هنینگ فان گاف در ورکشاپ خود در بیستوچهارمین جشنواره بینالمللی تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرد
خلاقیت نویسندگان را جدی گرفتیم تا موتور تئاتر روشن بماند
کارگاه «ادبیات نمایشی برای نوجوانان- نقش متون نوشتاری در تئاتر» با حضور هنینگ فان گاف، روز دوشنبه ۱۳ آذرماه در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار شد.
به گزارش ایران تئاتر، هنینگ فان گاف نمایشنامهنویس و فعال تئاتر کودک و نوجوان، نخست در این کارگاه از طریق پاورپوینت درباره رشد و پیشرفت هنر تئاتر در آلمان گفت و افزود: طی بیست سال گذشته تئاتر کودک و نوجوان در آلمان بیش از 50 درصد رشد داشته است.
این هنرمند سپس از حاضران خواست پرسشهای خود را مطرح کنند و پاسخگوی آنها بود.
فان گاف طی توضیحاتی موتور تئاتر را نویسندگان دانست و تاکید کرد: تا زمانیکه آنها مینویسند موتور تئاتر از کار نمیافتد. در آلمان مرکزی نوشتاری تشکیل دادیم تا افرادی که خلاقیت دارند بیایند و از امکانات بهره ببرند. توانایی و خلاقیت آنها را جدی گرفتیم تا موتور تئاتر روشن بماند. در حال حاضر در این مرکز فقط بیش از سی نویسنده برای کودک و نوجوان مینویسند. ولی این آمار سی سال پیش سه چهار نفر بیشتر نبود. لازم است بسیاری از این آثار ترجمه شود و فقط مختص آلمان نباشد. برای این نویسندگان در کتابخانهها میزگرد برگزار شود و آنها از تجارب خود برای دانشآموزان بگویند. همه ما باید در کار خودمان حرفهای رفتار کنیم.
او با اشاره به مرکزی که در فرانکفورت تحت معاونت او اداره میشود، گفت: در این مرکز پروژههای مختلفی را دنبال میکنیم بحث پژوهش، آموزش و هنر. ده ناشر نیز فقط آثار کودک و نوجوان را منتشر میکنند. هنرمندان در این مرکز تشخیص میدهند کدام کار مختص چه سنی است. حتی در آلمان برای بچههای یک ساله نیز تئاتر داریم که زمان آن 20 دقیقه و به طور معمول بدون کلام است و خیلی چیزای ابتدایی به صورت فیزیکی، رنگ، نور و مکانیکی نشان داده میشود.
این هنرمند آلمانی ادامه داد: نویسنده تئاتر کودک و نوجوان باید شرایط اجتماعی و زیستی را مدنظر قرار بدهد و با مسایل روز خود را درگیر کند. تحقیقات و پژوهش نیز نقش مهمی را در نوشتن ایفا میکند. نویسنده ضمن مطالعه روزمره باید با فرهنگ بچهها آشنا باشد. نوجوانان اصطلاحات، کنایه و استعارات خاص خود را دارند که ما معمولا متوجه آن نمیشویم. وظیفه نویسنده تفسیر این موارد نیست بلکه با ایده خود پرداختن به آن است.
فان گاف با این توضیح که تواناییهای یک نویسنده را از نوشتههای او تشخیص دهیم و با نوشتههای خودش مقایسه کنیم، تصریح کرد: هر فردی با روش و برداشتهای خودش را مینویسد. مهم این است که نویسنده در نوشته مسایل جامعه و روانشناختی را قید کند.
این کارگاه با بحث و تبادل نظر مخاطبان با این هنرمند پایان یافت.