در حال بارگذاری ...
مدیرکل هنرهای نمایشی در آخرین روز دومین همایش آثار برگزیده جشنواره‌های تئاتر تاکیدکرد:

سیاست کلان فرهنگی کشور مبتنی بر فعال سازی چرخه تئاتر استان ها است

مدیرکل هنرهای نمایشی در آخرین روز دومین همایش آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان‌ها با تاکید بر اینکه هیچ تصمیمی درباره جشنواره فجر استانی در سال آینده گرفته نشده است تصریح کرد :سیاست کلان فرهنگی کشور مبتی بر فعال سازی چرخه تئاتر استان ها است.

به گزارش ایران تئاتر، در آخرین روز برگزاری دومین همایش آثار برگزیده جشنواره تئاتر استان‌‌ها نشست هم‌اندیشی روسای انجمن‌های نمایش استان‌ها با حضور مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، ارمغان بهداروند مدیرعامل انجمن هنرهای نمایشی، اتابک نادری مدیر امور استان‌های اداره کل هنرهای نمایشی و علی‌اکبر عبدالعی‌زاده سردبیر سایت ایران تئاتر در تالار مشاهیر مجموعه تئاترشهر برگزار شد.

 

خروج کارکرد انجمن‌ها از سیستم کارمندی

مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی پس از نشستی چهارساعته که به استماع سخنان مدیران دفاتر استانی انجمن هنرهای نمایشی گذشت با بیان اینکه نکات و مسائل قابل توجهی از سوی روسای انجمن‌های نمایش استان‌ها مطرح شد، گفت: اصولا فلسفه تشکیل چنین همایش‌هایی این است که بتوانیم با مشورت و گفت‌وگو برای هدف‌های مهمی که پیش رو داریم برنامه‌ریزی بهتری انجام دهیم.

شفیعی ادامه داد: از حدود دوسال پیش که انجمن‌های نمایشی از مسیر آیین‌نامه‌های جدید انتخاب شدند. ما یک قراری با هم گذاشتیم و آن این بود که قرار نیست مسیری که در گذشته طی شده را مجددا طی کنیم. ما یک هدف‌گذاری داشتیم و بر اساس همان هد‌ف‌گذاری هم شما انتخاب شدید و امروز بعنوان نمایندگان تئاتر استان‌هایتان اینجا هستید.

مدیرکل هنرهای نمایشی با بیان اینکه انجمن‌ها نباید شکل کارکردی‌ خود را از گذشته و مبتنی برپیچیدگی های اداری الگو بگیرد، افزود: قرار ما این بود که امور تئاتر به خود فعالان حوزه تئاتر سپرده بشود. کارکرد انجمن‌ها از سیستم کارمندی و صرفا چرخه مالی خارج شده و خود گروه‌های فعال تئاتر زمام امور را هم در حوزه سیاست‌گذاری و هم در حوزه اجرایی در دست بگیرند. اصلا فلسفه حضور شما در انجمن‌های نمایش نیز همین است. در واقع شما افرادی بودید که خودتان گروه داشتید و کار تولید می‌کردید و معتقد هستیم بیشتر از دیگران به اتفاقات تئاتر استان‌های خود واقف هستید و دوستان شما هم اعتماد کردند و با رای‌شان، شما اکنون در این جایگاه قرار گرفتید.

 

استمرار اجراها و استمرار ارتباط با مخاطب اولویت انجمن‌ها

شفیعی یادآور شد: از ابتدا قرار ما بر این بود که تئاترمان را از یک فضای آماتوری و جشنواره‌ای و از یک فضایی که معمولا تولیدات آن متناسب با نیاز مخاطب تولید نمی‌شود خارج کنیم. و به جای آن استمرار اجراها، استمرار فعالیت‌های تئاتری و استمرار ارتباط با مخاطب در شهرمان را پیگیری کنیم.

او با تاکید بر اینکه هر آنچه که ما را در این رسیدن به این هدف کمک می‌کند ضروری است که در اولویت برنامه‌هایمان قرار بدهیم، اضافه کرد: نمی‌گویم هر چیزی که غیر از این است را انجام ندهیم ولی اولویت ما چیزی است که بر اساس آن هدف‌گذاری کردیم.

