در حال بارگذاری ...
در بازدید شهردار تهران از خانه هنرمندان ایران

علی مرادخانی نماینده شهردار تهران در شورای عالی خانه هنرمندان شد

شهردار تهران ضمن اعلام رضایت از مدیریت مجید رجبی‌معمار در خانه هنرمندان اعلام کرد که علی مرادخانی نماینده وی در شورایعالی خانه خواهد بود.

به گزارش ایران تئاتر به نقل از مهر، محمدعلی نجفی شهردار تهران صبح امروز ۱۹ آذرماه با حضور در خانه هنرمندان ضمن بازدید از این مجموعه با هنرمندان حوزه های مختلف دیدار و گفتگو کرد.

علی مرادخانی معاون هنری وزارت ارشاد، مجید رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان و حسین پارسایی دبیر شورای سیاستگذاری تماشاخانه ایرانشهر شهردار تهران را در بازدید از تماشاخانه ایرانشهر همراهی می‌کنند.

وی در ابتدا از تماشاخانه استاد سمندریان بازدید کرد که پارسایی و رجبی معمار توضیحاتی درباره سازوکار این تماشاخانه ارایه دادند.

بعد از بازدید از سالن سمندریان، شهردار تهران از سالن استاد ناظرزاده کرمانی بازدید کرد.

در بازدید از سالن های ایرانشهر هنگام بازدید از سالن استاد سمندریان حسین پارسایی مدیر این مرکز تئاتری با ذکر این موضوع که حمید سمندریان از استادان به نام حوزه تئاتر بود به ذکر مشخصات فنی سالن پرداخت و این سالن را مورد توجه گروه های تجربه گرا و بین المللی دانست.

وی همچنین در بازدید شهردار تهران از سالن ناظرزاده کرمانی آن را سالنی برای اجراهای کلاسیک خواند که چهره های معتبری در آن به اجرای نمایش پرداخته اند.

در این بازدید رجبی معمار ابراز امیدواری کرد سالن های تئاتری در تپه های عباس آباد ایجاد شود.

بعد از بازدید از مجموعه ایرانشهر، شهردار تهران و هیات همراه از خانه هنرمندان ایران و ابتدا از گالری ممیز و سپس گالری زمستان بازدید و از عکس های نمایشگاه «۱۰ روز با عکاسان» نیز دیدن کردند.

محمدعلی نجفی در این بازدید در طبقه دوم خانه هنرمندان توقفی کنار «هفت چنار» اثر زنده یاد عباس کیارستمی داشت و مدیرعامل خانه هنرمندان توضیحاتی درباره اثر ارایه داد.

سالن استاد امیرخانی میزبان نخستین دیدار و گفتگوی شهردار تهران با هنرمندان، ر,سا و نمایندگان انجمن ها از جمله نگار نادری پور رییس انجمن مجسمه سازی، علی اشرف صندوق آبادی از اعضای هیات مدیره انجمن خوشنویسان ایران، ابراهیم حقیقی از انجمن گرافیک، معصومه مظفری رییس انجمن هنرمندان نقاش ایران، کامران ملکی از خانه سینما بود.

در ابتدای دیدار محمد سریر رییس شورای عالی خانه هنرمندان ایران در سخنانی گفت: خانه هنرمندان با عضویت بیش از ۱۲ انجمن مستقل هنری در شاخه های هنری که ۴۰ هزار هنرمند عضو آنها هستند در شاخه های مختلف به صورت حرفه ای فعالیت می کند.

وی ادامه داد: خانه هنرمندان با مدیریت فرد منتخب شهردار تهران و انجمن ها سعی در گسترش فرهنگی در کشور دارد و رفت و آمد در این مکان زیاد است. امیدواریم شهرداری تهران نگاه فرهنگی خود را گسترش دهد.

سریر به ایجاد شوراهایی در زمینه های مختلف نیز اشاره کرد.

مسعود رجبی معمار مدیرعامل خانه هنرمندان با ارایه توضیحاتی درباره روند فعالیت خانه هنرمندان عنوان کرد: خانه هنرمندان محل تعامل و هماهنگی و ترکیب توانمندی های انجمن های مختلف است که همگی این انجمن ها به ثبت قانونی رسیده اند.

