در حال بارگذاری ...
گفت وگو با مهرنوش بلمه بازیگر، طراح صحنه ، لباس و سازنده عروسک نمایش آبجی

بازی در سه نقش کار دشواری بود

نمایش آبجی کار زنده عروسکی است و مهرنوش بلمه بازیگر و طراح صحنه با سابقه سینما و تئاتر در قالب سه شخصیت متفاوت بازی جذابی از خودش ارائه می کند و در حوزه طراحی صحنه و لباس ایده های درخشانی را در فضای نمایش اجرایی کرده است.

مهرنوش بلمه دارای مدرک کارشناسی ارشد از دانشکده هنرهای زیبا و مدرک کارشناسی صنایع دستی از دانشکده کاشان است.سرزمین الفبا ، گزاره های بی خوابی ،سه داستان ، انتظار الکترا ، نمایش 30 ،کلاه گیس ،آرامش از نوعی دیگر، روی پاشنه های بلند، دخی ها ،آخرین سفر دنیا و درنگی آن سوی افسانه از جمله کارهای بلمه در حوزه طراحی صحنه و لباس و نویسندگی و کارگردانی و بازیگری هستند. ادبیات معاصر و کهن ما همواره منبع بسیار خوبی برای اقتباس در تئاتر هستند که خیلی از کارگردان های تئاتر از این پتانسیل غافل مانده اند.. داستان نمایش آبجی درباره دختر زشت رویی است که هیچ مردی حاضر به ازدواج با او نیست. از طرفی ماهرخ خواهر کوچک تر او که دختری زیبا است به زودی قرار است ازدواج کند. شب عروسی ماهرخ، آبجی که به خواهرش حسادت می کند و از حرف های مردم خسته شده خود را در آب انبار غرق می کند، اما مردی او را نجات می دهد. چند شب بعد همان مرد به خواستگاری آبجی می آید و با او ازدواج می کند،اما مرد یک انسان معمولی نیست . نمایش قبلا در جشنواره تئاتر عروسکی اجرا شده بود . بازیگران این نمایش مینو ملکی، نسیم تاجی، مهرنوش بلمه، داریوش فایزی، کتایون رزم حسینی هستند . این نمایش کاری از گروه بی دل ، آذر 96 در تالار سایه تئاتر شهر به اجرا در آمده است.مشاور هنری این نمایش محمد بحرانی و تهیه کننده مهران نائل است . سایر عوامل نیز شامل: دستیاران کارگردان: نوید اکبری مبارکه، نینا فرشادی، طراحان صحنه: مهدی شاه پیری، مهرنوش بلمه، طراح لباس و ساخت عروسک: مهرنوش بلمه، منشی صحنه: مریم حیدری، مدیران صحنه: نگین عنصری، سید امین کاظم زاده، مشاور رسانه و تبلیغات: مینا پیروزیان، عکاس: صبا قاسمی . با مهرنوش بلمه در باره فضای ، طراحی و بازی در نمایش آبجی گفت وگویی انجام داده ایم.

 

شما با کارگردان در طراحی داستان نمایش آبجی که مبتنی بر داستان صادق هدایت است مشارکت داشتید. بیشتر به چه بخش هایی از داستان آبجی پرداختید؟

تم اصلی که برای ما جذابیت داشت و باعث شد برای اجرای نمایش انتخابش کنیم. مسئله زن و آن چیزهایی که در جامعه برای زن تعریف شده است بود و اینکه شرایط اجتماعی به چه میزان باعث می شود که مسیر زندگی آدمها تغییر پیدا کند . از طرف دیگر این داستان به خاطر فضا، زمان و مکانش می توانست به ما ایده های تصویری زیادی بدهد. ابتدا قرار بود آبجی را برای حضور در جشنواره تئاتر عروسکی آماده کنیم . زیرا می شد از امکانات فانتزی و عروسکی زیادی در نمایش استفاده کرد.

 

بنابراین رفتید به سراغ  استفاده یک فضای شرقی ؟

بله ، در اصل یک جور فضای هزار و یک شبی و افسانه ای را مورد توجه قرار دادیم.

 

آیا نمایش آبجی را می توانیم یک نمایش در باره احوالات زن ایرانی یکصد سال قبل بدانیم؟

بله، تلاش کردیم چالش ، محدودیت و دغدغه های زنان آن دوران را نشان بدهیم.