شفیعی با ابراز خرسندی از اینکه قالب مدیران در انجمن‌ها بر اساس هدف‌گذاری صورت گرفته کارها را پیگیری می‌کنید، عنوان کرد: من خیلی خوشحال می‌شوم که می‌شنوم تئاتر در مشهد هر روز دارد گسترش بیشتری پیدا می‌کند و وقتی پیگیر می‌شوم می شنوم که هر روز 8، 9 نمایش در آنجا روی صحنه است. الان طوری شده که وقتی با هر مدیری در خراسان رضوی مواجه می‌شویم حتما گریزی به تئاتر می‌زند و این نشاندهنده آن است که تئاتر در آنجا از محفل خاص هنرمندان جدا شده و به یک مقوله جدی برای همه اقشار جامعه تبدیل شده است. همینطور در سایر استان‌ها مثل بوشهر که اتفاقات خیلی خوبی افتاده یا مثلا در تبریز که شبی 6، 7 نمایش اجرا می‌شود.

 

مخاطب پیگیر تولیدات خوب است

مدیرکل هنرهای نمایشی در ادامه خطاب به روسای انجمن‌های نمایش استان‌ها اظهار داشت: در این مدتی که در انجمن هستید اگر بتوانید چنین بنایی را پایه‌گذاری کنید کاری برای تئاتر انجام دادید. اما اگر بخواهید همانند قبل درگیری‌های قدیمی و روزمره‌گی اداری را پیگیری کنید اتفاق خاصی نخواهد افتاد و همچنان  تئاتر بر پایه گذشته خواهد چرخید.

او با اشاره به وضعیت تئاتر در شهر تهران گفت: الان در تهران اگر در خیابان‌ها بچرخید حتما با تبلیغات تئاتر مواجه می‌شوید حتی بیشتر از سینما. این نشان می‌دهد که تئاتر دارد جایگاه خودش را در جامعه بیشتر از قبل پبدا می‌کند.

شفیعی تاکید کرد: با توجه به اینکه ظرفیت تولید ما نسبت به گذشته خیلی بیشتر شده اگر تولید خوبی داشته باشیم مخاطب حتما پیگیر کارها خواهد بود. به همین خاطر شما بعنوان مدیران تئاتری و متولیان بخش تئاتر باید پایه‌گذاری خود را در هر استان بر مبنای بهره‌گیری از ظرفیت‌های خوب و متنوع تئاتر داشته باشد و ما هم تا جایی‌که امکان داشته باشد از شما حمایت می‌کنیم.

 

تئاتر کودک و نوجوان را جدی بگیرد

مهدی شفیعی در ادامه سخنان خود در این نشست درباره اینکه هر انجمن می‌بایست در استان خود یک سالن در اختیار داشته باشد، یادآور شد: قرار بود شما پیگیری کنید و حتما سالن‌هایی را به صورت کلید در اختیار در استان‌های خود داشته باشید. این موضوع را جدی بگیرید و سالن‌هایی را حتی اگر کوچک ولی کامل در اختیار شما باشد. همچنین گروه‌هایی را مکلف کنید که در آن سالن‌ها اجرا داشته باشند. حتی اگر در روزهای اول خالی باشند اگر بلیط شما به قیمت پایین فروش برود، باید چرخه اجرا و چرخه جلب مخاطب را با ایده‌هایی مثل بانک مخاطب، فعال شدن پورتال‌ها و... در استان‌های خود به وجود بیاورید. مخاطب وقتی یک بار به دیدن تئاتر آمد دیگر نباید او را رها کرد. باید مرتب با او در ارتباط بود و مدام او را در جریان آخرین اجراها قرار داد.

شفیعی همچنین با اشاره به اهمیت تئاتر کودک و نوجوان افزود: نکته مهم دیگر اینکه تئاتر را از این محدودیت حرفه‌ای بزرگسال خارج کنید. تئاتر کودک و نوجوان ما خیلی اولویت بیشتری نسبت به تئاتر بزرگسال دارد. ایده‌ها در تئاتر کودک و نوجوان را جدی بگیرید و خانواده‌ها را به سالن‌ها تئاتر بکشانید.

او با تاکید بر اینکه این هدف‌گیری کلی ما است و قرار است این هدف را دنبال کنیم، اضافه کرد: وقتی این هدف گذاری وجود داشته باشد قطعا انتظارات ما هم انتظارات بلندتری باید باشد.نباید مسائل روزمره بر آن تاثیر بگذارد. شما باید بر مبنای همان افقی که برنامه‌ریزی کردیم حرکت کنید و ما هم سعی می‌کنیم اگر تفاهم‌نامه‌ای انجام می‌دهیم و یا گفتگویی انجام می‌دهیم بر مبنای همین هدف باشد.

