
    گفتگو با مسعود طیبی کارگردان نمایش «درمه بخوان»

    در آثار اکبر رادی گروه اجرایی کاملا تحت سیطره نویسنده قرار می گیرند

    ایران تئاتر: از ویژگی های آثار اکبر رادی این است که آنقدر فضا را دقیق طراحی می کند که کارگردان و گروه اجرایی نمی توانند چیزی جز آنچه او نوشته اجرا کنند و کاملا تحت سیطره نویسنده قرار می گیرند

    |

    به بهانه اجرای نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

رسانه‌های جدید و اقتضائات اجرا
    به بهانه اجرای نمایش‌های بخش بین‌الملل جشنواره تئاتر فجر

    رسانه‌های جدید و اقتضائات اجرا

    ایران تئاتر- بهروز فائقیان: جشنواره تئاتر فجر فرصت مناسبی است برای بررسی درستی بکارگیری ضرورت‌ها و اقتضائات اجرا به نحوی که هم‌افزایی با کارکردهای متن و درونمایه را دچار خدشه نکند، به ویژه آنکه در تولیدات نمایشی ما عکس این مسئله به نوعی عمومیت پیدا کرده است.

    |

    گفتگو با علی سینا رضانیا به بهانه نمایش«هفت روز از تیر شصت» در فچر۳۶

می خواهم موسیقی تئاتر را به شکل واقعی آن در ایران معرفی کنم
    گفتگو با علی سینا رضانیا به بهانه نمایش«هفت روز از تیر شصت» در فچر۳۶

    می خواهم موسیقی تئاتر را به شکل واقعی آن در ایران معرفی کنم

    ایران تئاتر: علی سینا رضانیا را دیگر باید به عنوان یکی از چهره های نام آشنای موسیقی تئاتر این روزها بنامیم. هنرمندی که با نمایش توانایی های خاص خود در اجرای زنده و همزمان چند ساز، کارگردانان بسیاری را به سمت خود کشیده و جذابیت فعالیتش بارها مورد تحسین مخاطبان و مسئولان این ...

    |

    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت» در فجر۳۶

ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود
    گفت و گو با کارگردانان نمایش«هفت روز از تیرشصت» در فجر۳۶

    ملتی که تاریخ خود را نداند جلو نمی رود

    ایران تئاتر : وقایع تاریخی و اسنادی که از دل آنها بیرون می آیند اگرچه همواره جذاب و مخاطب پسند بوده‌اند اما گاهی در مرحله خلق اثری دراماتیک خواسته یا ناخواسته، تغییراتی د این وقایع ایجاد می شود که اصل واقعیت را با شبهه روبرو می سازد و از ارزش آنها می کاهد به همین دلیل نیاز به ...

    |

    نظرات کاربران