در حال بارگذاری ...
  • فرهاد مهندس پور در جلسه بررسی آثار دومین روز از همایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتراستان‌ها:

    جشنواره تئاتر فجر را باید راهی برای  گفت و گو بنامیم

    ایران تئاتر: فرهاد مهندس پور دبیر جشنواره بین المللی فجر گفت: طبق برنامه ریزی انجام گرفته برای جشنواره فجر در سال آتی، تغییرات زیادی در فرم نمایش های استانی صورت گرفته است که مهمترین آن حضور گروههای نمایشی جوان است که با هدف کشف استعداد انجام می گیرد.

    فرهاد مهندس پور در جلسه بررسی آثار، دومین روز ازهمایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتراستان‌ها گفت:  یکی از اتفاقاتی که از دهه 70 رخ داد و در دهه 80 به اوج رسید قطع رابطه تئاتر ایران با مسائل اجتماعی و مبتلا به بود و باید برای آن فکری کرد.

    وی افزود: آنچه از قرائن پیداست، در حال حاضر بر رابطه جامعه تئاتر با جامعه ایران خدشه وارد شده است و اولین گام برای رفع این مسئله، ایجاد رابطه میان اعضای خانواده تئاتر است. اگر این ارتباط درون خانواده ای ایجاد شود می توانیم یاد بگیریم که چگونه با دیگر افراد جامعه ارتباط برقرار کنیم.

    مهندس پور در ادامه باطرح این سوال که مهمترین کاری که ما در جشنواره می خواهیم انجام دهیم، چیست؟ تصریح کرد: اگر امکان را فراهم کنیم که با یکدیگر حرف بزنیم یک برگ برنده به دست آورده ایم و به نظر من این جشنواره را باید راهی برای  گفت و گو بنامیم.

    دبیر جشنواره بین المللی فجر در ادامه با اشاره به تغییراتی که در بخش استانی جشنواره صورت می گیرد، گفت: تغییرات زیادی را در فرم برگزاری بخش استانها ایجاد کردیم و در این بخش فقط گروههای جوان و کسانیکه دو یا سه کار بیشتر انجام نداده اند شرکت خواهند کرد و سایر نمایش ها به بخش مرور می روند.

    وی اضافه کرد: با این رویکرد آمار نمایش هایی که از استانها به جشنواره حضور می یابند بیشتر می شود.

    مهندس پور در پاسخ به اعتراض یکی از حاضران در جلسه که عنوان کردهدف از برگزاری این همایش چیست و چرا وقتی ما نمایشی را ندیده ایم باید در جلسات بررسی آثار سایرین شرکت کنیم، گفت: به نظر من فرآیند دیدن فیلم نمایش ها غلط است، این فرآیند بررسی نمایش ها نیز غلط است اما مجبور شدیم روند سالهای گذشته را هر چند با تغییراتی اعمال کنیم.

    وی اضافه کرد: بی شک دیدن 8 فیلم نمایش در روز از ظرفیت ذهنی هر کسی خارج است و داوری را با مشکلات زیادی روبرو می کند و کارها ضربه می بینند، لذا راهی که ما برای امسال در پیش گرفتیم این بود که حداقل داوران را در شرایط خوبی قرار دهیم تا با فراغ بال بیشتر نمایش ها را بررسی کنند.

     دبیر جشنواره بین المللی فجر با تاکید بر اینکه بی شک سال آینده نه دیگر فیلمی دیده می شود و نه آثار برای بررسی به تهران ارسال خواهند شد، تصریح کرد: من 5 طرح برای رفع این مشکل دادم که مستبدانه ترین آن حضور خودم در استانها و انتخاب اثر برتر و دموکراسی ترین راه انتخاب گروه های 15 نفره بررسی آثار در استانها بود.

    گفتنی است در جلسه بررسی آثار دومین روز ازهمایش برگزیدگان جشنواره‌های تئاتراستان‌ها، که با مدیریت پریسا مقتدی مدیر بخش مرور و استانهای جشنواره فجر و نیماحسن دخت،غلامرضایاری،رضا گوران اعضای هیات انتخاب جشنواره تئاتر فجر برگزار شد، آثار نمایشی استانهای آذربایجان شرقی، گیلان، بوشهر،خراسان جنوبی،خوزستان، زنجان، سمنان،سیستان و بلوچستان،فارس، قم،کردستان و قشم ارزیابی شدند.

     




    مطالب مرتبط

    نگاهی به نمایش هدیه اسرار آمیز میثم یوسفی:

وقتی نویسنده و کارگردان دنیای کودک را می شناسند
    نگاهی به نمایش هدیه اسرار آمیز میثم یوسفی:

    وقتی نویسنده و کارگردان دنیای کودک را می شناسند

    ایران تئاتر- علی رحیمی: اجرای نمایش هدیه اسرار آمیز نشان داد که بهره مندی از یک تیم متفکر، متخصص، با تجربه و خوش ذوق می تواند راهکار مناسبی برای تعلیم و تربیت قشری باشد که جامعه همواره دغدغه تعلیم و تربیت آنها را داشته و دارد.

    |

    نقدی بر نمایش گرونیکا ساخته عرفان عشوریون:

برگه راهنما، پاشنه آشیل یک نمایش
    نقدی بر نمایش گرونیکا ساخته عرفان عشوریون:

    برگه راهنما، پاشنه آشیل یک نمایش

    ایران تئاتر-علی رحیمی: عرفان عشوریون کارگردان تازه کار تئاتر، نمایشی را در «عمارت» روبرو به روی صحنه برد که اگرچه با ایرادات محسوسی همراه بود اما در معرفی او به عنوان یک جوان جویای نام و آینده دار نقش مهمی ایفا کرد.

    |

    به پاس حضور دوباره استاد سعید پورصمیمی به عرصه تئاتر پس از 10 سال:

بمانید استاد! دلمان برای سکوت های پرمعنایتان تنگ شده...
    به پاس حضور دوباره استاد سعید پورصمیمی به عرصه تئاتر پس از 10 سال:

    بمانید استاد! دلمان برای سکوت های پرمعنایتان تنگ شده...

    ایران تئاتر- علی رحیمی: سلام استاد به خانه خودتان خوش آمدید... حالا که آمدید، حرف من جوان تازه وارد را بشنوید، بعد اگر خواستید بازهم چمدانتان را ببندید و ...

    |

    میثم یوسفی کارگردان نمایش هدیه اسرار آمیزبه ایران تئاتر گفت :

اسطوره ها دست مایه خوبی برای آموزش فرهنگ ایرانی به کودکان هستند
    میثم یوسفی کارگردان نمایش هدیه اسرار آمیزبه ایران تئاتر گفت :

    اسطوره ها دست مایه خوبی برای آموزش فرهنگ ایرانی به کودکان هستند

    ایران تئاتر :میثم یوسفی کارگردان نمایش هدیه اسرار آمیز در گفت و گو با ایران تئاتر از نقش بسزای اسطوره ها در آموزش فرهنگ ایرانی، و افزایش قوه تخیل کودکان سخن گفت.

    |

    نظرات کاربران