 

استان‌ها در تخصیص بودجه در اولویت هستند

مدیرکل هنرهای نمایشی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به وضعیت نامناسب بودجه در سال جاری اظهار داشت: مشکلات ما در تهران بسیار زیاد است و روز به روز هم بیشتر می‌شود مخصوصا امسال که از نظر بودجه‌ای خیلی شرایط مطلوبی نداریم، ضمن اینکه بدترین تخصیص‌ها نیز به ما تعلق دارد. البته قرار نیست که ما اینها را پیگیری نکنیم و همواره هم اولویت من همیشه استان‌ها است و این را ثابت هم کردم. امسال شاید کمترین تخصیص را داشتیم ولی بالاترین سهم از این تخصیص کم را من به استان‌ها اختصاص دادم. باید اولویت ما توجه به تئاتر استان‌ها باشد. چراکه بالاخره تئاتر تهران دارد مسیر خودش را می‌رود و فرصت‌های ویژه‌تری برای توجه دارد.

او ادامه داد: هر استانی اگر در این چرخه‌ای که صحبت کردیم قرار بگیرد و بتواند اجراهای مستمر داشته باشد و بتواند با مخاطبش ارتباط بگیرد به کلیت تئاتر ما و کلیت فرهنگ ما خدمت می‌رسد.

 

اعتماد به بخش خصوصی سیاست کلان وزارت‌خانه است

شفیعی با بیان اینکه  سیاست اصلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واگذاری امور و اعتماد به بخش خصوصی است، تصریح کرد: سمبل این سیاست در تئاتر انجمن هنرهای نمایشی است. این سیاست جدی است و در کلان وزارتخانه هم به این اعتقاد دارند. به همین خاطر ما هم مکلفیم این را پیگیری کنیم؛ هم من و هم همکارانم که ادارات کل استان‌ها را مدیریت می‌کنند.

او همچنین با اشاره به اینکه تغییر شرایط را با تعامل بیشتر باید از سر بگذرانیم، به روسای انجمن‌های نمایش گفت: من اعتقاد دارم که کمک‌ها باید به حساب انجمن‌ها برود اما این به آن معنی نیست که ارتباط شما با ادارات کل خراب بشود. روابط خودتان را با ادارت کل حتما به نحو احسن پیگیری کنید. سعی کنید روابط شما به شکلی باشد که به شما اعتماد کنند .با اعتماد مدیران کل به شما قطعا خیلی از مسائل قابل حل است.

 

جشنواره استانی مهم‌ترین اتفاق تئاتری استان‌ها است

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین درباره جشنواره فجر استانی و مسائلی که درباره برگزاری این اتفاق مهم تئاتری مطرح شده، توضیح داد: اولا ما نباید در برابر هر ایده نو سریعا موضع‌گیری کنیم، آن هم به شکلی که در جامعه متاسفانه رواج دارد و کمپین درست کنیم و با خشونت بخواهیم با هم حرف بزنیم. اتفاقا ما معتقدیم طرف مشورت و تصمیم‌گیری در  مباحثی که به استان‌ها برمی‌گردد قطعا باید شماها باشید. چراکه شما افرادی هستید که اطلاعات بیشتری نسبت به تئاتر استان‌ها از ما دارید و هر تصمیم باید با همفکری شما باشد. حتی آقای مهندس پور بیشتر از من اعتقاد دارد که باید بیشتر به تئاتر استان‌ها توجه کند و باید با شما مشورت کند اما یک مقدار فرصت بدهیم و یک مقدار با تعامل بیشتر قضایا را پیگیری کنیم. اگر همه اتفاقات ما اتفاقات درستی بود ما الان این مشکلات را نداشتیم و تئاتر ما گردش اجرایی و اقتصادیی‌اش خیلی بهتر از این بود که هست. پس حتما نیاز است که طرح‌ها و ایده‌های نو را با مشورت هم پیگیری و کاربردی کنید. پس نیاز به تغییر داریم اما نه تغییرهای چکشی و بدون مشورت. اگر موضوعی هم که می‌بینید قابل نقد است ، امروزهیچ فاصله‌ای نیست و می‌توان درباره مسائل گفت‌وگو کرد.

شفیعی اضافه کرد: اصل را بر گفت‌وگو بگذارید زیرا جامعه ما بسیار به گفتگو نیاز دارد و ما باید برای سایر بخش‌های جامعه الگو باشیم. این زود قضاوت کردن‌ها و تصمیمات کمپینی به فضای گفتمانی جامعه آسیب می‌زند و ما باید بعنوان اصحاب فرهنگ و هنر جامعه این مسئله را مدنظر داشته باشیم.

