در حال بارگذاری ...
بررسی نقش رسانه در توسعه تئاتر استان‌ها(گیلان)

محبوب بشری: رسانه پایه اصلی جذب مخاطب تئاتر است

وحید محبوب بشری رئیس انجمن نمایش استان گیلان معتقد است؛ نبود نیروی متخصص تئاتر در رسانه‌های استانی یکی از مشکلات اصلی رسانه‌‌های استانی است.

وحید محبوب بشری کارگردان و بازیگر تئاتر و رئیس انجمن نمایش استان گیلان درباره نقش رسانه‌ها در توسعه تئاتر با بیان اینکه تئاتر برای رسانه‌ها در اولیت قرار ندارد، به ایران تئاتر گفت: به طور کلی اگر بخواهیم رسانه‌ها را به دو بخش مکتوب و غیرمکتوب تقسیم کنیم در هر دو تئاتر به صورت حداقلی پرداخته می‌شود مگر اینکه یک جریان خاصی باشد به نوعی در افزایش مخاطب و تیراژ ان رسانه تاثیر داشته باشد.

محبوب‌بشری با بیان اینکه متاسفانه اکثر رسانه‌های نوشتاری ما هدف‌شان پُر کردن صفحات‌ و بالا بردن تیراژشان است، ادامه داد: کافی ا‌ست یک جریانی در سطح کشور رخ بدهد؛ مثل استفاده از بازیگران حرفه‌ای سینما در تئاتر که در سال‌های اخیر رواج پیدا کرده، در این حالت رسانه‌های استانی بسیار به آن می‌پردازند، چون احساس می‌کنند می‌توانند از این مسئله در راستای افزایش مخاطبانشان استفاده کنند.

رئیس انجمن نمایش استان گیلان در این‌باره افزود: دسته دیگری از رسانه‌ها، آنهایی هستند که در طول سال دغدغه تئاتر دارند و به این مقوله می‌پردازند اما در این رسانه‌ها نیز بحث چگونگی پرداختن به تئاتر مطرح است. به این معنی که من فکر می‌کنم این رسانه‌ها نیز خبرهای تئاتری‌شان در حد چندتا تیتر بیشتر نیست و به جنبه‌های ضروری و ریشه‌ای تئاتر نمی‌پردازند. در واقع فقط ظاهر قضیه را نگاه می‌کنند و این روند هم برای مسئولین و هم برای مخاطبان نوعی جریان‌سازی می‌کنند که بعد از آن همه به آن سمت‌وسو بروند.

محبوب‌بشری با اشاره به کمبود نیروهای متخصص در رسانه‌های استانی، اظهار کرد: من یکی دو نفر را بیشتر نمی‌شناسم که روزنامه‌نگار تخصصی تئاتر باشند و در طول سال دغدغه تئاتر داشته باشند. البته چند نفر از دوستان تئاتری ما هستند که آنها با بچه‌های رسانه در ارتباط هستند و فقط اخبار و اطلاعات کارها را به آنها می‌دهند.

او در ادامه با بیان اینکه می‌بایست بین خبررسانی و پرداختن به تئاتر به صورت نقد، تحلیل و گزارش در رسانه‌ها تفکیکی قائل شد، ادامه داد: مطمئنا اگر هر روزنامه تنها یک ستون را به تئاتر اختصاص بدهد و در این ستون هر بار به ریشه‌یابی مسائل و مشکلات تئاتر پرداخته شود قطعا تاثیر آن را خیلی زود همه می‌بینند.

این بازیگر و کارگردان تئاتر در این راستا با اشاره به نقش مهم صدا و سیما در اطلاع‌رسانی، اظهار کرد: مسئله دیگری که ما همیشه در استان‌ها با آن دست به گریبان هستیم صدا و سیمای استانی است. متاسفانه تنها چیزی که در صدا و سیمای استانی به آن پرداخته نمی‌شود تئاتر است. ما چند سال پیش از این به سیمای استانی‌مان پیشنهاد دادیم که در یک بخش خبری روزانه قسمتی هم به اخبار فرهنگی هنری اختصاص بدهند. ولی حتی در حد خبر کوتاه هم به تئاتر نمی‌پردازند. مثلا روز گذشته در استان ما یک نمایشگاه کتاب برگزار شده که به خاطر بازدید یکی از مقامات استانی از این نمایشگاه، حسابی صدا و سیما درباره آن گزارش پخش کرد اما جشنواره تئاتر استانی که برگزار شد و اینکه چهار تن از بچه‌های ما موفق شدند به جشنواره تئاتر فجر راه پیدا کنند و سایر خبرهای حوزه تئاتر هیچ انعکاسی در صدا و سیمای استان نداشتند.

محبوب‌بشری همچنین با اشاره به اجرای آثار نمایشی در گیلان توسط گروه‌های تهرانی، عنوان کرد: یکی از مشکلاتی که ما الان داریم اجرای گروه‌های تهرانی در گیلان است. جالب اینکه با وجودی که اکثر کارهایی که از تهران به رشت آمده‌اند کیفیت‌شان پایین بوده و اصلا اجرای خوب و قوی نداشتند اما از نظر فروش بسیار موفق بودند، چون چند بازیگر چهره در آن نمایش‌ها بازی می‌کردند. جالب‌تر اینکه همان روزنامه‌های استانی ما که در طول سال اصلا به تئاتر نمی‌پردازند با آن خانم یا آقای بازیگری که از تهران آمده گفت‌وگوی مفصلی انجام می‌دهند و حسابی آن کار را بازتاب می‌دهند.

