در حال بارگذاری ...
نشست خبری هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی در خانه تئاتر ایران برگزار شد

حضور چشمگیر زنان در مهم‌ترین مسابقه نمایشنامه‌نویسی کشور

بهزاد صدیقی دبیر هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی در نشست خبری این مسابقه مهم ادبیات نمایشی اظهار امیدورای کرد تا در سه، چهار روز باقی مانده به برگزاری مراسم اختتامیه این مسابقه وعده‌های مسولان نسبت به تامین مالی این مسابقه عملی بشود.

به گزارش ایران تئاتر، نشست خبری هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با حضور بهزاد صدیقی، دبیر و سلما سلامتی، دبیر اجرایی این مسابقه در سالن کنفرانس خانه تئاتر ایران در حالی  برگزار شد که بر اساس امار اعلام شده زنان نمایشنامه نویس در این دوره حضور چشمگیری داشتند.

در آغاز این نشست سلما سلامتی عضو هیات مدیره کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر و دبیر اجرایی هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی، گفت: پس از انتشار فراخوان هشتمین دوره مسابقه ادبیات نمایشی که اسفندماه گذشته منتشر شد تا آخر اردیبهشت‌ماه که فرصت نهایی برای ارسال آثار به دبیرخانه مسابقه بود، در سه بخش نمایشنامه‌های ترجمه شده، پژوهش ادبیات نمایشی و نمایشنامه‌های تالیفی آثار فراوانی به دبیرخانه رسید که بیشترین آن به بخش نمایشنامه‌های تالیفی اختصاص داشت.

سلامتی با بیان اینکه مرحله داوری و انتخاب آثار از خردادماه سال جاری در سه بخش آغاز شد، ادامه داد: در بخش پژوهش ادبیات نمایشی علی‌اکبر علیزاده، طلایه رویایی و رضا سرور، در بخش نمایشنامه‌های ترجمه شده سهیلا نجم، داریوش مودبیان و بهارم جلالی‌پور آثار را داوری کردند.

دبیر اجرایی هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی درباره داوران بخش نمایشنامه‌های تالیفی با اشاره به دریافت 480 اثر در این بخش، گفت: به دلیل حجم بالای نمایشنامه‌های ارسالی به دبیرخانه، بر اساس تصمیم شورای سیاستگذاری انتخاب این آثار در دو مرحله صورت گرفت. داوری مرحله نخست بخش نمایشنامه‌های تالیفی برعهده روزبه حسینی، ابراهیم پشت‌کوهی و صحرا رمضانیان بود که از میان ۴۸۷ اثر دریافتی، ۳۰ نمایشنامه را راهی مرحله نهایی کردند. بعد از آن نیز حسین پاکدل،‌ فرهاد توحیدی و ناهید طباطبایی بعنوان داوران نهایی آثار را بررسی کردند که اسامی برگزیدگان در روز اختتامیه اعلام می‌شود.

دبیر اجرایی هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی درباره زمان برگزاری مراسم اختتامیه این مسبقه نیز توضیح داد: بر اساس برنامه‌ریزی تصور می‌کردیم که در شهریورماه بتوانیم مراسم اختتامیه و نفرات برگزیده را اعلام بکنیم اما به دلیل حجم بالای آثار رسیده در بخش نمایشنامه‌های تالیفی، داوران زمان بیشتریی را برای بررسی آثار نیاز داشتند لذا با توجه به رسیدن ماه محرم و صفر، تصمیم گرفتیم که مراسم اختتامیه را به بعد از این ایام برگزار کنیم.

در ادامه این نشست بهزاد صدیقی عضو هیات مدیر کانون نمایشنامه‌نویسان خانه تئاتر ایران و دبیر هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی نیز در سخنانی با اشاره به برگزاری این مسابقه پس از گذشت چهار سال وقفه، گفت: همواره مشکلات مالی یکی از موانع اصلی برگزاری این مسابقه در دوره‌های پیشین بوده و در این دوره نیز متاسفانه این مشکل کماکان تا امروز که تنها سه روز به مراسم اختتامیه باقی مانده حل نشده است. البته امیدواریم در این روزهای باقی مانده مسئولان به وعده‌های خود عمل کنند تا ما شرمنده دوستان در روز اختتامیه نباشیم.

صدیقی در ادامه با بیان اینکه هیات مدیره وقت کانون نمایشنامه‌نویسان (محمد امیر یاراحمدی، بهزاد صدیقی، جواد عاطفه، آندرانیک خچومیان، سلا سلامتی) به همراه قطب‌الدین صادقی و کوروش نریمانی (بعنوان افراد خارج از هیات مدیره) شورای سیاستگذاری هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی را تشکیل می‌دهند، گفت: امسال در بخش نمایشنامه‌های ترجمه شده مجموعا 237 اثر (45 مترجم زن، 81 مترجم مرد) به دبیرخانه رسید. که در میان خانم‌ها بیتا دارابی با 8 اثر و نورا موسوی‌نیا با 6 اثر پرکارترین مترجمان این دوره بودند. در میان آقایان نیز زنده‌یاد داوود رشیدی با 8 اثر، عباسعلی عزتی با 8 اثر، علیرضا کوشک‌جلالی با 7 اثر، محمدرضا خاکی با 7 اثر و اصغر نوری با 6 اثر پرکارترین مترجم این دوره بودند.