او در این‌باره ادامه داد: درباره صحبت‌هایی که پیرامون نوع برگزاری جشنواره تئاتر فجر استانی در این چند رو مطرح شده بود باید بگویم که هیچ تصمیمی برای سال آینده گرفته نشده است. ایده‌هایی را آقای مهندس پور مطرح کردند و با شما هم در میان گذاشتند اما هیچ مصوبه‌ای برای اجرایی شدن آنها تصویب نشده و هیچ تصمیمی در این باره گرفته نشد. در واقع جشنواره استانی موضوعی است که قطعا نیاز به ایده‌های نو دارد و این مسائل باید با مشورت اداره کل، انجمن‌ها و همفکری دبیرخانه جشنواره به آن پرداخته شود. اما هیچ تصمیم جدی و تصمی قطعی برای سال آینده گرفته نشده است.

شفیعی تاکید کرد: من اعتقاد دارم جشنواره استانی مهم‌ترین اتفاق تئاتری استان‌ها است و متاسفانه در بعضی استان‌ها تنها اتفاق جدی تئاتری ماست. و ما اگر بخواهیم خیلی چکشی درباره اجراهای استاین تصمیم بگیریم که یک عده خاص بتوانند شرکت بکنند و یک عده نتوانند شرکت کنند در عمل از ان پویایی و جذابیت جشنواره اسشتانی کم کردیم.  حتما هر تصمیمی قرار باشد گرفته شود شما در جریان ان قرار خواهید گرفت و حتما از ایده‌های خوب آقای مهندس پور هم استفاده می‌کنیم ولی هر مصوبه‌ای باشد با همفکری شما خواهد بود.

شفیعی با تاکید بر اینکه فجر استانی حتما به قوت خودش باقی است، افزود: تردیدی نیست جشنواره فجر استانی برگزار می‌شود در آینده نزدیک تصمیمات نهایی در مورد اینکه چه استان‌هایی میزبانان جشنواره فجر استانی خواهند بود معرفی خواهند شد.

مدیرکل هنرهای نمایشی همچنین درباره افزایش ظرفیت آثار در جشنواره فجر استانی نیز عنوان کرد: زمانی‌که رای هیات داوران اعلام بشود طبیعی است ظرفیت محدودی از این طریق به جشنوراه فجر راه پیدا می‌کنند. از طرفی باید بپذیریم که بعضی آثار نیز ضعیف هستند. اما خوشبینانه نگاه کنیم دو سوم انها از حضور در فجر باز می‌مانند. باید ظرفیت را افزایش بدهیم چراکه حضور گروه‌های شهرستانی به جشنواره فجر طراوت بیشتری خواهد داد و مطمئن باشید که پیگیری خواهیم کرد و شما را در جریان نتیجه آن خواهیم گذاشت.

 

اجازه ندهید چراغ پورتال‌های استانی خاموش شود

مدیر کل هنرهای نمایشی همچنین با تاکید بر اهیمت اهبردی پورتال‌های استانی ، اظهار داشت: پورتال‌های انجمن نمایشی ظرفیتی ایجاد کرده که شما تمام اخبار تئاتر کشور را که زمانی اصلا به گوش نمی‌رسید، م به راحتی در اختیار همه قرار بدهید. در واقع این پورتال‌ها ظرفی است که همه اخبار تئاتر در آن جا می‌گیرد. نکته بعدی اینکه به پورتال‌ها به چشم یک وظیفه کارمندی و مالی نگاه نکنید که اگر پول دادند انجام بدهید و اگر ندادند کاری انجام ندهید. شما بعنوان مدیر یک استان می‌بایست یک سایتی را برای اطلاع‌رسانی فعالیت‌های خودتان ایجاد می‌کردید اما با توجه به اینکه می دانستیم این امکان را ندارید انجمن هنرهای نمایشی این امکان را ایجاد کرده و در اختیار شما قرار داده است. حتما از این فرصت بعنوان یک ظرفیت استفاده کنید و چنانچه زمانی هم ما نتوانستیم کمکی به شما بکنیم اجازه ندهید که چراغ این سایت‌ها خاموش بشود. در واقع هیچ وقت زلف خود را به کمک‌های موسمی مرکز پیوند نزنید چراکه تئاتر استان آسیب می‌خورد. نهایتا از هر مجرایی شده پورتال‌ها را قوی نگه دارید.

شفیعی با بیان اینکه به روز بودن پورتال‌ها برای مستندسازی فعالیت‌های شما ضروری است، افزود: اینجا من از آقای عبدالعی‌زاده بعنوان سردبیر ایران تئاتر می‌خواهم که در سایت اخبار استان‌ها را در اولویت قرار بدهند. اولویت ما اخبار تئاتر استان‌ها است زیرا برای تئاتر تهران فرصت‌های زیادی وجود دارد.

گفتنی است این نشست با عکس یادگاری همایش ه پایان رسید .




نظرات کاربران