در حال بارگذاری ...
گفت وگو با ندا شاهرخی کارگردان ، نویسنده و مدیر تماشاخانه فانوس

مجمع پرندگان کار مشترک ایران و فرانسه در تالار مولوی روی صحنه می رود

ندا شاهرخی کارگردان و مدیر جوان تماشاخانه فانوس سالها است که در حوزه کارگردانی و مدیریت تماشاخانه های خصوصی فعالیت می کند و با ایجاد ارتباط با کشورهای صاحب تئاتر به اجراهای مشترک با کشورها اروپایی پرداخته است . ندا شاهرخی دارای فوق لیسانس تئاتراز دانشگاه پاریس؛ کارگردان، مدرس تئاتر است و در حوزه اجرای نمایش و تئاتر و آموزش جوان ها فعالیت می کند .

شاهرخی تا به حال نمایش‌هایی همچون آدم، آدم است، مار و پله، دژاوو، دریچه را اجرا کرده است. شاهرخی اجراهای موفقی در کشورهای اروپایی با نمایش هایش  مثل آنتیگونه داشته است. آخرین حضور بین المللی ندا شاهرخی با نمایش مده آ بوده است .شاهرخی در گفت وگو با ایران تئاتر در باره فعالیت های جدید کاریش گفت : سال قبل نمایش مده آ به شکل تور در سه شهر کشور یونان در قالب جشنواره المپیا دیون اجراکردیم و سال قبل ترش هم با نمایش آنتیگونه به یونان رفته بودیم و در حال حاضر هم نمایش مجمع پرندگان را برای اجرا در تالار مولوی آماده کرده ایم.نمایش مجمع پرندگان تولید مشترک ایران و فرانسه و کارگردانی مشترک من ، یاسمن خواجه ای وژان لویی اکل  است .اکل به مدت 10 سال مدیر مدرسه عالی ملی شارل دو مزیه بود و بعد از آن کمپانی نف را در شهر پاریس تاسیس کرد. او کارگردان و بازیگر مطرح فرانسوی است که با کارگردانان بزرگی چون فیلیپ ژانتی همکاری داشته است.یاسمن خواجه ای بیشتر کار دراماتورژی متن را انجام داده است. این نمایش عید امسال در فرانسه اجرا شد. البته اکل در تابستان 95 به دعوت موسسه فرهنگی هنری فانوس هنر پارس به ایران آمد و در سالن فانوس دو کارگاه برگزار کرد. این کارگاه های عملی به اجرای بخش اول مجمع پرندگان در ایران انجامید. برای ادامه این پروژه مشترک ، امسال گروه فانوس به پاریس رفت و بعد از یک هفته تمرین بر روی بخش دوم این نمایش در کمپانی نف، دو اجرا در سالن نف داشت .

شاهرخی در باره مضمون نمایش مجمع پرندگان گفت : داستان نمایش برگرفته از کتاب منطق الطیر عطار نیشابوری است و یک به روز رسانی در داستان در دراماتورژی انجام شده است و از مونولوگ های معاصر و به روزی در آن استفاده کرده ایم. خوشبختانه ژان لویی اکل تسلط و اشراف خوبی به منطق الطیر عطار دارد و در فرانسه توسط لیلی انور منطق الطیر به زبان فرانسه ترجمه شده است. بعد از اجرای این نمایش در ایران در سال آینده نمایش در چند کشور اروپایی به صورت راپراتور اجرا می شود . این نمایش که تولید مشترک موسسه فانوس هنر پارس وکمپانی نف است . اغلب بازیگران این نمایش ازشاگردان من هستند و در حدود یکسال تمرین داشتیم . آوا تدین، المیرا آشفته، پگاه ابراهیمی، عارفه صادق محمدی، نیکی ساغری،در این کار ایفای نقش می کنند و دیگر عوامل عبارتند از سحر صنیعی مدیر روابط عمومی، محمد رضا فتاحی عکاس، محیا حامدی آهنگساز ، محمد رضا ستاری دستیار کارگردان و برنامه ریز ، این نمایش با حمایت فرهنگی سفارت فرانسه روی صحنه می رود.

وی در باره فعالیت های تماشاخانه فانوس عنوان کرد : در تماشاخانه فانوس ورک شاپ های آموزشی با حضور سعید چنگیزیان ، محمد عاقبتی ، محمد چرمشیرو فریدون جیرانی برگزار می شود و از ماه آینده ورک شاپ های بین المللی هم در تماشاخانه برگزار می شود .

 گفت وگو از احمد محمد اسماعیلی

 




نظرات کاربران (1)