وی ادامه داد: این مکان محلی منحصر به فرد، مستقل و غیرسیاسی است که به آحاد مردم تعلق دارد. امیدواریم خانه هنرمندان مقدمه ای باشد برای ایجاد یک نهاد صنفی مثل نهادهایی که جامعه پزشکان و یا مهندسان دارند.

رجبی معمار بیان کرد: انجمن های مختلف در خانه هنرمندان نشست ها و برنامه های مختلف تخصصی برگزار می کنند و علی رغم فضای کوچکی که در اختیار داریم نمونه چنین فضایی با این میزان فعالیت در ایران وجود ندارد. همچنین طرح جامعی تدوین شده تا براساس آن بتوانیم ساختمان های قدیمی که در بوستان هنرمندان وجود دارد ساخته و به فضاهای مان افزوده شود.

وی متذکر شد: همچنین خانه هنرمندان در دیپلماسی فرهنگی نیز موفق عمل می کند و ما میزبان بسیاری از سفرا و مهمانان و هنرمندان خارجی هستیم و این مکان به عنوان یک نهاد بین المللی شناخته می شود.

مدیرعامل خانه هنرمندان در پایان گفت: پی ریزی مکان و حمایت های مالی برای فعالیت خانه هنرمندان از جانب شهرداری تهران صورت گرفته و طی سال ها وجود داشته که امیدواریم در آینده هم تداوم داشته باشد چون در حال حاضر اغلب گالری ها و تماشاخانه های خصوصی در اطراف خانه هنرمندان هستند و لزوم توجه به این مکان بیشتر احساس می شود.

پس از سخنان رجبی معمار، فرزاد هاشمی از انجمن عکاسان ایران به نمایندگی از انجمن های حاضر در جلسه بیان کرد: تنها پایگاه غیردولتی هنرمندان، خانه هنرمندان ایران است و انتظار ما این است که با حمایت شهردار این خانه و رویکرد پایدار بماند.

وی ادامه داد: استدعای ما در اولین جلسه با شما این است که این فرصت را همچنان مهیا کنید که این ۱۲ انجمن مستقل هنری که اینجا گرد هم آمدند با همین استقلال فعالیت کنند. لطفا به استقلال خانه هنرمندان ایران بیشتر کمک کنید.

غلامحسین امیرخانی خوشنویس پیشکسوت نیز در این جلسه با اشاره به اینکه با تاخیری ۴۰۰ ساله صاحب تشکیلات انجمن ها و صاحب خانه هنرمندان ایران شدیم، گفت: خوشبختانه با وجود این تاخیر، خانه هنرمندان این توانایی را داشته که آن را جبران و با هنرمندان تراز اول همکاری کند و میراث‌دار هنر کشور باشد.

وی ادامه داد: به نظر می رسد به طور کلی باید مدیریت کلان فرهنگی و هنری دیدش را نسبت به این وادی تغییر دهد و به فرهنگ و هنر اولویت دهد. به گمانم خود شما چند کارشناس تعیین کنید تا کارنامه ۱۷ ساله خانه هنرمندان را به دقت بررسی کند و متوجه می شوید این دوره تفاوت جدی با دوره های قبل داشته است.

در ادامه مراسم نجفی شهردار تهران بیان کرد: اگر بخواهیم صنوف هنری و هنرمندان موثر واقع شوند باید شورایعالی خانه هنرمندان فعال باشد و به درستی عمل کند. مساله بعدی فراگیر بودن خانه هنرمندان است و بسیار مناسب است که هنرمندان بدانند مکانی وجود دارد که از آنها حمایت می‌کند پس باید فضایی ایجاد کنیم تا هنرمندان جوانتر و کم تجربه تر بتوانند آثارشان را ارایه دهند.

معتقدم تنها ارتباط با سفارتخانه ها کافی نیست و باید ارتباط با مراکز بین المللی دنیا فراهم شود و ما هم از این جریان حمایت می‌کنیموی تصریح کرد: نکته بعدی توجه به بین المللی بودن خانه هنرمندان است چون‌ معتقدم تنها ارتباط با سفارتخانه ها کافی نیست و باید ارتباط با مراکز بین المللی دنیا فراهم شود و ما هم از این جریان حمایت می‌کنیم.

شهردار تهران ادامه داد: خانه هنرمندان باید نقطه اتصالی بین بخش خصوصی و دولتی باشد و ما نیز باید این ارتباط را تقویت کنیم چون بدون این ارتباط کارهای هنری پیش نمی رود.

