در حال بارگذاری ...
مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان هرمزگان :

جشنواره تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی می تواند بین المللی شود

علیرضا درویش نژاد دبیر یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی گفت :هدف ما این است که وقتی جشنواره به قوت و استحکام کافی برسد هنرمندان حوزه رضوی را در عرصه های بین الملل مطرح کنیم وداشته هایمان را در آنسوی مرزها عرضه کنیم.

به گزارش تئاتر به نقل از تئاتر هرمزگان، علیرضا درویش نژاد دبیر یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی با اشاره به اینکه جشنواره وارد دهه دوم خود شده است گفت: از 10 سال گذشته تا به امروز فراز و فرودهای زیادی را پشت سر گذاشتیم و امروز شاید به هدف مطلوب نرسیدیم اما مسیری را آغاز کرده ایم که برای همه قابل لمس و درک است و دیگران نیز می توانند ادامه دهنده آن باشند.

 مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان هرمزگان استقبال مردم را از جشنواره چشمگیر دانست و گفت: امروز مردم نگاهشان به این جشنواره مثبت است و جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی رضوی جزو مطالبات مردم قرار گرفته است. شاید در سال های اول توجه مردم کافی نبود اما الان نیازمندی مردم جامعه محسوب می شود و همین جریان سازی برای ما بسیار ارزشمند است.

او افزود الان جشنواره در سبد فرهنگی و هنری خانواده ها جا افتاده است و اگر ما نخواهیم برگزار کنیم مردم از ما پاسخ می خواهند و به دنبالش هستند.

درویش نژاد یکی از دلایل استقبال مردم از جشنواره را اختصاص آن به کودک و نوجوان دانست و افزود: من خیلی خوشحال می شوم وقتی می بینم بچه ها از مدارس می آیند و نمایش ها را با لذت تماشا می کنند.

او تصریح کرد این جشنواره راه خود را پیدا کرده است و همین موضوع مسئولیت ما را دوچندان می کند، چرا که یک سیره مذهبی باید ارائه شود. منابع و روایات ارائه شده باید عاری از خرافه باشد و مستندات قوی داشته باشد چرا که ما می خواهیم اندیشه دینی را در قالب نمایش به رده های سنی پایه ارائه کنیم و این مسئولیت حساسی است، مانند دارو است اگر اشتباه تزریق شود نتیجه معکوس خواهد داشت.

مدیرکل فرهنگ وارشاد اسلامی استان هرمزگان گفت: جشنواره رضوی موضوعی است و ما تلاش داریم دید کودک و نوجوان را به امام رضا باز تر و گسترده تر کنیم که ایشان را تنها با نام ضامن آهو نشناسند. امام رضا ضامن اندیشه ها است.نگاه کودک و نوجوان باید به اما رضا علمی تر و گسترده تر شود.

 درویش نژاد هدف از انتقال اجرای بخش خیابانی به شهرستان میناب را تمرکز زدایی از مرکز استان اعلام کرد وگفت: در چهارچوب سیاست های وزیر فرهنگ و ارشاد که عدالت و توازن فرهنگی باید رعایت شود ما تلاش می کنیم که همه مردم استان بتوانند از رویداد های فرهنگی بهره مند شوند و در هر شهری متناسب با جغرافیای فرهنگی خودش در رویدادهای فرهنگی و هنری دخیل می کنیم.

او افزود: میناب شاخص هایی دارد که می تواند میزبان خوبی برای اجراهای خیابانی باشد ومردم استقبال خوبی کرده اند و از سال های آینده هم بخش خیابانی آنجا اجرا می شود.

درویش نژاد به اهمیت بخش نمایشنامه نویسی در این جشنواره اشاره کرد وگفت: یکی از مشکلات در حوزه نمایشنامه نویسی عدم وجود نمایشنامه های خوب موضوعی و مذهبی است به تعداد کافی است. باید نویسنده ها بتوانند با استفاده از مستندات و متون صحیح، نمایشنامه های خوبی در حوزه مذهبی ارائه بدهند و این رویداد نیازمند زیر ساخت های علمی و پؤوهشی است. ما هنوز در ابتدای راه هستیم اما نگاهمان به سمتی است که در این جشنواره نمایشنامه های مذهبی علمی و جذاب تولید شود.

دبیر یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان و نمایش عروسکی  افق های آینده این جشنواره را بین المللی توصیف کرد و گفت: هدف ما این است که وقتی جشنواره به قوت و استحکام کافی برسد هنرمندان حوزه رضوی را در عرصه های بین الملل مطرح کنیم وداشته هایمان را در آنسوی مرزها عرضه کنیم تا هم فرهنگ ناب ایرانی و رضوی معرفی شود و هم اقتصاد و معیشت هنر تئاتر نیز از همین طریق تقویت شود، این جشنواره قابلیت جهانی شدن را دارد.

یازدهمین جشنواره ملی تئاتر کودک و نوجوان رضوی در بخش صحنه‌ای و عروسکی در بندرعباس و بخش خیابانی در میناب از ۱۹ الی ۲۲ آذرماه  برگزار می‌شود.




نظرات کاربران