در حال بارگذاری ...
فاطمه ذوالقدر در مراسم اختتامیه هفته هنر هرمز اعلام کرد

ما مسئول هستیم و باید به چشم دیگری به جزیره هرمز نگاه کنیم

دیروز ۱۶ آذر مراسم اختتامیه هفته هنر هرمز با حضور جمعی از مسئولین و هنرمندان در مجموعه تئاتر باران برگزار شد.

به گزارش ایران تئاتر در این مراسم مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی، فاطمه ذوالقدر نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون فرهنگی مجلس، سعید اسدی، احسان عبدی‌پور و جمعی از هنرمندان و مسئولین استان هرمزگان حضور داشتند.
در شروع مراسم و پس از قرائت قرآن و سرود ملی، پیام سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، قرائت شد:
بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم
خبر درگذشت هنرمند پیشکسوت موسیقی آیینی جنوب، مرحوم محمد هرمزی(خالو محمد قنبر) موجب تاسف و تاثر شد. خالو محمد قنبر تا آخرین ثانیه‌های عمر، مخاطبانش را با نوا و نغمه‌های موسیقی دل‌انگیز جنوب کشور مهمان کرد که نشان از تعهد و تخصص ایشان دارد. امیدوارم هنرمندان هرمز با تلاش برای زنده نگاه داشتن هنر آیینی و آیین‌های سنتی، یاد خالو محمد قنبر را زنده نگاه دارند.
در ادامه  فهیمه امن‌زاده مدیریت مجموعه تئاتر باران ضمن خیرمقدم به هنرمندان و مسئولین بیان کرد: همه عزیزان قدم‌رنجه فرمودند و میهمان اختتامیه شدند. اختتامیه قرار نبود که به این شکل برگزار شود، ما افتتاحیه بسیار پرشور و هیجانی داشتیم و قرار ما برای اختتامیه نیز به همین نحو بود؛ اما متاسفانه مرگ خالو محمد قنبر هرمزی باعث شد که ما چند روزی در سوگ او بنشینیم. ما یک هفته با هنرمندان هرمزی در اینجا زندگی کردیم و من چیزهای زیادی از آن‌ها یاد گرفتم. این عزیزان شور و عشقی دارند که آن را به ما نیز منتقل کردند و هنرمندان هرمز مطمئن باشند ما تا جایی که توانایی و بضاعت داریم، هیچگاه تنهایشان نمیگذاریم.

 

در ادامه از فاطمه ذوالقدر عضو فراکسیون فرهنگی مجلس برای سخنرانی دعوت شد.ذوالقدر در شروع صحبت‌های خود عنوان کرد:این حادثه یک حکمتی داشت و آن این است که به امید خدا، توجه ایرانیان عزیز به هرمز و هنر هرمز و هرمزگان بیشتر شود و با دید دیگری به این هنر نگاه کنند. دیشب که من پای دردودل دوستان نشستم؛ همه این کوتاهی‌ها و کمبودها ناشی از ما و مسیر ما است؛ در حال حاضر که ما مسئول هستیم و مسئول شدیم، باید با چشم دیگری به جزیره هرمز نگاه کنیم. هم‌چنین با همکاری با هم سعی کنیم بخشی از محرومیت‌های آن جزیره را از بین ببریم؛ محرومیت مردمان غیور منطقه‌ای که در تمام مدت همیار، هم‌دل و هم‌دوش مردم ایران بوده‌اند و برای انقلاب اسلامی ایران و آرمان‌های آن جنگیده‌اند و مبارزه و استقامت کرده‌اند.
او در ادامه و ضمن ابراز خرسندی از برگزاری هفته هنر هرمز بیان کرد: من این جشنواره را به فال نیک میگیرم و بسیار خوشحال شدم که با این مردم مهربان و هنرمند در این هفته آشنا شدم. من در کمیسیون فرهنگی تلاش می‌کنم که از بعد فرهنگی، نگاه ویژه‌ای به این منطقه شود. امیدوارم راه خالو محمد قنبر برای جوانان ما ادامه داشته باشد و این نوع مرگ، شهادت در راه هنر است.

