در حال بارگذاری ...
نشست خبری نخستین سالانه اجراهای بینارشته ای تهران با حضور هنرمندان تئاتر برگزار شد

ضرورت فرهنگ گفت‌وگو بین هنرمندان

نخستین سالانه اجراهای بینارشته‌ای تهران (سابت) با اجرای چهار اثر هنری در تئاتر مستقل تهران از نیمه آذرماه آغاز می‌شود.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری نخستین سالانه اجراهای بینارشته‌ای تهران (سابت) با حضور حمید پورآذری و دیگر هنرمندان حاضر در این رویداد هنری شنبه ۱۱ آذرماه در کتاب‌فروشی هنوز برگزار شد. در ابتدای این نشست، حمید پورآذری که مدیریت هنری این سالانه را بر عهده دارد با اشاره به اینکه از حدود سه سال پیش ایده برگزاری این سالانه به وجود آمده بود، گفت: «من در گذشته تجربه کاری مشابهی با این سالانه داشته‌ام، مثلا در سال ۸۹ یا بعد از آن در اردیبهشت‌ماه سال ۹۵ در فرهنگسرای نیاوران فعالیتی شبیه به هدف این سالانه با خانم بیتا فیاضی داشتیم. متاسفانه ما در هنر فقر گفت‌وگو داریم و می‌توانم به جرئت بگویم که در تئاتر این فقر بسیار وجود دارد.»

او ادامه داد: «ما باید بتوانیم با هم حرف بزنیم و همه در یک سطح قرار بگیریم، کسی بر دیگری ارجحیت نداشته باشد و به هم احترام بگذاریم. هنر نمایشی به اندازه هنر تجسمی و هنر موسیقی مهم است و باید همه در یک سطح قرار بگیرند. در این سالانه کسی سفارش‌دهنده نیست و در واقع این یک مجموعه است.»

پورآذری درباره برگزاری اولین دوره این سالانه گفت: «ما در این دوره هنرمندان را دعوت کردیم و در دوره‌های بعد باید برنامه دیگری داشته باشیم. قطعا دور اول آزمون و خطاهایی دارد و تکمیل شدن آن نیازمند گفت‌وگو است. در یک کلام باید گفت ذات این پروژه «گفت‌وگو» است.»

مدیر هنری سابت در ادامه اظهار کرد: «اجرای این برنامه برایمان کمی عجیب است. ما برای اینکه بتوانیم به درستی خطاها را بشناسیم، سالن تئاتر را برای اجراها انتخاب کردیم تا از این طریق دردسرهای کمتری داشته باشیم و بیشتر به خود کار بپردازیم. ولی این امکان وجود دارد که اجراها در فضاهایی به غیر از سالن تئاتر قرار بگیرد. محدودیت‌های ما فقط صحنه و زمان بود وگرنه هرکس به هر صورتی که دوست داشته کار را انجام داده و صحنه‌اش را چیده است. البته چینش و انتخاب افراد را من انجام دادم.»

او با بیان اینکه افرادی که در این پروژه حضور دارند تجربیات مختلفی در حوزه‌های هنری داشته‌اند، گفت: «مسئله‌ای وجود دارد و آن این است که حیطه هنرها در دوران معاصر به گونه ای درآمده که خیلی قابل تفکیک نیستند و همه چیز با هم ادغام شده است. بنابراین افرادی هم که در این سالانه حضور دارند دارای تجربیات مختلفی در حوزه‌های تجسمی، تئاتر و موسیقی هستند.»

احسان رسول‌اف، از دیگر مسئولان برگزاری این سالانه بیان کرد: «از دیدگاه یک تهیه‌کننده مهم این است که هنرمند را در وضعیت پیش‌بینی نشده قرار دهیم تا از این طریق بتوانیم آن‌ها را درگیر و دلمشغولی تازه‌ای به آن‌ها بدهیم. این یک فرصت است و تلاش شد که در این سالانه هیچ چیز پیش‌بینی نشود و قرار گذاشتیم چیزی هم تحمیلی نباشد. سابت قرار است که هیچ‌گاه ثابت نباشد و هیچ وابستگی به زمان و مکان و تعداد هنرمندان ندارد و فکر می‌کنم تنها قید ما برگزاری با روحیه آزاد خواهد بود.»

در ادامه این نشست ماکان اشگواری، سمانه زندی‌نژاد، بهرنگ صمدزادگان، مهدی ساکی، احمد سلگی، رضا کولغانی، پویان باقرزاده و رام درباره فعالیت خود در این سالانه و اجراهایی که خواهند داشت توضیحاتی را درخصوص اینکه گفت‌وگو عنصر مهمی در نشست‌های آن‌ها بوده و تأثیر زیادی بر روی تصمیمات و اجراهای آن‌ها داشته ارائه کردند.

در پایان مسئول برگزاری این سالانه بیان کرد: «چهار گروه داریم که هرکدام متشکل از ۳ هنر نمایش، موسیقی و تجسمی است، هر گروه ۱۵ شب به روی صحنه می‌روند که از ۱۵ آذرماه اجراهای آن‌ها آغاز می‌شود. «لیما» و «بالِ پنجم» دو اثری هستند که اجراهای خود را از ۱۵ آذرماه آغاز می‌کنند و نایش "زن بور" و "رام شدگی" از اول دی ماه به روی صحنه می‌روند.»

گفتنی است نمایش «لیما» به نویسندگی ماکان اشگواری و سمانه زندی‌نژاد و گلرخ نفیسی به عنوان مشاور تجسمی هر شب ساعت ۱۹ در تئاتر مستقل به روی صحنه می‌رود. همچنین «بالِ پنجم»  با اجرای مهدی ساکی و نویسندگی و کارگردانی احمد سلگی و بهرنگ صمدزادگان به عنوان هنرمند تجسمی هر شب ساعت ۲۱:۳۰ در تئاتر مستقل واقع در خیابان حافظ، خیابان نوفل‌شاتو، خیابان رازی، جنب بن‌بست زندوکیل به روی صحنه می‌رود.

در این پروژه از هنرمندانی چون محمد مساوات، سمانه زندی‌نژاد، پویان باقرزاده و احمد سلگی در حوزه تئاتر، مهدی ساکی، رضا کولغانی، ماکان اشگواری و رام در حوزه موسیقی و بهرنگ صمدزادگان، علی پناهی، گلرخ نفیسی و پانته‌آ آرمانفر در هنرهای تجسمی به عنوان اولین هنرمندان نخستین دوره دعوت شده است.




مطالب مرتبط

همزمان با زادروز دکتر علی رفیعی

نشست اکران فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» برگزار شد
همزمان با زادروز دکتر علی رفیعی

نشست اکران فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» برگزار شد

نخستین برنامه نمایش فیلم‌تئاترهای شاخص با همکاری مشترک انجمن صنفی منتقدان، نویسندگان و پژوهشگران خانه تئاتر و سینماتک خانه هنرمندان ایران به نمایش فیلم‌تئاتر «خانه برناردا آلبا» اختصاص داشت.

|

در گفت‌وگو با عباس غفاری مطرح شد

اجراهای محیطی؛ فرصتی به جوانان بااستعداد برای تولید تئاتر
در گفت‌وگو با عباس غفاری مطرح شد

اجراهای محیطی؛ فرصتی به جوانان بااستعداد برای تولید تئاتر

عباس غفاری، دبیر هنری اجراهای محیطی می‌گوید از سرگیری اجراهای محیطی پس از یک وقفه ده‌ساله فراهم کردن دوباره شرایط تولید برای جوانان بااستعداد و معرفی آن‌ها به جامعه هنری است.

|

نظرات کاربران