در حال بارگذاری ...
گفت وگو با مهران امام بخش بازیگر تئاتر

پاییز 97 در تولید مشترک مکبث ایران و آلمان بازی دارم

مهران امام بخش بازیگر با سابقه تئاتربیش از دو دهه است که حضور مستمری در صحنه دارد و در سمت هایی نظیر مدیر تولید و کارگردانی در تئاتر فعالیت داشته است و استاد ایفای نقش های چند لایه و چند وجهی است و در مقطع کارشناسی ارشد کارگردانی از دانشگاه هنر تهران فارغ التحصیل شده است.

امام بخش چندی پیش در یکی از نقش های محوری نمایش هملت تصویر درست و موفقی از شخصیت گورکن که در خوانش آرش دادگر تبدیل به یک دانای کل است ارائه می کند. امام بخش در نمایش های "دو حکایت از چندین حکایت رحمان"،"فرود سیاوشان"،"تعقیب سایه ها"،"هذیان"،"طوفان روح"،"هفت کردار"،"کرانه دل"،"چهار حکایت از چندین حکایت رحمان"،شب مهتابی نادر"،"آرامش در حضور دیگران"،"سراب"،"عروسک فرانسوی"،"داستانهای کارور"،"فرات"،قضیه تراخیس"،"دوشیزه و مرگ"،"غزل کفر"،"آخرین جشن"،"کالون و قیام کاستلیون"،"در میان ابرها"،"در قاب ماه"،"حلقه بازی ، لیرشاه و حضرت والا ایفای نقش کرده است. همچنین کارگردانی نمایش های "آنتیگون"،"بانوی سپیده دم"،"پیش از صبحانه"و"خدا را هجی کن" به عهده داشته است و مدیر تولیدی نمایش «کوکوی کبوتران حرم» را انجام داده است. امام بخش جوایزی زیادی در دوران بازیگریش به دست آورده است. از جمله در بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر با نمایش دوحکایت از چندین حکایت رحمان» در سال1381 برنده جایزه بهترین بازیگر مرد شود. وی عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک نیز می باشد. امام بخش در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید کاریش می گوید: بنابه پیشنهاد یک کمپانی در جنوب آلمان مشغول انجام تمرینات یک اجرای مشترک ار متن مکبث شکسپیر هستیم. کارگردان این نمایش آرش دادگر است. نمایش مکبث تولید مشترک کمپانی آلمانی و گروه تئاتر کوانتوم است .

وی در باره عوامل نمایش عنوان کرد:  عوامل این نمایش ترکیبی از هنرمندان و بازیگران ایرانی و آلمانی هستند . در این اجرا من ، عمار عاشوری و امین طباطبایی از ایران  در تیم بازیگری حضور داریم .

امام بخش در باره زبان اجرایی نمایش تصریح کرد: در تمرینات به دنبال دوزبانه اجرا کردن نمایش هستیم و یک مترجم در تمرینات حضور دارد و با بازیگران آلمانی ارتباط برقرار می کند و ایده اجرایی متفاوتی برای اولین بار توسط آرش دادگر در این نمایش مورد استفاده قرار می گیرد .

وی در باره زمان اجرای نمایش گفت : اولین اجرای نمایش در ایران در نیمه دوم سال و در فصل پاییز خواهد بود .

این بازیگر در باره نقشی که در مکبث بازی می کند گفت : هنوز در پروسه تمرینات در باره ایفای نقش بازیگران به جمع بندی نهایی نرسیده ام و همه بازیگران در تمرینات همه نقش ها را بازی می کنند . البته در پروسه قبلی گروه که قرار بود مکبث را روی صحنه ببریم نقش مکبث را بازی می کردم.

امام بخش در باره تاثیرات اجرا نمایش های مشترک با سایر کشورها گفت : تئاتر ایران در بحث تفکر و اندیشه هم رده با کشور های اروپایی است و موقع  و زمان مناسبی برای انجام تولیدات مشترک با کشورهای صاحب تئاتر است

وی در باره تاثیرات همکار بلند مدت با یک گروه تئاتر ی ( کوانتوم ) عنوان کرد :گروه ما چند سال است که به صورت پیوسته مشغول به کار است . یکی از ویژگی های کاری آرش دادگر شیوه هدایت بازیگران است . با توجه به کار مستمر در طول سالها به شیوه و نوع کاری همدیگر شناخت داریم و به همین دلیل در تمرینات با کار ساده تری روبه رو هستیم . تئاتر یعنی تمرین و تمرین تا فضا و نقش درست از کار دربیاید و در گروه ما در یک پروسه چند ماهه این مسئله شکل می گیرد . به نظرمن پروسه های تمرینی گروه کوانتوم خیلی جذاب تر از پروسه اجرا بوده است . همیشه با آمادگی کامل جسمی و روحی سر تمرینات حاضر می شوم. زیرا تمریناتمان سخت و دشوار است  ویکی از علاقمندی هایم در نمایش های آرش دادگر این است که شخصیت هایی وجود دارد که مابه ازا بیرونی ندارند. نظیر سگ دوزخی در نمایش کالون و یا همین گورکن نمایش هملت  و کلنجر رفتن و بازی کردن این شخصیتها برای من خیلی جذابند . شخصیت هایی که باید آفریده و خلق بشوند و باید ساحت درونی و بیرونی برایشان خلق کرد و نمونه و الگویی برای نزدیک شدن به آنها وجود ندارد. در نمایش های آرش دادگر بازیگران وظیفه دارند نقششان را شکل و هویت بدهند . ما فضای خالی و با دکور ساده و محدودی روبه هستیم و تلاش کردیم با استفاده از یک سری آکسسوار  ساده جهان نمایش را خلق کنیم . دراین وضعیت اجرایی اهمیت و کارکرد بازیگر خیلی مهم است . ما اینگونه تئاتر آموخته ایم که برای برای روح تئاتر ارزش قائل شویم و وقت صرف کنیم و در یک پروسه چند ماهه نمایشی را برای اجرا آماده کنیم. اما با توجه به شرایط موجود امروز تئاتر مقداری این نوع کار کردن سخت شده است.

گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی




نظرات کاربران