در ادامه مراسم مهدی سلامتی با بیان خاطره‌ای از خالو محمد قنبر هرمزی و شیوه تمریناتی که باهم داشتند، بیان کرد: خالو محمد قنبر همیشه به ما می‌گفت تا جایی که نفس دارم در کنارتان هستم و همین‌گونه هم شد.
سلامتی در ادامه افزود: چند روز قبل که آیین افتتاحیه این مراسم را با حضور خالو محمد قنبر هرمزی آغاز کردیم؛ اما امروز حسرت نبودن او را باید بخوریم. چه زیبا رفت این بزرگ‌مرد هنر کشور ما؛ زیباتر از این مگر می‌شد؟ عروج آسمانی خالو محمد قنبر، همه ما را به یک تفکر خاص برای هنر واداشت؛ که قدر هنرمندان را بدانیم. شاید خالو محمد قنبر تک و بی‌نظیر بود؛ اما ما هنرمندان و اساتید بسیاری داریم که باید قدرشان را بدانیم. از تمام عزیزانی که در این مدت با ما همراهی و همگامی کردند؛ مجموعه تئاتر باران که با ما در برگزاری هفته هنر هرمز نهایت همکاری را داشتند، سید عباس صالحی وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی که بعد از آن اتفاق با قلبی متواضع به اینجا تشریف آوردند و مرهمی بر زخم ما شدند، مهدی شفیعی، سعید اسدی و فاطمه ذوالقدر که در این روزها کنار ما بودند. پیشنهاد من به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی این است که جایزه‌ای با نام خالو محمدقنبر هرمزی در نظر گرفته شود و طی مراسمی این جایزه اهدا شود تا هرسال، یاد و شان آن بزرگوار حفظ شود.

 

در ادامه مهدی شفیعی مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تسلیت و ابراز همدردی با هنرمندان هرمز عنوان کرد: ایده‌ای که مجموعه فرهنگی تئاتر باران برای برگزاری هفته هنر هرمز داشتند، ایده بسیار ارزشمندی است. ما بسیار زیاد به این اتفاقات خوب نیاز داریم. خرده فرهنگ‌ها و اقوام ما بسیار به گفت‌و‌گوهای بین فرهنگی نیاز دارند. چقدر خوب است که بعد از سال‌ها که همیشه دولت و رویدادهای دولتی سعی می‌کرد اتفاقات اینچنینی را پیگیری کند و رقم بزند، بخش خصوصی و جامعه مدنی به برگزاری اینگونه اتفاقات دست زده. من بسیار امیدوارم که اینگونه اتفاقات فقط محدود به مراوده با پایتخت نشود و استان‌ها بین خود نیز این اتفاقات خوب را داشته باشند و این اجراها مبنای گفت‌و‌گو و مراودات فرهنگی بین اقوام و استان‌های مختلف که دارای فرهنگ‌های گوناگون هستند، بشود. این اتفاق خوب، با حادثه ناگواری که برای خالو محمد قنبر افتاد، باعث شد تا کام همه ما تلخ شود. من اعتقاد دارم فردی مانند خالو محمد قنبر، که زندگی خود را با آیین سپری کرد و سعی کرده که شادی‌ها و غم‌های زندگی خود و اطرافیانش را نیز با آیین سپری کند، آیین‌ها نیز در زندگی او نقش ویژه‌ای داشته. من از خیام وقار کاشانی، فهیمه امن‌زاده و مجموعه تئاتر باران بسیار سپاسگزارم و امیدوارم که بتوانیم همچنان از فعالیت‌هایی اینچنینی نهایت حمایت را انجام دهیم.
سپس ویدئویی از آخرین اجرای خالو محمد قنبر هرمزی که در هفته هنر هرمز اتفاق افتاد پخش شد.

 

بعد از آن احسان عبدی‌پور از کارگردانان موفق سینما که اهل هرمز است، متن لوح تقدیر اداره کل هنرهای نمایشی را قرائت کرد و بیان کرد که هدایای نقدی‌ای از طرف سید عباس صالحی، مهدی شفیعی و فاطمه ذواقدر برای هنرمدان هرمزی در نظر گرفته شده. متن لوح یادبود به شرح زیر است:
هنرمند گرامی
"در رویداد ارزشمند « هفته هنر هرمز» دقایقی چند در پایتخت ایران عزیز می شد زیستن در جزیره ای هزار رنگ و پر فرهنگ را تجربه کرد؛ در نگینِ نابِ «هرمز »که بر قلب خلیج همیشه فارس نشسته ،  طلوع و غروب خورشید را بر کرانه ها نظاره کرد. حضور هنرمندانه شما فرصتی بود تا بتوان از میان آوا و نوا و حرکت، مراوده‌ی آسمان و دریا دید ، گفت گوی موج و ساحل را شنید، طعم شرجی را چشید ، دل به افسانه های خیال انگیز هرمز سپرد و لحظاتی از دریچه ی فرهنگ و هنر جزیره نشنیان هرمز گرانقدر به جهان نگریست.
اداره کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی همت و حضور گرم و صمیمانه‌ی شما را  در تهران و برگزاری هفته هنر هرمز  ارج می نهد و آرزومند توفیق و تندرستی همیشگی شماست."
مهدی شفیعی
مدیر کل هنرهای نمایشی
پس از آن با حضور مهدی شفیعی، فاطمه ذوالقدر، سعید اسدی و مهدی سلامتی لوح‌های تقدیر به هنرمندان هرمزی و مدیریت مجموعه تئاتر باران اهدا شد.
مراسم با گرفتن عکس یادگاری هنرمندان و مسئولین به پایان رسید‌.




نظرات کاربران