در حال بارگذاری ...
  • بررسی نقش رسانه در توسعه تئاتر استان‌ها (استان تهران)

    درگاه‌های استانی؛ ظرفیتی بزرگ، موثر و حرفه‌ای در تئاتر

    امیرحسین شفیعی رئیس انجمن نمایش استان تهران درگاه‌های استانی در ایران تئاتر را فرصتی مناسب برای تولید اخبار، یادداشت‌ و نقد عنوان کرد که نیازهایی که یک رسانه تئاتر دارد را برطرف می‌کند.

    امیرحسین شفیعی رئیس انجمن نمایش استان تهران درباره نقش رسانه‌ها در توسعه تئاتر به ایران تئاتر گفت: در شهرستان‌های ما رسانه‌ها خیلی خوب با انجمن نمایش همکاری می‌کنند و مطالبات هنرمندان را در قالب یادداشت، مصاحبه یا چیزهای دیگر به سمع و نظر مسئولان شهرستان‌ها می‌رسانند. همچنین انجمن نمایش استان تهران درصدد است که فروش اینترنتی بلیط را در شهرستان‌ها راه‌اندازی کند.

    امیرحسین شفیعی از هنرمندان عرصه تئاتر و رئیس انجمن نمایش استان تهران با بیان اینکه تئاتر در استان‌ها و شهرستان‌ها جایگاه ویژه‌ای ندارد، عنوان کرد: به نظر من دلیل بی‌توجهی رسانه‌ها به تئاتر در شهرستان‌های اطراف تهران و استان‌ها این است که تئاتر در این فضاها جایگاهی ندارد. وقتی یک تئاتر در یک استان یا شهرستان نزد مدیران فرهنگی و استانی دارای جایگاه نیست، چطور می‌توانیم توقع داشته باشیم که تئاتر مسئله اصلی رسانه‌ها شود یا به آن بپردازند.

    شفیعی درباره راهکار این معضل بیان کرد: به اعتقاد من هنرمندان هر استان، مسئولین انجمن‌ها، متولیان و اعضای خانواده تئاتر خود باید برای این رویداد تلاش کنند و هنر تئاتر، آثاری که روی صحنه است و فعالیت‌ها را معرفی بکنند. اینکه ما بنشینیم و منتظر شویم تا رسانه ما را رصد کنند؛ در کشوری که پر از اتفاقات سیاسی و حوادث مختلف است و برای رسانه دنبال کردن آن‌ها جذاب‌تر است، انتظاری غیرممکن است و خانواده تئاتر باید یک گام به پیش رود تا فعالیت‌ها و هنر تئاتر را در استان خود معرفی کند.

    رئیس انجمن نمایش استان تهران در ادامه درباره درگاه‌های استانی تئاتر و تاثیر آن بر توسعه تئاتر توضیح داد: اتفاق خوبی که برای استان‌ها افتاد، درگاه‌های تئاتر استانی است که ظرفیت بزرگ، موثر و حرفه‌ای برای تولید اخبار، یادداشت‌ها و نقد ایجاد کرد که نیازهایی که یک رسانه تئاتر دارد را برطرف می‌کند. از این جا به بعد ما هستیم که چقدر می‌توانیم سایت تئاتر استانی خود را به شهروندان گستره جغرافیایی‌ای که زندگی می‌کنیم، معرفی کنیم. اگر درگاه استانی هر استان فعال باشد، به راحتی از این طریق می‌تواند با رسانه‌های دیگر در ارتباط باشد. ما سعی کردیم در درگاه استان تهران حداقل روزی چهار خبر از فعالیت‌های استان داشته باشیم و عموماً هم اخبارمان از شهرستان‌های استان تهران است.

    شفیعی همچنین درباره نقش رسانه در توسعه تئاتر عنوان کرد: به نظر من نقش رسانه در توسعه تئاتر بسیار پر رنگ است؛ از این جهت که در مرحله اول فعالیت‌های تئاتری استان را معرفی می‌کند، و همچنین در بخش نقد و یادداشت نیز به کیفیت آثار می‌تواند کمک کند. تا چندین سال پیش در همین پایتخت هم ما از ظرفیت رسانه در تئاتر بهره نمی‌بردیم و امروزه در پایتخت به گونه‌ای شده که رسانه‌ها به تئاتر صفحه‌ای مجزا اختصاص داده‌اند و خیلی جدی به آن می‌پردازند؛ در حالی‌که تا چندین سال گذشته این چنین نبود. امروزه اگر در پایتخت چرخی بزنیم، می‌بینیم که بیلبوردهای تئاتر بیشتر از سینما است؛ چرا که تئاتر رو به گسترش است.

    او در ادامه افزود: مسئولین در کشور ما به این نتیجه رسیده‌اند که مطالبات مردم مهم نیست، بلکه مطالباتی که از طریق رسانه مطرح می‌شود مهم است؛ پس وقتی ما در چنین موقعیتی قرار داریم، باید مطالبات خود در زمینه تئاتر را از طریق رسانه و ظرفیت‌های مختلف آن مطرح کنیم. درست یا غلط از 15 اجرا در هر شب، به 150 اجرا در هر شب در پایتخت رسیدیم؛ پس رسانه هم با توجه به این گسترش، باید توجه بیشتری به تئاتر داشته باشد. رسانه می‌تواند در کنار هنرمندان تئاتر در جهت پیگیری مطالبات قرار گیرد، البته هنرمندان هم باید یاد بگیرند چگونه از ظرفیت‌های رسانه استفاده بکنند.

    این هنرمند عرصه تئاتر درباره نقش فضای مجازی در تبلیغات بیان کرد: فضای مجازی هم ظرفیت بزرگی دارد. شاید امروز تبلیغات تئاتر در پایتخت، با دهه‌های دیگر که اقلام تبلیغاتی چاپی زیادی داشته‌ایم، تفاوت پیدا کرده اما در شهرستان کماکان این نوع تبلیغات به همراه استفاده از فضای مجازی، می‌تواند برای جذب مخاطب موثر باشد. همچنین به نظر من اگر فضای مجازی در شهرستان‌ها رونق بگیرد، از پایتخت موثرتر است.

    شفیعی با بیان این‌که مسئولین تئاتر باید با هوشیاری تمام از ظرفیت‌های رسانه و فضای مجازی استفاده کرده و بهره ببرند توضیح داد: انجمن نمایش استان تهران ظرفیت‌هایی را در فضای مجازی ایجاد کرده؛ مانند باشگاه مخاطبان استان تهران و کانال‌هایی که شهروندان عضویت پیدا می‌کنند تا از اخبار تئاتر مطلع شوند و  چندتا از شهرستان‌های ما، کانال‌های پُربازدید دارند که شهروندان را به خرید بلیط و دیدن نمایش تشویق می‌کنند و  در شهرستان‌های ما، رسانه‌ها خیلی خوب با انجمن نمایش همکاری می‌کنند و مطالبات هنرمندان را در قالب یادداشت، مصاحبه یا چیزهای دیگر به سمع و نظران مسئولان شهرستان‌ها می‌رسانند. هم چنین انجمن نمایش استان تهران درصدد است که فروش اینترنتی بلیط را در شهرستان‌ها راه‌اندازی کند و در شهرستان‌های مختلف، با رسانه‌های موثر ارتباط گرفته‌ایم و به عنوان حامی تئاتر با ما فعالیت می‌کنند.