نجفی عنوان کرد: شهرداری هیچ علاقه ای به دخالت در کار خانه هنرمندان ایران ندارد. ما خودمان را تسهیل‌گر فعالیت های  فرهنگی و اجتماعی می دانیم نه تصدی گر. دوست داریم فضایی ایجاد کنیم که فعالیت هایی به نفع شهروندان اتفاق بیفتد و مهم نیست نام شهرداری چقدر مطرح می شود.

در ادامه نجفی در سخنانی اظهر کرد: فکر می کنم تاسیس خانه هنرمندان یکی از بهترین و موثرترین کارها در شهرداری تهران بوده است و حسن قضیه این بود که بعد از تحقیقات در شهرداری تهران به عنوان نهادی مستقل و مدنی در حوزه هنر شاکله اصلی خود را حفظ کرد و در آینده هم همینطور خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه در سه حوزه تئاتر، موسیقی و نقاشی فعالیت کرده است و دوره ای یک ساله شاگرد ایران درودی نقاش پیشکسوت بوده است و بعدها به دلیل اینکه رشته اش ریاضی بوده از هنر فاصله گرفته است، بیان کرد: من از همه هنرها لذت می برم و به گمانم این نعمت است. همچنین معتقدم شهری مانند تهران بدون ابزار هنر نمی تواند شهر بالنده ای باشد و باید سرمایه های اجتماعی و فرهنگی شهروندان را گسترش دهیم.

شهردار تهران با اشاره به سخنان امیرخانی گفت: من هم معتقدم با مرور نقاط قوت و ضعف این سال ها بشود به این رسید که باید با چه اولویتی سراغ برنامه ها برویم. اینکه خانه هنرمندان اساسنامه دارد و سیستم مدیریتی آن به گونه ای است که تصمیم گیری ها به عهده شورایعالی گذاشته شده است اتفاق مثبتی است.

شهردار تهران مدیریت رجبی معمار را تایید کرد

نجفی با بیان اینکه با ارزیابی های صورت گرفته از سوی شهرداری و شورایعالی خانه هنرمندان مدیریت رجبی معمار مورد تایید است، ادامه داد: از نظر ما هم ایشان مورد تایید است.

وی در ادامه به ذکر چند نکته پرداخت و گفت: یکی از نقش های شورایعالی خانه هنرمندان این است که وظیفه خود را جدی بگیرد و نقش تشریفاتی نداشته باشد؛ چنانکه در برخی جاها چنین بوده است.

نجفی بعد از پایان این جلسه و بازدید از تالار تابستان در مجمع عمومی خانه هنرمندان ایران شرکت کرد.

وی در این مجمع از نقش هنر در جوامع شهری سخن گفت و یادآور شد: از ابتدای تاریخ، هنر نقش برجسته ای در شکل گیری حیات مدنی بشریت داشته است و امروزه در دنیای مدرن ارتقای کیفیت زندگی بشر بدون هنر و استفاده از ابزار هنری غیرقابل تصور است. زبان هنر به عمق جان ها اثر می گذارد و می تواند انسان و جامعه را دچار تحول کند.

شهردار تهران افزود: آنچه می تواند جامعه را به جامعه ای اخلاقی تبدیل کند تعالیمی است که در ناخودآگاه وجود دارد و آنچه که در ناخودآگاه شکل می گیرد هنر است و هنر می تواند به درستی خوبی و بدی را متذکر شود.

نجفی درباره نقش هنر در شهرسازی نیز گفت: در مورد شهر و شهرسازی نیز باید گفت که جان و روح یک شهر بر جسم آن مقدم است و روابط بین شهروندان و المان های شهری است که یک شهر را می سازد و با توجه به این روابط است که متوجه می شویم یک شهر خشن است یا اخلاقی پس فقط کالبد یک شهر اهمیت ندارد بلکه روابط بین اجزای شهر هم مهم است و در این روابط هنر نقش تعیین کننده ای دارد.

شهردار تهران در مجمع عمومی خانه هنرمندان ایران بیان کرد: تهران الگو و نمونه همان چیزی است که در سطح کشور مشاهده می کنیم و تهران باید تغییر و تحول پیدا کند تا کشور تغییر کند. عمده رخدادهای فرهنگی و هنری و تولیدات این عرصه در تهران رخ می دهد پس باید تهران را جدی بگیریم.