 

یکی از نقاط  قوت نمایش که باعث ارتباط مخاطب با درونمایه نمایش می شود ساخت عروسک تمساح ، طراحی صحنه و لباس شخصیتها است .ایده اجرایی این طراحی ها چگونه به وجود آمد؟

دراصل تمساح یک عروسک تن پوش است و بازیگر در درون آن قرار می گیرد و تا به حال در ایران چنین کاری انجام نشده بود . نمایش آبجی چون بیشتر داستانش در داخل یک آب انبار می گذرد . به دنبال استفاده از موجودی بودیم که ضمن هماهنگی داشتن با چنین محیطی موجودی خارق العاده و ترسناکی باشد. بنابراین تحقیقاتی در حوزه اسطوره شناسی انجام دادیم و به این نتیجه رسیدیم که اژدها موجودی با چنین مختصاتی است و درخیلی از افسانه و قصه های قدیمی اژدها حضور دارد. از طرفی نزدیک ترین موجود به اژدها تمساح است که جبه رئالیستی و واقع گرایانه هم دارد . در یک سری از نسخه های قدیمی که در باره طلسم وجود دارد . تصاویری از تمساح های بالدار به چشم می خورد .

 

نکته حائز اهمیت در عروسک تمساح حضور بازیگر در درون آن است؟

 اگر می خواستیم به شیوه کنترلی عروسک تمساح را در صحنه هدایت کنیم .باید هزینه های زیادی انجام می شد و بودجه چنین کاری را نداشتیم.

 

در باره نشان دادن تصویر شهر ماکت بسیار کوچکی از شهر در صحنه ارائه کردید. دلیل این رویکردتتان چه بود؟

در صحنه تئاتر امکان را نداریم که تمام مکان های موجود در صحنه را بسازیم و نشان بدهیم و از طرفی تغییر مدام صحنه و دکور زمان بر است و زمان نمایش را طولانی و باعث ایجاد خلل در ارتباط مخاطب با نمایش می شود . به همین دلیل برای نشان دادن صحنه از یک دکور مینی مال و خیلی کوچک استفاده کردیم . در ضمن بر اساس ایده هزار و یک شبی مورد نظر کلیت فضای مورد نظر را مورد توجه قرار دادسم و در ضمن دکور کوچک باعث می شود ذهن مخاطب تصویر سازی کند و با فضای نمایش درگیر بشود .

 

ایده لحاف و ستاره هایش در منزل آبجی هم از صحنه های جذاب و درخشان نمایش به نظر می رسد؟

این بخش ایده کارگردان نمایش بود و در حین ساخت و ساز شاخ و برگ های بیشتری پیدا کرد و در یک فرآیند گروهی بین من و کارگردان فضای طراحی نمایش عملیاتی شد .

 

اینکه سه بازیگر نمایش همه سه نقش زن را بازی کنند . چه نکاتی خاصی را می تواند به مخاطب معرفی کند؟

این ویژگی به تحلیل کارگردان از فضای نمایش مرتبط بود. مهدی شاهپیری معتقد بود که همه زنان این نمایش یک آبجی ، یک گل نساء و یک ماهرخ در درون خودشان دارند و عملکرد بیرونی جامعه باعث پر رنگ شدن یکی از این وجوهات درونی شخصیتشان می شود و به راحتی می توانستند تبدیل به دیگری بشوند.

 

آیا این سه زن قربانی هستند؟

جامعه و آدم هایی که در آن زندگی می خوردند. در سرنوشت این زنها خیلی موثر هستند . گاهی اوقات ما مسیری را در زندگی انتخاب می کنیم. که با شرایط جامعه همخوان نیست و سمت و سوی دیگری پیدا می کند .بنابراین نمی توانم به طور قطعی بگویم قربانی هستند. اما با شرایط سختی روبه رو هستند.

 

آیا آدم ها می توانند با سعی و تلاش سرنوشت محتومشان را تغییر بدهند؟

 ممکن است چنین اتفاقی رخ بدهد. اما در بسیاری از مواقع چنین تلاش هایی نافرجام باقی می ماند.

 

برای بازی در سه نقش چه ویژگی را مورد نظر قرار دادید؟

کار دشواری بود و امیدوارم در کارم موفق بوده باشم. تلاش کردیم در هر کدام از نقش ها ویژگی های خاصی را انتخاب کنیم و این ویژگی ها را پر رنگ تر کنیم .مثل اکت های بدنی و یا تغییر رفتاری مثل لوس بودن صحبت کردن های یکی از شخصیتها و سایر این نوع مسائل .

 

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران