در حال بارگذاری ...
هنینگ فان گاف در ورک‌شاپ خود در بیست‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان عنوان کرد

خلاقیت نویسندگان را جدی گرفتیم تا موتور تئاتر روشن بماند

کارگاه «ادبیات نمایشی برای نوجوانان- نقش متون نوشتاری در تئاتر» با حضور هنینگ فان گاف، روز دوشنبه ۱۳ آذرماه در سالن اجتماعات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان همدان برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر، هنینگ فان گاف نمایشنامه‌نویس و فعال تئاتر کودک و نوجوان، نخست در این کارگاه از طریق پاورپوینت درباره رشد و پیشرفت هنر تئاتر در آلمان گفت و افزود: طی بیست سال گذشته تئاتر کودک و نوجوان در آلمان بیش از 50 درصد رشد داشته است.

این هنرمند سپس از حاضران خواست پرسش‌های خود را مطرح کنند و پاسخگوی آن‌ها بود.

فان گاف طی توضیحاتی موتور تئاتر را نویسندگان دانست و تاکید کرد: تا زمانی‌که آن‌ها می‌نویسند موتور تئاتر از کار نمی‌افتد. در آلمان مرکزی نوشتاری تشکیل دادیم تا افرادی که خلاقیت دارند بیایند و از امکانات بهره ببرند. توانایی و خلاقیت آن‌ها را جدی گرفتیم تا موتور تئاتر روشن بماند. در حال حاضر در این مرکز فقط بیش از سی نویسنده برای کودک و نوجوان می‌نویسند. ولی این آمار سی سال پیش سه چهار نفر بیشتر نبود. لازم است بسیاری از این آثار ترجمه شود و فقط مختص آلمان نباشد. برای این نویسندگان در کتابخانه‌ها میزگرد برگزار شود و آن‌ها از تجارب خود برای دانش‌آموزان بگویند. همه ما باید در کار خودمان حرفه‌ای رفتار کنیم.

او با اشاره‌ به مرکزی که در فرانکفورت تحت معاونت او اداره می‌شود، گفت: در این مرکز پروژه‌های مختلفی را دنبال می‌کنیم بحث پژوهش، آموزش و هنر. ده ناشر نیز فقط آثار کودک و نوجوان را منتشر می‌کنند. هنرمندان در این مرکز تشخیص می‌دهند کدام کار مختص چه سنی است. حتی در آلمان برای بچه‌های یک ساله نیز تئاتر داریم که زمان آن 20 دقیقه و به طور معمول بدون کلام است و خیلی چیزای ابتدایی به صورت فیزیکی، رنگ، نور و مکانیکی نشان داده می‌شود.

این هنرمند آلمانی ادامه داد: نویسنده تئاتر کودک و نوجوان باید شرایط اجتماعی و زیستی را مدنظر قرار بدهد و با مسایل روز خود را درگیر کند. تحقیقات و پژوهش نیز نقش مهمی را در نوشتن ایفا می‌کند. نویسنده ضمن مطالعه روزمره باید با فرهنگ بچه‌ها آشنا باشد. نوجوانان اصطلاحات، کنایه و استعارات خاص خود را دارند که ما معمولا متوجه آن نمی‌شویم. وظیفه نویسنده تفسیر این موارد نیست بلکه با ایده خود پرداختن به آن است.

فان گاف با این توضیح که توانایی‌های یک نویسنده را از نوشته‌های او تشخیص دهیم و با نوشته‌های خودش مقایسه کنیم، تصریح کرد: هر فردی با روش و برداشت‌های خودش را می‌نویسد. مهم این است که نویسنده در نوشته مسایل جامعه و روان‌شناختی را قید کند.

این کارگاه با بحث و تبادل نظر مخاطبان با این هنرمند پایان یافت.




مطالب مرتبط

گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود
گفت‌وگو با حسن دولت‌آبادی، داور جشنواره اردکان

تصورات غلط سیستم آموزشی نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود

حسن دولت‌آبادی می‌گوید این تصور که دوره ابتدایی را کم‌اهمیت‌تر از دیگر دوره‌های آموزشی می‌شمارد، اشتباهی است که نباید دامن‌گیر تئاتر کودک و نوجوان شود.

|

در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»
در گفت‌وگو با بهارک بابک مطرح شد

تمرین ادبیات فولکلوریک و حماسی در کارگاه‌های «جادوی زندگی»

مدرس کارگاه‌های «جادوی زندگی» گفت: «در این کارگاه‌ها تلاش بر این بود که ضمن آشنا کردن کودکان با ادبیات فولکلوریک و حماسی، یک یا چند ارزش و نماد زندگی پررنگ در بن مایه اثر به شکلی غیرمستقیم معرفی و همراه با کودکان تمرین شود.»

|

گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم
گفت‌وگو با مینینا آلنا در حاشیه جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان

مشتاق افزایش همکاری هنرمندان ایرانی و روسی هستیم

مینینا آلنا، هنرمند و پژوهشگر تئاتر از روسیه که در بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان اردکان حضور پیدا کرده است، خواستار تعامل بیشتر و افزایش همکاری‌ هنرمندان دو کشور شد.

|

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان با یاد کودکان غزه آغاز می‌شود

مراسم افتتاحیه بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان با حضور شخصیت‌های آشنای کودک و نوجوان و به یاد کودکان مظلوم غزه امروز ۳۰ بهمن‌ در اردکان همراه با جشن شادپیمایی عروسک‌ها برگزار می‌شود.

|

وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور
وزیر فرهنگ به بیست‌وهشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان پیام داد

ضرورت معرفی مفاهیم بنیادین دینی و مؤلفه‌های فرهنگ ایرانی از طریق هنر نمایش به آینده‌سازان کشور

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پیامی به بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان نوشت بسیار ضرورت دارد مفاهیم بنیادین تربیت دینی و مؤلفه‌های فکری و هویتی فرهنگ ایرانی، به یاری ابزار توانمند، جذاب و تأثیرگذار هنر نمایش به چشم و دل مشتاق و پذیرنده آینده­‌سازان این ...

|

با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان
با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود

9 کارگاه آموزشی در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

همزمان با برگزاری بیست و هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، 9 کارگاه آموزشی با حضور هنرمندان بین‌المللی و استادان داخلی در شهر اردکان برگزار می‌شود.

|

پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی
پیام معاون امور هنری به بیست‌و‌هشتمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان

جشنواره‌های نمایشی کودک و نوجوان؛ فرصتی ارزشمند برای خلق آثار تربیتی

محمود سالاری، معاون امور هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در آستانه برگزاری بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان در پیامی نوشت می‌توان امیدوار بود جشنواره‌های نمایشی ویژه‌ کودک و نوجوان کشور، به‌عنوان فرصتی گرانقدر و بی‌بدیل برای ارائه‌ آثاری خلاقانه و ...

|

در آستانه برگزاری رویداد در شهر اردکان

پیام دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد
در آستانه برگزاری رویداد در شهر اردکان

پیام دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان منتشر شد

امیر مشهدی‌عباس، دبیر بیست‌و‌هشتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان، با انتشار پیامی، تاکید کرد هنرمندان در این رویداد گردهم می‌آیند تا با رنگ و نور، کلام، حرکت و تصویر و تصور، جلوه‌ای از فردا را با امید و به زیبایی بسازند.

|

نظرات کاربران