وی ادامه داد: ما شعاری که در شهرداری مطرح کردیم این بود «امید، مشارکت و شکوفایی» که هر سه این عناوین با کمک هنرمندان امکان تحقق پیدا می کند.

نجفی با اشاره به اینکه همانقدر که شهرداری تهران در قبال هنر و هنرمند مسئول است، هنرمندان نیز در قبال شهر مسئول هستند، گفت: یکی از مسئولیت های بنده حفظ پایگاه های هنرمندان است. شهرداری اعتقاد دارد باید خانه هنرمندان مستقل و تخصصی باشد همانگونه که تا امروز بوده است و داعیه تصدی گری در عرصه هنر را نداریم. در نقطه مقابل هنرمند نیز در قبال شهر مسئولیت دارد و باید به چنین مسئولیتی فکر بشود تا هنرمندان در تقویت اخلاق شهروندی وظیفه خود را ایفا کنند.

شهردار تهران ادامه داد: ما در شهرداری دنبال هنر سفارشی نیستیم. معتقدیم هنرمندان حتی در مسایل فنی نیز می توانند با خلاقیت خود راهگشا باشند. ضمن اینکه معتقدیم حتی در مواجهه با سوال های تکراری که گاه حتی جواب هایی نیز برایشان پیدا شده است، باید دنبال جواب های تازه باشیم.

علی مرادخانی به عنوان نماینده شهردار تهران در شورایعالی خانه هنرمندان ایران اعلام شد

نجفی درباره توجه به هنر فاخر توضیح داد: توجه‌ به کارهای فاخر اهمیت فراوانی دارد و علی رغم محدودیت های مالی شهرداری باید تلاش کنیم امکانات سخت افزاری فاخری را در شهر تهران فراهم کنیم. همیشه فکر می کنم این نقطه ضعف ماست که نتوانستیم بعد از انقلاب مکانی مثل تالار وحدت بسازیم به همین جهت از آقای مرادخانی که نماینده من در شورایعالی خانه هنرمندان هستند در این زمینه به من مشاوره دهند تا بتوانیم در سال های آینده مکانی را به چنین فعالیت هایی اختصاص دهیم.

وی تصریح کرد: نکته مهم دیگر مردمی کردن هنر است و اینکه باید چکار کنیم که عموم مردم از دیدن آثار هنری لذت ببرند و هنر زندگی شان را تحت تاثیر قرار دهد. قبل از انقلاب برنامه ای به نام هنر برای مردم وجود داشت که روی حوزه موسیقی متمرکز بود البته من از هدف و سیاست پشت این برنامه مطلع نیستم اما معتقدم باید فاصله مردم را با هنر کم کنیم وآن برنامه هم فعالیت مناسبی بود.

شهردار تهران عنوان کرد: یکی دیگر از موارد مورد نظر، توجه به هنر مذهبی و معنوی است. چرا هنرمندان ما اجازه می دهند که به آنها انگ بی توجهی به دیدن و اعتقادات مذهبی زده شود؟ توجه به جنبه های مذهبی و استفاده از هنر برای سوق دادن این جنبه ها به درجات بالاتر باید مورد توجه‌ شهرداری تهران قرار گیرد.

وی در پایان صحبت هایش گفت:  شهر بدون هنر شهری مرده است و امیدوارم با همراهی و اعتماد شما هنرمندان و مسئولان بتوانیم مشکلات و مخالفت ها را حل کرده و با کمک هم پوسته‌ای را که برخی تلاش کرده اند دور شهر بکشند از میان برداریم.




مطالب مرتبط

در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود
در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» مطرح شد

یلدا می‌گوید امید در پس ناامیدی متولد می‌شود

احمد محیط طباطبایی، رییس ایکوم در ویژه‌برنامه «یلدای خُرَمروز» که به مناسبت شب یلدا و آغاز فصل زمستان در خانه هنرمندان برگزار شد، گفت یلدا مطابق همه آن چیزی بوده که در فرهنگ ایران بوده است و آن این‌که تاریکی به‌روشنی رسیده؛ شب به‌روز ختم شده و امید در پس ناامیدی متولد ...

|

نظرات کاربران