او با تاکید بر اهمیت وجود روزنامه‌نگاران متخصص در استان‌ها اضافه کرد: به نظر من در رابطه با رسانه‌ها؛ یک طرف موضوع دغدغه روزنامه‌نگار متخصص است، طرف دیگر موضوع نگاه و برخوردی است که رسانه‌ها با مقولات فرهنگی منجمله تئاتر دارند. یعنی همانطور که همه روزنامه‌ها صفحه ورزشی، حوادث، جدول، آگهی ترحیم، مزایده و مناقصه و... دارند، باید صفحه‌ای هم اختصاصا ویژه فرهنگ و هنر داشته باشند. یعنی رسانه‌ها باید به خودشان بقبولانند که اقلام فرهنگی منجمله تئاتر، کتاب و... باید در سبد فرهنگی خانواده‌ها باشد و همچنین به این کار به چشم ضرر نگاه نکنند بلکه مثل یک سرمایه‌گذاری فرهنگی به آن اهمیت بدهند.

این کارگردان تئاتر همچنین با بیان اینکه بعضی تصمیمات است را باید از مرکز گرفته شود، گفت: مثلا می‌توانند مسئولان رسانه ملی طی یک بخشنامه به صدا و سیمای استان‌ها بگویند که بابت تبلیغات از گروه‌های استانی و نمایش‌های تولید استان هزینه نگیرند یا کمتر بگیرند. چراکه گروه‌های تئاتر در استان‌ها توان پرداخت هزینه‌های سنگین سیما را ندارند.

او ادامه داد: مثلا الان در تهران بخش خصوصی خیلی در تئاتر فعال شده، الان ما هم در شهر رشت بعنوان مرکز استان گیلان چند تهیه‌کننده بعنوان فرد و یکی دو موسسه داریم که هر از گاهی در حوزه نمایش فعالیت می‌کنند اما در همین امسال دو نمایش با حمایت بخش خصوصی اجرا شدند که متاسفانه هر دو درگیشه شکست خوردند در حالی‌که اگر رسانه‌ها و به ویژه صدا و سیما حداقل کمکی می‌کردند این گونه نمی‌شد. بالاخره تحمل تهیه‌کننده خصوصی هم حدی دارد و نمی‌شود به اسم اثر فاخر همیشه بخش خصوصی را برای حضور در عرصه تئاتر مجاب کرد.

محبوب بشری تصریح کرد: ما معتقدم وقتی دغدغه فرهنگی داریم باید کار فرهنگی نیز بکنیم. نمی‌توان فقط کار فرهنگی را خواست برای سود اقتصادی آن. بلکه همانقدر که کار فرهنگی باید به اقتصاد کمک کند اقتصاد هم باید به کار فرهنگی کمک کند و تا زمانی‌که این دو از هم جدا باشند وضعیت همین خواهد بود.

رئیس انجمن نمایش استان گیلان همچنین با بیان اینکه رسانه‌ها در بالا و پایین رفتن سطح سلیقه مخاطب نقش تاثیرگذاری دارند، اظهار کرد: رسانه پایه اصلی جذب مخاطب تئاتر است امامتاسفانه سطح مخاطب تئاتر ما پایین آمده و این هم به نوعی نتیجه بی توجهی  رسانه‌ها به تئاتر در استان هاست. بطوریکه مثلا الان شرایط به شکلی شده که بچه‌های استانی خودمان کارهای با کیفیتی را اجرا می‌کنند اما سالن‌شان خالی است ولی کافی است یک بازیگر از فلان سریال در بین بازیگران یک نمایش باشد آن وقت آن سالن جای خالی ندارد.

محبوب بشری همچنین درباره استفاده از فضای مجازی برای توسعه تئاتر در استان گیلان توضیح داد: ما در حال حاضر چند تا گروه تئاتری در تلگرام داریم اما گستردگی افراد این گروه‌ها اکثرا خود هنرمندان و اصحاب هنر هستند. یعنی این گروه‌ها بازتاب بیرونی ندارند بطوری‌که مثلا یک کشاورز، یک پزشک، یک خانه‌دار و... نیز در این گروه‌ها باشند.

او در پایان با بیان اینکه انجمن نمایش استان گیلان برای جذب مخاطب و حفظ ارتباط گروه‌های نمایشی با مخاطبانشان برنامه‌های دارد که در آینده نزدیک اجرایی خواهد شد، گفت: آرزوی من این است که روزی برسد که تئاتر آنقدر از نظر مالی قوی بشود که بازیگران و کارگردانان ما دغدغه مالی نداشته باشند و تهیه‌کنندگان هم با اطمینان خاطر در تئاتر سرمایه‌گذاری بکنند.




نظرات کاربران