دبیر هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ادامه داد: در این بخش 22 ناشر از تهران و 3 ناشر از شهرستان‌ها آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند که به ترتیب نشر افراز با 95 اثر، نشر دیبایه با 20 اثر، نشر بیدگل با 18 اثر، نشر نی با 16 اثر، نشر پارسه در 12 اثر در این مسابقه شرکت کردند.

صدیقی درباره پژوهش ادبیات نمایشی نیز توضیح داد: در این بخش مجموعا 39 اثر به دبیرخانه رسیده که 23 اثر تالیف پژوهش و 16 اثر ترجمه پژوهش بودند. همچنین در این بخش 20 ناشر از تهران و 4 ناشر از شهرستان آثار خود را به دبیرخانه ارسال کردند.

او درباره بخش نمایشنامه‌های تالیفی نیز با بیان اینکه در این بخش 487 اثر در 26 مجلد به دبیرخانه رسیده، گفت: امسال در بخش نمایشنامه‌های تالیفی 48 زن در مجموع با 94 اثر و 150 مرد در مجموع با 393 اثر در مسابقه شرکت کردند. همچنین 51 ناشر از تهران و 11 ناشر از شهرستان‌ها مجموع ناشران حاضر در این دوره را تشکیل می‌دهند.

صدیقی درباره فعال‌ترین ناضران حاضر در بخش نمایشنامه‌های تالیفی نیز گفت: در تهران نشر نیستان با 72 اثر، نشر افراز با 59 اثر، نشر نمایش با 53 اثر و نشر روزبهان با 24 اثر و در شهرستان‌ها نشر بوتیمار با 22 اثر، نشر سام آرام با 10 اثر ، نشر عنوان با 6 اثر و بوتا نشر ارومیه ‌با 6 اثر فعال‌ترین ناشران این بخش بودند.

دبیر هشتمین مسابقه انتخاب آثار برتر ادبیان نمایشی در پایان این نشست با اشاره به وقفه چهار ساله پیش امده برای برگزاری این مسابقه از سال 92 تاکنون، اظهار کرد: بخش تامین بودجه همواره یکی از چالش‌های جدی و اساسی ما در برگزاری این مسابقه بوده و متاسفانه علیرغم تمام برنامه‌ریزی‌ها و پیگیری‌های لازم و برگزاری جلسات متعدد با مراکز و نهادهای ذیربطی که همیشه بعنوان حامی این مسابقه نمایشنامه‌نویسی بودند، با اینکه سعی کردیم یک بودجه مستقل را برای این مسابقه تامین کنیم اما همیشه بخشی از این بودجه تامین شده و هیچ وقت بودجه به صورت کامل و به موقع تامین نشده است. به همین خاطر معمولا در بخش داوری هیچ وقت به همکاران ما به موقع دستمزدها و هدایای خود را دریافت نکردند و احتمالا امسال نیز به همین شکل خواهد بود. چراکه هنوز بخش زیادی از بودجه‌ای که برای مسابقه امسال درنظر گرفته شده تامین نشده و امیدوار هستیم در این دو، سه روز باقی مانده، مسئولان وعده‌هایشان را عملی بکنند.

گفتنی است، مراسم اختتامیه هشتمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران روز شنبه ۲۵ آذرماه جاری، ساعت ۱۸ در سالن آمفی‌تئاتر بوستان گفت‌وگو برگزار می‌شود.




مطالب مرتبط

جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود
جمعه ۲۹ دی‌ در تالار ناصری خانه هنرمندان

آیین پایانی دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران برگزار می‌شود

طی نشستی که امروز، (سه‌شنبه ۲۶ دی) در خانه تئاتر برگزار شد، محمد رحمانیان، دبیر دهمین دوره انتخاب آثار برتر ادبیات نمایشی ایران با همراهی بهزاد صدیقی، دبیر اجرایی این جایزه، پوستر این رویداد هنری را رونمایی کردند و به ارائه توضیحاتی درباره روند برگزاری این دوره از جایزه ...

|

در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند
در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌ جدیدش را برای مخاطبان خواند

بهزاد فراهانی، نمایشنامه‌نویس، بازیگر و کارگردان پیشکسوت تئاتر، در هفتمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس»، یکی از جدیدترین نمایشنامه‌هایش را خواند و درباره‌ این اثر با مخاطبان گفت‌وگو کرد.

|

کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌کند

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با حضور شکوفه آروین
کانون نمایشنامه‌نویسان و مترجمان تئاتر ایران برگزار می‌کند

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با حضور شکوفه آروین

پنجمین نشست «صدای نمایشنامه‌نویس» با خوانش «درماندن در وضعیت آخر» توسط شکوفه آروین، نمایشنامه‌نویس این اثر در تماشاخانه استاد جوانمرد برگزار می‌شود.

|

نظرات کاربران