    او درباره اینکه رسانه‌ها چه کمکی در راستای پیگیری مطالبات اهالی تئاتر می‌توانند انجام دهند گفت: من معتقدم امروزه هر شهرستان حداقل یک سالن بلک باکس 70 نفره را احتیاج دارد؛ به طور مثال این مسئله‌ای است که خبرنگاران و اهالی رسانه می‌توانند از فرمانداران، استانداران و مسئولین هر شهرستان مطالبه کنند تا شهرستان‌ها از لحاظ سخت افزاری پیشرفت بیشتری داشته باشند. متاسفانه بزرگترین معضل در شهرستان‌ها، معضل سخت افزاری است، که البته در خیلی از شهرستان‌ها من جمله شهرستان‌های استان تهران ما سعی کردیم اتفاقات خوبی رقم بخورد و بلک باکس‌هایی هرچند کوچک، برای بچه‌ها تهیه کنیم. اگر این مسئله به صورت مطالبه جدی از طرف رسانه‌ها مطرح شود، می‌تواند این درخواست جدی را از دولت داشته باشد.

    او در ادامه اضافه کرد: اگر صاحبان رسانه، خبرنگاران و اهالی قلم با تئاتر آشنایی نداشته باشند و ما نیز سعی نکنیم که آن‌ها را آشنا کنیم و با آن‌ها ارتباط نداشته باشیم، آن‌ها هم نمی‌توانند در این زمینه مطالباتی را مطرح کنند؛ مسئله مهم دیگر این است که صاحبان رسانه با اهمیت تئاتر و پرداختن به آن آشنا شوند.

    او در پایان عنوان کرد: متاسفانه در استان‌ها خبرنگاران بیشتر به سمت نوشتن خبر در فضای مجازی سوق پیدا کرده‌اند. معمولا در شهرستان‌ها این اتفاق نمی‌افتد که به صورت روزانه مجله یا روزنامه چاپ شود و اکثرا به صورت هفته نامه این اتفاق می‌افتد.




    مطالب مرتبط

    در آیین نکوداشت سیاوش فضلی و پنج هنرمند پیشکسوت تئاتر شهرستان دماوند تاکید شد

با حضور مهدی شفیعی در اداره کل نمایشی توجه به تئاتر شهرستان ها جدی شده است
    در آیین نکوداشت سیاوش فضلی و پنج هنرمند پیشکسوت تئاتر شهرستان دماوند تاکید شد

    با حضور مهدی شفیعی در اداره کل نمایشی توجه به تئاتر شهرستان ها جدی شده است

    آیین نکوداشت سیاوش فضلی و پنج هنرمند پیشکسوت تئاتر شهرستان دماوند در مجتمع فرهنگی هنری کوثردر میان استقبال پرشور برگزار شد.

    |

    نقش رسانه در توسعه تئاتر(هرمزگان)

تعامل تئاتری‌های  هرمزگان با صدا و سیما یک الگوی موفق برای همه
    نقش رسانه در توسعه تئاتر(هرمزگان)

    تعامل تئاتری‌های هرمزگان با صدا و سیما یک الگوی موفق برای همه

    حسین کریمی رئیس انجمن نمایش استان هرمزگان می‌گوید: در نتیجه تعامل خوب گروه‌های تئاتری با سیما هرمزگان هر نمایشی که می‌خواهد اجرا شود گروه‌ها برای معرفی نمایش خود به یکی از پُرمخاطب‌ترین برنامه‌های تلویزیونی دعوت می‌شوند.

    |

    نقش رسانه در توسعه تئاتر(کهگیلویه و بویر احمد)

پرتال تئاتر استانی باعث پرداخت تخصصی به مقوله تئاتر شده است
    نقش رسانه در توسعه تئاتر(کهگیلویه و بویر احمد)

    پرتال تئاتر استانی باعث پرداخت تخصصی به مقوله تئاتر شده است

    اردشیر کیانی رئیس انجمن نمایش کهگیلویه و بویر احمد اعتقاد دارد که پرتال تئاتر استانی یک منبع موثق کامل است و از روزی که فعالیت خود را شروع کرده، در استان ها نیز جدی تر دنبال شده و به همین دلیل رسانه ها به اتفاقات تئاتری بیشتر می پردازند.

    |

    نظرات کاربران